Найбільше протистояння між православними і греко-католиками відбувалося у Копашневі Хустського округу. 18 вересня 1922 р. православні відібрали ключі у церковника і священика та захопили церкву, фару і церковне майно. Згідно з судовим вироком від 8 грудня 1922 р. православні селяни повинні були повернути все майно греко-католикам та сплатити штраф — 3389 крон [40]. За свідченням адвоката І. Ергеші від 3 січня 1923 р., для впровадження рішення суду було необхідно залучити біля 100 жандармів [41]. 15 січня 1923 р. греко-католицький комітет Копашнева звернувся до Шкільного Реферату Цивільної Управи Підкарпатської Русі в Ужгороді з проханням повернути від православних церковне майно [42]. З аналогічним проханням 24 січня 1923 р. звертався і намісник Хустського греко-католицького округу О. Бокшай. Він просив повернути греко-католикам церковну фару, школу, церковну касу та стверджував, що на фарі проживає православний священик Г. Кениз, який не хоче виконувати рішення суду [43]. Зважаючи на те, що православні добровільно не хотіли церкву передати, 12 січня 1923 р. за допомогою понад 40 жандармів ця акція була здійснена. До 14 січня 1923 р. в Копашневі залишався загін із 15 жандармів для дотримання правопорядку [44]. Але 18 березня 1923 р. православні знову захопили церкву. За рішенням Хустського окружного суду за №324/23 дії православних визнані незаконними, суд постановив повернути церкву старому власнику [45]. 4 лютого 1923 р. члени греко-католицького комітету просили від окружного та земського керівництва виділення жандармів та військових, для проведення в дію рішення суду [46]. 4 квітня 1923 р. при окружному уряді в Хусті за участі представників православного та греко-католицького комітетів з Копашнева був складений протокол, у якому православні заявили, що їх в Копашневі проживає більше, ніж уніатів, і вони мають на церкву повне право, оскільки будували її своїми руками. В свою чергу, їхні опоненти заявляли, що церква є власністю греко-католицької єпархії з центром в Ужгороді, і що лише єпископ може розпоряджатися церквою та її маєтками [47]. В інших селах Хустського округу гострих конфліктів між православними і греко-католиками не спостерігалося, у зв’язку з тим, що тут православні становили більