за седмицу до Великого поста) и Троицкую (в сб. перед праздником Святой Троицы).
Специфика данного канона в том, что там молитва за всех усопших вообще, тогда как мы привыкли молиться преимущественно за родственников. Читая канон субботы мясопустной, мы вместо частного богослужения (молитвы за конкретных людей) возвышаемся до осознания себя как песчинки, как части Вселенской Церкви и молимся за всех христиан (именно христиан, не всех людей вообще), когда-либо живших, малой части знаемых нами и огромного количества неведомых людей.
Строго говоря, даже записки с именами на службах, где читается этот канон, не уместны.
Можно читать этот канон и вне богослужения, келейно (дома) в другие дни года.
Канон Триоди. Глас 8.
Песнь 1.
Ирмос: Песнь возсле́м лю́дие / чу́дному Бо́гу на́шему, / свободи́вшему Изра́иля от рабо́ты, / песнь побе́дную пою́ще и вопию́ще: / пои́м Тебе́ еди́ному Влады́це.
Ирмос: Песнь вознесем, люди, / чудному Богу нашему, / Израиль освободившему от рабства, / песнь победную воспевая и взывая: / «Воспоем Тебе, единому Владыке!»
Вси помо́лимся Христу́, / творя́ще па́мять днесь от ве́ка ме́ртвых, / да ве́чнаго огня́ изба́вит я́ в ве́ре усо́пшия, / и наде́жде жи́зни ве́чныя.
Все помолимся Христу, / в сей день совершая память от века мертвых, / да от вечного огня избавит их, / усопших в вере и надежде жизни вечной.
Глубино́ю суде́б Твои́х Христе́, / Всепрему́дре Ты предопредели́л еси́ / коего́ждо кончи́ну жи́зни, преде́л и о́браз. / Те́мже я́же покры́ гроб во вся́кой стране́, / на суде́ спаси́ Всеще́дрый.
Глубиною судов Твоих, Христе, / Ты каждому предопределил со всею мудростью / кончину жизни, предел ее и образ. / Потому тех, кого гроб во всякой стране сокрыл, / на суде спаси, Всемилосердный.
Преде́лы жи́зни на́шея да́вый, / те́мже усо́пшия от жите́йския но́щи, / дне невече́рняго сы́ны покажи́, Го́споди, / свяще́нники правосла́вныя, и вся ве́рныя лю́ди Твоя́.
Ты пределы жизни нашей дал; / потому уснувших после житейской ночи / дня немеркнущего сынами, Господи, покажи: / священников православных с царями, / и весь народ Твой.
Я́же покры́ вода́, и брань пожа́т, / трус же я́же объя́т, и уби́йцы уби́ша, / и о́гнь я́же попали́, ве́рныя, / Ми́лостиве в ча́сти учини́ пра́ведных.
Тех, кого вода покрыла / и пожала война, / землетрясение застигло и убийцы убили, / и огнем попаленных верных / водвори, Милостивый, в уделе праведных.
Вся презира́яй плотски́я до́лги на́ша, Спа́се наш, / во вся́ком во́зрасте всего́ ро́да челове́ча, / пред суди́щем Твои́м поста́ви неосужде́ны, / Тебе́ Созда́телю отвеща́ющия.
Не взирая на все долги плотские, Спаситель наш, / всех во всяком возрасте из всего рода человеческого, / пред судилищем Твоим неосужденными поставь, / Тебе, Создателю, ответ дающих.
Слава, Троичен: Три еди́наго Естества́ пою́, Ли́ца самоипоста́сная, / нерожде́нна Отца́, Сы́на ро́ждшагося, и Ду́ха Свята́го: / безнача́льное Ца́рство, власть, Божество́ еди́но.
Слава, Троичен: Три Лица воспеваю, единые Естеством, / Каждое во Своей Ипостаси: / нерожденного Отца, Сына рожденного и Духа Святого – / безначальное Царство, власть, Божество единое.
И ныне, Богородичен: Вои́стинну Ты яви́лася еси́ не́бо на земли́, / бо́льшее вы́шняго небесе́, Безневе́стная Де́во: / из Тебе́ бо возсия́ Со́лнце в ми́ре, влады́чествуяй пра́вдою.
И ныне, Богородичен: Воистину небом на земле Ты явилась, / большим высочайшего свода небес, / ибо из Тебя, не познавшая брака Дева, / взошло в мире Солнце – Владычествущий праведно.
Песнь 2.
Ирмос: Ви́дите ви́дите, / я́ко Аз есмь Бог ваш, / пре́жде век рожде́нный от Отца́, / и от Де́вы в после́дняя без му́жа заче́ншийся / и разруши́вый грех пра́отца Ада́ма, я́ко Человеколю́бец.
Ирмос: Видите, видите, что Я – Бог ваш, / прежде веков рожденный от Отца / и от Девы в последние времена / без мужа зачатый, / и упразднивший грех праотца Адама, / как Человеколюбец!
Ви́дите ви́дите, я́ко Аз есмь Бог ваш, / пра́ведным судо́м водрузи́вый преде́лы жи́зни, / в нетле́ние от тли прие́мляй вся усо́пшия / в наде́жди ве́чнаго воскресе́ния.
Видите, видите, что Я – Бог ваш, / праведным судом утвердивший пределы жизни, / от тления принимающий в нетление / всех усопших с надеждой на вечное воскресение.
От четы́рех коне́ц Го́споди, прие́мляй ве́рно усо́пшия, / в мо́ри, или́ на земли́, или́ в река́х, исто́чницех, или́ е́зерех, / или́ в рове́нницех снедь звере́м бы́вшия, и пти́цам, и гадо́м, вся упоко́й.
От четырех концов земли, Господи, / принявший умерших с верою: / в море, или на земле, или в реках, / источниках, или озерах, или колодцах, / зверям, и птицам, и пресмыкающимся ставших пищей, / всех упокой.
В Твое́й дла́ни вся́ческая Го́споди, / предразсуди́л еси́, разре́шшияся в соста́вы четы́ри, / в прише́ствии Твое́м собра́в воскреси́, / вся я́же в неве́дении, и ра́зуме, проща́я тем прегреше́ния.
В Своей руке все держа, / все предрешил Ты, Господи; / на четыре стихии распавшихся / в пришествие Твое собрав, воскреси, / прощая им долги – / все в неведении и ведении совершенное.
О стра́шнаго Твоего́ втора́го, Го́споди, прише́ствия! / Зане́ я́ко в ви́де мо́лнии на зе́млю прише́д, / воздви́гнеши все созда́ние Твое́ суди́тися, / в ве́ре Тебе́ тогда́ пожи́вших, / сре́тших Тя с Тобо́ю бы́ти сподо́би.
О страшное Твое второе пришествие, Господи! / Ибо как бы в виде молнии придя на землю, / Ты воздвигнешь на суд все, Тобою созданное; / тогда с верою в Тебя поживших, Тебя встречающих, / с Тобою быть удостой.
Слава, Троичен: Пресоверше́нная Еди́нице, Пребоже́ственная, Триипоста́сная, / нерожде́нне О́тче и Сы́не Единоро́дне, Ду́ше от Отца́ исходя́й, Сы́ном же явля́яйся: / Существо́ еди́но и Естество́, Госпо́дьство, Ца́рство, спаси́ всех нас.
Слава, Троичен: Совершеннейшая, Пребожественная / Единица в Трех Ипостасях: / нерожденный Отче и Сын Единородный, / Дух от Отца исшедший и через Сына явившийся, / единое Существо и Естество, / Господство, Царство, спаси всех нас!
И ныне, Богородичен: Неизглаго́ланное чу́до Твоего́ Рождества́ Ма́ти Де́во: / ка́ко бо и ражда́еши, и Чиста́ еси́ в то́мже? / Ка́ко Отроча́ ражда́еши, и не ве́си иску́са му́жеска отню́д? / Я́коже весть па́че естества́ от Мене́ новоле́пно Сло́во Бо́жие ро́ждшееся.
И ныне, Богородичен: Неизреченно чудо / чревоношения Твоего, Матерь Дева: / ибо как Ты и разрешаешься от бремени, и при этом чиста? / Как рождаешь Дитя, / и совсем не знаешь общения с мужем? / Как – знает от Тебя рожденное выше естества / небывалым образом Слово Божие!
Песнь 3.
Ирмос: Утвержде́й руко́ю Твое́ю, Сло́ве Бо́жий, небеса́, / просвеще́нием Твоего́ и́стиннаго позна́ния, / утверди́ и нас на Тя наде́ющихся сердца́.
Ирмос: Утвердивший рукою Твоею небеса! / Просвещением истинного Твоего познания, Слово Божие, / утверди сердца и нас, / на Тебя надеющихся.
Преше́дшия жития́ тече́ние, / в сла́ве благоче́стной пра́ведным оде́ятися венце́м сподо́би, Бо́же, / и ве́чных благ наслади́тися.
Окончивших жизненный путь / в славе благочестия / венцом правды удостой увенчаться, Боже, / и вечными благами насладиться.
Напра́сно восхище́нныя, попаля́емыя от мо́лнии, / и изме́рзшия мра́зом, и вся́кою ра́ною, / упоко́й, Бо́же, егда́ огне́м вся иску́сиши.
Внезапно смертью похищенных, / сожженных молниями, / и дух испустивших от стужи / и всякого поражения, / упокой, Боже, когда огнем будешь все испытывать.
Присному́тное жития́ мо́ре преплы́вшия, Христе́, / в нетле́нное Твоего́ жития́ сподо́би приста́нище притещи́, / правосла́вным житие́м окормле́ныя.
Переплывших всегда волнующееся море житейское / в пристань нетленной Твоей жизни, Христе, удостой прибыть, / жизнью православною направляемых.
И́хже вся́кое естество́ морски́х и птиц небе́сных, / прия́т снеде́ние Христе́, Твои́ми судьба́ми, / воскреси́, Бо́же, в после́дний день со сла́вою.
Тех, кого всякое естество / тварей морских и птиц небесных, / употребило в пищу, Христе, Твоими судами, / воскреси, Боже, в последний день со славою.
Слава, Троичен: У́мно Боже́ственную Еди́ницу, / в три Ли́ца про́сто ку́пно е́же пресещи́ совокупля́ю несеко́мая: / я́коже бо ско́рость мо́лнии, трисия́ющая ви́дится во еди́нстве.
Слава, Троичен: Умом Божественную Единицу, / как Три Лица в простоте, / одновременно с разделением соединяю, неразделимых: / ибо со скоростью молнии, светом тройственным сияя, / созерцается Она во Единстве.
И ныне, Богородичен: Недоуме́нное Твое́ чу́до: без му́жа бо ражда́еши, / и де́вство Твое́ Чи́стая, соблюда́еши ро́ждши. / Те́мже а́нгел мно́жество, и челове́ческий род пое́т Тя во ве́ки.
И ныне, Богородичен: Непостижимо Твое чудо: / ибо без мужа носишь Ты во чреве, / и девство Свое, Чистая, сохраняешь, родив. / Потому Ангелов множество и род человеческий / воспевает Тебя вовеки.
Седален, глас 5:
Нас ра́ди претерпе́вый Крест и смерть, / и умертви́вый ад, и совоскреси́вый ме́ртвыя, / преста́вльшияся от нас, Спа́се, упоко́й, я́ко Человеколю́бец Бог, / и в тре́петное и стра́шное прише́ствие Твое́ Жизнода́вче, / я́ко име́яй мно́жество ми́лости, / Ца́рствия Твоего́ сподо́би.
Нас ради претерпевший Крест и смерть, / и умертвивший ад, и с Собою воскресивший мертвых! / Преставившихся от нас, Спаситель, упокой, / как Человеколюбивый Бог, / и в день повергающего в трепет и страшного / пришествия Твоего, Податель жизни, / как имеющий множество милости / Царства Твоего удостой.
Слава. И ныне, Богородичен: Ско́рый Твой покро́в, и по́мощь, и ми́лость покажи́ на рабе́х Твои́х, / и во́лны Чи́стая, укроти́ су́етных помышле́ний, / и па́дшую ду́шу мою́ возста́ви, Богоро́дице, / вем бо, вем Де́во, я́ко мо́жеши, ели́ка и хо́щеши.
Слава. И ныне, Богородичен: Скорый Твой покров, и помощь, / и милость покажи на рабах Твоих, Чистая, / и волны суетных помышлений укроти, / и падшую душу мою воздвигни, Богородица: / ибо знаю, Дева, знаю, / что Ты можешь и совершить / то, что хочешь.
Песнь 4.
Ирмос: Из горы́ приосене́нныя Сло́ве, проро́к, / еди́ныя Богоро́дицы, / хотя́ще воплоти́тися, богови́дно усмотри́, / и со стра́хом славосло́вяше си́лу Твою́.
Ирмос: От горы тенистой, единой Богородицы, / желающего воплотиться – Тебя, Слово, / взором богопросвещенным постигал пророк / и со страхом славословил силу Твою.
Отцы́ и пра́отцы, де́ды и пра́деды, / от пе́рвых и да́же до после́дних, / во благозако́нии уме́ршия и благове́рии, / вся помяни́, Спа́се наш.
Отцов и праотцев, предков и пращуров, / от живших в начале и до последних, / в соблюдении Закона умерших и правоверии, / всех помяни, Спаситель наш.
В горе́, на пути́, на ме́стех пусты́х житие́ оста́вльшия в ве́ре, / мона́хи же и бельцы́, ю́ноши и ста́рцы, / со святы́ми Христе́ всели́.
На горе, на пути, в гробницах, в пустынях / в вере жизнь окончивших преждевременно, / монашествующих с мирянами, юношей и старцев / со святыми, Христе, посели.
От печа́ли и ра́дости преше́дшия ненаде́жно, / ве́рою а́бие премени́вшия житие́, / в благоде́нствии пострада́вшия, или́ злоде́нствии, / вся упоко́й, Спа́се наш.
От печали и радости, сверх надежды пришедшей, / в вере жизнь внезапно оставивших, / в дни счастья или несчастья то претерпевших, / всех упокой, Спаситель наш.
Я́же уби мечь, и конь совосхи́ти, / град, снег и ту́ча умно́женная, / я́же удави́ пли́нфа, или́ персть посы́па, / Христе́ Спа́се наш, упоко́й.
Тех, кого убил холод и конь понесшийся, / град, снег и ливень безмерный; / кого кирпичом задавило или землею засыпало, / Христе, Спаситель наш, упокой.
Слава, Троичен: Стра́нно я́ко еди́но, и три, / Божество́ все по еди́ному Лицу́ неразде́льно: / Оте́ц бо, Сын, и Дух Святы́й есть покланя́емь, я́ко един Бог.
Слава, Троичен: Дивно, что Божество – Едино и Три; / целиком Оно в каждом Лице нераздельно: / ибо Отец, Сын, и Дух Святой / принимают поклонение как Бог единый.
И ныне, Богородичен: Напра́ви нас Де́во, моли́твами Твои́ми, / окормля́ющи обурева́емыя волно́ю греха́, / во спаси́тельная приста́нища, Господороди́тельнице, / избавля́ющи от вся́ких лю́тых.
И ныне, Богородичен: Направь нас, (Дева), молитвами Твоими, / ведя, как кормчий, носимых бурными волнами греха / в спасительные пристани, Господня Родительница, / избавляя от всяких бед.
Песнь 5.
Ирмос: У́тренюет дух мой к Тебе́, Бо́же, / зане́ свет повеле́ния прише́ствия Твоего́, / и́миже у́бо озари́ ум наш Влады́ко, / и наста́ви на стезю́ жи́зни.
Ирмос: С рассвета стремится / дух мой к Тебе, Боже, / ибо свет повеления пришествия Твоего; / озари же ими ум наш, Владыка, / и наставь на стезю жизни.
Коего́ждо па́мять уме́рших благоче́стно / от ве́ка днесь творя́ще, Го́споди, / приле́жно Ти вопие́м: / вся упоко́й со святы́ми Твои́ми.
Память каждого из умерших от века во благочестии / в сей день совершая, Господи, / усердно Тебе взываем: / «Всех упокой со святыми Твоими!»
От вся́каго, я́же прия́л еси́, ро́да и ро́да / в царе́х, в князе́х, или́ мона́шествующих правосла́вныя, Ще́дре, / ве́чнаго изба́ви муче́ния.
Тех, кого принял Ты от всякого рода и рода / среди царей, князей или монашествующих / веровавших православно, избавь, Милосердный, / от вечного наказания.
Всех я́же созда́л еси́ поле́зная ве́дый, / и́мже попусти́л еси́ Го́споди, внеза́пными паде́жьми ненаде́жно умре́ти, / изба́ви му́ки вся́кия, Бо́же наш.
Кому из всех, Тобою созданных, Господи, / попустил Ты, зная полезное, / от всеобщих поветрий умереть неожиданно, / избавь от всякого наказания, Боже наш.
Огня́ при́сно паля́щаго, и от тьмы несвети́мыя, / скре́жета зу́бнаго, и че́рвия безконе́чно му́чащаго и вся́каго муче́ния / изба́ви, Спа́се наш, вся ве́рно уме́ршия.
От огня, вечно горящего, и от тьмы, чуждой света, / скрежета зубов и червя, непрестанно терзающего, / и от всякого наказания избавь, Спаситель наш, / всех в вере умерших.
Слава, Троичен: Единопресто́льная, безнача́льная, Триипоста́сная Еди́нице, / разделе́нием Еди́нство, и вопроти́в Ли́цы Естество́ иму́щая, / во еди́но нас совокупи́ хоте́ние Твои́х за́поведей.
Слава, Троичен: Единопрестольная, безначальная, Триипостасная Единица / в разделении имеющая Единство, / и напротив – в Трех Лицах одно Естество; / воедино нас сочетай любовью к Твоим заповедям.
И ныне, Богородичен: Па́че огнезра́чных серафи́мов яви́лася еси́ Чи́стая Честне́йшая, / поро́ждши сим непристу́пнаго Иису́са Спа́са, / воплоще́нием обожи́вшаго земноро́дных смеше́ние.
И ныне, Богородичен: Честью высшей огневидных Серафимов / явилась Ты, Чистая, / носив во чреве Спасителя, для них неприступного, / воплощением Своим обожившего состав / на земле рожденных.
Песнь 6.
Ирмос: Содержи́ма мя приими́ Человеколю́бче, грехи́ мно́гими / и припа́дающа щедро́там Твои́м, / я́ко проро́ка, Го́споди, и спаси́ мя.
Ирмос: Одержимого согрешениями многими / и припадающего к состраданию Твоему / прими меня как пророка, / человеколюбивый Господи, и спаси меня.
Сме́рти разреши́в боле́зни, пострада́в Нача́льниче жи́зни Бо́же наш, / усо́пшия от ве́ка рабы́ Твоя́ упоко́й.
Прекративший Своим страданием муки смертные, / Начальник жизни, Боже наш, / усопших от века рабов Твоих упокой.
Неизглаго́ланными Твои́ми судьба́ми, / я́же уби́ша чаро́вная напое́ния, отра́вы, ко́стная удавле́ния, / со святы́ми, Го́споди, упоко́й.
Тех, кого неизреченными Твоими судами / выпитые ими зелья и яды убили, / кто, подавившись костью, скончался, / со святыми, Господи, упокой.
Егда́ суди́ти бу́деши вся́ческим, / стоя́щим наги́м и открове́ным пред лице́м Твои́м, / тогда́, Ще́дре, пощади́ послужи́вшия Ти ве́рно, Бо́же.
Когда будешь Ты судить весь мир, / обнаженным и открытым пред лицом Твоим стоящий, / тогда пощади послуживших Тебе верно, / Милосердный Боже.
После́днею у́бо трубо́ю воструби́вшу Твоему́ Арха́нгелу, / в воскресе́ние жи́зни / всех, тогда́ Христе́, рабы́ Твоя́ упоко́й.
Когда последней трубою затрубит Твой Архангел, / призывая к воскресению жизни всех, / тогда, Христе, рабов Твоих упокой.
От ве́ка я́же прия́л еси́ ве́рныя, Бо́же, / род вся́кий челове́ческий сподо́би, / во ве́ки со служа́щими Тебе́, сла́вити Тя.
Тех верных, кого Ты, Боже, принял от века, / весь человеческий род удостой / вовеки со служащими Тебе славить Тебя.
Слава, Троичен: Богонача́лие Трисвято́е, единопресто́льное, / О́тче, Сы́не со Святы́м Ду́хом, / Ты еси́ Бог мой, вседержи́тельством Твои́м содержа́й все.
Слава, Троичен: Богоначалие Трисвятое, единопрестольное, / Отче и Сын с Духом (Святым)! / Ты – Бог мой, Своим всемогуществом / удерживающий все.
И ныне, Богородичен: От ко́рене твоего́ возсия́ цвет жи́зни, / Иессе́е пра́отче взыгра́й / спаса́яй мир, от Чи́стыя Отрокови́цы Христо́с Бог.
И ныне, Богородичен: Восторжествуй, Иессей праотец: / от твоего корня Цвет Жизни взошел: / от Чистой Отроковицы – Христос Бог, / спасающий мир.
Кондак, глас 8:
Со святы́ми упоко́й, / Христе́, / ду́ши раб Твои́х, / иде́же несть боле́знь, ни печа́ль, / ни воздыха́ние, / но жизнь безконе́чная.
Со святыми упокой, Христе, / души рабов Твоих, / там, где нет ни боли, ни скорби, ни стенания, / но жизнь бесконечная.
Икос:
Сам един еси безсмертный, / сотворивый и создавый человека: / земнии убо от земли создахомся, / и в землю туюжде пойдем, / якоже повелел еси, создавый мя и рекий ми: / яко земля еси, и в землю отыдеши, / аможе вси человецы пойдем, / надгробное рыдание, творяще песнь: / аллилуиа.
Ты Сам – один бессмертный, / сотворивший и создавший человека: / мы же, смертные, из земли были созданы, / и в ту же землю пойдем, / как повелел Ты, создав меня и сказав мне: / «Ты земля, и в землю отойдешь», / куда все мы, смертные, пойдем, / надгробное рыдание претворяя в песнь «Аллилуия!»
Песнь 7.
Ирмо́с: В начале землю основавый, / и небеса Словом утвердивый, / благословен еси во веки, / Господи Боже Отец наших.
Ирмос: В начале землю основавший / и небеса словом утвердивший, / благословен Ты вовеки, Господи, / Боже отцов наших!
Благоче́стно от ве́ка преста́вльшихся па́мять творя́ще, вопие́м: / благослове́н еси́ во ве́ки, Го́споди Бо́же Оте́ц на́ших.
Во благочестии от века умерших / память совершая, взываем: / «Благословен Ты вовеки, Господи, / Боже отцов наших!»
Внеза́пу благоче́стно уме́ршия, и от стремни́ны вся́ческия па́дшия, / дре́ва, желе́за, вся́каго ка́мене, / упоко́й, Бо́же, усо́пшия ве́рныя.
Умерших во благочестии внезапно, / и от разных вещей, на них низвергшихся: / дерева, железа, всякого камня, / упокой, Боже, усопших верных.
В стра́шное Твое́ прише́ствие Ще́дре, одесну́ю ове́ц Твои́х поста́ви, / правосла́вно Ти в жи́зни послужи́вшия Христе́, и преста́вльшияся к Тебе́.
При страшном пришествии Твоем, Милосердный, / справа с овцами Твоими поставь / православно в жизни Тебе, Христе, послуживших / и преставившихся к Тебе.
В ли́це Христе́, избра́нных Твои́х вчини́ Твоя́ рабы́, вопи́ти Тебе́: / благослове́н еси́ во ве́ки, Го́споди Бо́же Оте́ц на́ших.
В хоре, Христе, Твоих избранников / поставь Твоих рабов, да взывают Тебе: / «Благословен Ты вовеки, Господи, / Боже отцов наших!»
От земли́ персть соде́тельствовавый, / плоть Ду́хом оживотвори́вый, Спа́се Ще́дрый, / я́же прия́л еси́, упоко́й Бо́же, в нестаре́ющем животе́.
Из земного праха создавший плоть / и Духом оживотворивший ее, Спаситель милосердный, / тех, кого Ты принял, упокой, Боже, / в жизни нестареющей.
Слава, Троичен: Я́коже треми́ со́лнцы Божество́, / еди́ным све́та срастворе́нием да воспое́тся, / Оте́ц, и Сын, и Боже́ственный Дух, / еди́н Естество́м, но три Ипоста́сьми.
Слава, Троичен: Как три солнца да воспевается Божество / в едином света смешении: / Отец, и Сын, и Божественный Дух, / Одно – Естеством, но Три – Ипостасями.
И ныне, Богородичен: Дави́дское согла́сно воспева́ем Ти пе́ние, / го́ру Тя Бо́жию нарица́юще Де́во, / в не́йже всели́вся пло́тию Сло́во, / обоготвори́ нас духо́вно в Себе́.
И ныне, Богородичен: Давидову песнь Тебе согласно поем, / называя Тебя, Дева, горою Божией, / в которую плотию вселившись, Слово / духовно обоготворило нас в Себе.
Песнь 8.
Ирмос: На горе́ святе́й просла́вльшася, / и в купине́ огне́м Присноде́вы Моисе́ови та́йну я́вльшаго, / Го́спода по́йте и превозноси́те во вся ве́ки.
Ирмос: На горе святой Прославившегося / и огнем в кусте терновом Моисею / Приснодевы таинство явившего – / Господа пойте и превозносите во все века.
Сокруши́вый пе́рвее сень сме́ртную, / возсия́в я́ко со́лнце из гро́ба, / сы́ны Воскресе́ния Твоего́ сотвори́, Го́споди сла́вы, / вся уме́ршия в ве́ре, во ве́ки.
Сокрушив прежде тень смертную, / воссияв как солнце из гроба, / сынами Воскресения Твоего соделай, Господи славы, / всех, умерших в вере, навеки.
Безве́стных и сокрове́нных Све́детелю, / егда́ и́маши откры́ти дела́ тьмы и сове́ты серде́ц на́ших, / тогда́ не истяжи́ сло́ва со все́ми ве́рою усо́пшими.
Сокрытое и тайное Знающий! / Когда Ты будешь дела тьмы открывать / и сердец наших намерения, / тогда не потребуй отчета строгого / у всех, с верой усопших.
Егда́ и́маши се́сти на престо́ле, и повели́ши на суд предста́ти, / со́бранным трубо́ю от коне́ц земли́, / тогда́ пощади́ всех, Христе́, я́ко Ми́лостивый.
Когда воссесть на престоле вознамеришься / и повелишь на суд предстать / трубою от концов земли собираемым, / тогда пощади всех, Христе, / как Милостивый.
Уме́ршим напра́сно от слу́чаев, / от кли́ча же зе́льнаго и ско́раго тече́ния, / зауше́ния, удавле́ния же, и ляга́ния, / Го́споди сла́вы, ве́рою усо́пшим осла́би во ве́ки.
Умерших внезапно от несчастных случаев: / от крика громкого и бега быстрого, / пощечины, удара кулаком или ногою, / в вере усопших, Господи славы, / освободи навеки.
Благослови́м Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, Го́спода.
Благословим Отца и Сына, и Святого Духа, Господа.
Я́ко Еди́ницу Существо́м пою́ Тя, / я́ко Тро́ицу Ли́цы Тя чту: / О́тче, и Сы́не, и Ду́ше Пресвяты́й, / безнача́льную держа́ву Твоего́ Ца́рствия сла́влю во ве́ки.
Как Единицу Существом воспеваю Тебя, / как Троицу Лицами Тебя почитаю: / Отче, и Сын, и Дух Всесвятой; / безначальную власть Твоего Царства / славлю вовеки.
И ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в, ами́нь.
Богородичен: Струи́ живы́я исто́чник запечатле́нный, показа́лася еси́ Богоро́дице Де́во: / без му́жа бо Го́спода ро́ждши, / безсме́ртия ве́рныя напая́еши водо́ю во ве́ки.
И ныне, Богородичен: Струи Живой запечатанным источником / явилась Ты, Богородица Дева: / ибо без мужа Господа родив, / верных напояешь бессмертия водою навеки.
Хва́лим, благослови́м, покланя́емся Го́сподеви, пою́ще и превознося́ще во вся ве́ки.
Хвалим, благословляем, поклоняемся Господу, воспевая и превознося Его во все века.
Песнь 9.
Ирмос: Проявле́нное на горе́ законополо́жнику во огни́ и купине́ / Рождество́ Присноде́вы, / в на́ше ве́рных спасе́ние, / пе́сньми немо́лчными велича́ем.
Ирмос: Прежде явленное на горе законодателю / во огне и кусте терновом / Рождество Христа от Приснодевы / для спасения нас, верных, / песнопениями неумолкающими величаем.
Иде́же есть веселя́щихся жили́ще святы́х Твои́х, Го́споди, / вся от ве́ка усо́пшия, в ве́ре же и наде́жди ра́доватися сподо́би.
Там, где жилище веселящихся / – святых Твоих, Господи, / всех, от века усопших в вере и надежде / радости удостой.
Уме́ршия Бо́жиим преще́нием, / сме́ртных громо́в вся́ких с небесе́ изнесе́нных, / земли́ разсе́дшейся, мо́рю возшуме́вшуся, / вся ве́рныя, Христе́, упоко́й.
Истребленных гневом Божиим: / при всяких смертоносных грозах, / с неба принесшихся, / в земле разверзшейся, в море нахлынувшем, / всех верных, Христе, упокой.
Вся́кий во́зраст, ста́рцы и ю́ныя, / младе́нцы и де́ти, и ссу́щия млеко́, / му́жеское естество́ и же́нское, / упоко́й, Бо́же, я́же прия́л еси́ ве́рныя.
Всякий возраст: старцев и юношей, / молодых и уже возмужавших, / детей и до времени рожденных младенцев, / мужеского пола и женского, / упокой, Боже, Тобою принятых верных.
От ядови́тых угрызе́ний уме́ршия, / от поглоще́ния змие́в, от попра́ния ко́ней, / и от удавле́ния, и обе́шения от и́скренняго, / ве́рою Ти послужи́вшия упоко́й.
От ядовитых уязвлений усопших, / от поглощения змей, / от попрания конями и удушения, / и удавленных рукою ближнего, / с верою послуживших Тебе, упокой.
Коего́ждо по и́мени в ве́ре уме́ршия, / от ве́ка и от ро́да родо́в, / неосужде́нно предста́ти Тебе́ Сло́ве, / в прише́ствии Твое́м сподо́би.
Каждого по имени / из умерших в вере от века / и от рода родов неосужденно предстать Тебе, Слово, / в пришествие Твое удостой.
Слава, Троичен: Еди́ный в Тро́ице Бо́же, сла́ва Тебе́ непреста́нно: / а́ще бо и Бог Ки́йждо, но еди́н Естество́м есть, / Оте́ц, и Сын, и Дух, трисве́тлыми сво́йствы.
Слава, Троичен: Единый в Троице Боже, / слава Тебе непрестанная! / Ведь хотя и Бог Каждый из Трех, / но Он остается един Естеством: / Отец, и Сын, и Дух, / различаемые трисветлыми свойствами.
И ныне, Богородичен: Па́че ума́ Рождество́ Твое́: ражда́еши бо пре́жде Су́щаго, / и млеко́м пита́еши несказа́нно, Пищеда́вца ми́ру, / держи́ши же содержа́щаго вся, Христа́ еди́наго / Изба́вителя на́шего, Всенепоро́чная.
И ныне, Богородичен: Выше ума роды Твои: / ибо Ты рождаешь Предсуществующего, / и молоком несказанно питаешь / пищу Дающего миру: / а в ясли полагаешь Держащего все, / Христа единого Искупителя нашего, Всенепорочная!
Ексапостиларий.
Живы́ми и ме́ртвыми облада́яй я́ко Бог, / упоко́й Твоя́ рабы́ в селе́ниих избра́нных, / а́ще бо и согреши́ша, Спа́се, но не отступи́ша от Тебе́.
Над живыми и мертвыми / владычествующий как Бог! / Упокой Твоих рабов в обителях избранных: / ибо хотя и согрешили они, Спаситель, / но не отступили от Тебя.
Слава: Упоко́й рабы́ Твоя́ во стране́ живы́х, Го́споди, / отону́дуже отбеже́ боле́знь, печа́ль вку́пе и воздыха́ние, / очи́сти я́ко Человеколю́бец, я́же в житии́ согреши́ша, / еди́н бо безгре́шный еси́ и ми́лостивый, / ме́ртвых и живы́х Влады́ка.
Слава: Упокой рабов Твоих / в стране живых, Господи, / откуда бежала мука, / и скорбь вместе со стенанием; / милостиво изгладь, как Человеколюбец, / все, в чем они в жизни согрешили: / ибо Ты один – безгрешный и милостивый, / мертвых и живых Владыка!
И ныне, Богородичен: Мари́е Богоневе́сто, Христа́ непреста́нно моли́ о нас рабе́х Твои́х, / с богоглаго́ливыми проро́ки, и му́ченик собо́ры, / иера́рхи же и преподо́бными, и все́ми пра́ведными, / снасле́дники бы́ти Небе́снаго Ца́рствия.
И ныне, Богородичен: Мария, Божия Невеста! / Пред Христом непрестанно ходатайствуй / о нас, рабах Твоих, с богословесными пророками / и сонмами мучеников, и иерархов с преподобными, и всех праведных, / да станем с ними наследниками / Небесного Царства.
..........\
Родительская суббота начинается с богослужения
Поездка на кладбище
Комментарий священника:
Дни поминовения усопших, известные также как Родительские субботы, занимают особое место в православной традиции. Согласно христианскому вероучению смерть человека не прекращает тех отношений, которые связывали его с живыми. Продолжение их выражается и осуществляется в молитвенном поминовении усопших.
Любая суббота является для православных особым днем, временем отдыха и размышлений. В этот день Господь создал мир и отдыхал от дел. Во всех церквях в субботу идут богослужения. Но самые особые для православных – вторая, третья и четвертая субботы Великого поста. Они призваны пробудить в нас особую тягу к воспоминаниям о близких. Потому что, когда в нашей жизни происходит трагедия и мы расстаемся с дорогими нам людьми, нам кажется, что мы никогда не забудем их лица и всегда будем о них скорбеть. Но проходит время, и человек постепенно начинает забывать, а память бледнеет. А значит, человек нуждается в особом напоминании, и помогает в этом Церковь.
Именно для этого установлены особые родительские дни – Радоница и Димитриевская суббота. Также 9 мая мы поминаем усопших воинов. Это сравнительно новая традиция, но уже воспринятая Церковью.
Родительская суббота начинается с богослужения
Лучше прийти пораньше, на литургию, и помолиться. Хорошо также передать записку с именами своих близких (крещеных), чтобы священник в своей молитве прочел их имена. Конечно, ввиду их большого количества эти имена не читаются вслух, но это не отменяет главного – самой молитвы. Такая записка называется «об упокоении». В любом храме даже новичок легко разберется, где можно взять этот чистый листок. На нем достаточно написать только имена. Неплохо поставить свечу на панихидный стол. Обычно он находится в храме слева, это большой стол, на нем всегда много свечей, над ним находится распятие. В затруднительном случае всегда можно обратиться за подсказкой к священнику.
Поездка на кладбище
rad - Родительский день в православии: традиции и суеверияВ Родительскую субботу издревле принято посещать кладбища. Для наших предков кладбище было местом, куда они регулярно приходили, чтобы помолиться о своих усопших родственниках, местом, которое наводило на размышления, где принимались важные решения о своей жизни.
Как правильно вести себя там, а чего делать не стоит, рассказывает священник Григорий Мансуров:
– Сама по себе традиция совершать поминальную трапезу на могилах родных очень древняя. И христианство не выступает против этого обычая. Церковь не благословляет, но и не запрещает традицию трапезы на кладбище. Но для православного оскорбительно быть суеверным, а суеверия прочно закрепились в сознании русских людей. Одно из самых распространенных суеверий – оставлять на могилке еду, думая, что душа каким-то образом будет «угощаться». Обычно это объясняют так: для птичек. Но птиц можно покормить и в другом месте, не стоит делать это на могиле, а лучше сделать кормушку своими руками. А вот что Церковь не одобряет и запрещает – это употребление спиртного, потому что пьянство само по себе большой грех. Можно подумать о причинах таких устоявшихся заблуждений. У человека есть потребность сделать что-то для души умершего близкого. Но мы все так или иначе материалисты, и нам нужно осязаемое подтверждение нашего дела. И вот человек думает: если мне хорошо, когда я выпью, значит, надо «налить» и умершему. Отсюда недопустимая традиция выливать немного алкоголя на могилку.
Приводить могилы родных в порядок лучше заранее. Но, учитывая то, что мы занятые люди, Церковь не осуждает, если это будет сделано и в сам Родительский день. Не у всех есть время съездить на кладбище дважды. Кстати, если следовать канонам, наводить порядок на могиле лучше перед Радоницей, в апреле, когда уже сойдет снег. Но самым правильным поступком будет помолиться и зажечь на могиле свечу или лампадку.
Комментарий священника:
– Мы не можем знать, хорошо или плохо душе нашего близкого человека. Если она в Царствии Божием, она спокойна. Если она в ином месте, ей будет плохо. Но чем мы можем помочь ей? Только своими делами, собственным приближением к Богу. Оно не только в том, что человек просто ходит в храм и ставит свечки. Надо стараться изменить свою жизнь. Это касается неправильного устройства личной жизни, грехов, связанных с блудом, воровством. Если вы начнете изменять свою жизнь к лучшему в память об усопших, то и ваша молитва о здравии живых будет ближе к Богу.
Николай Ступников
См. также Радоница! Время поминать… в дневнике священника Константина Пархоменко
Присоединяйтесь к ОК, чтобы подписаться на группу и комментировать публикации.
Комментарии 4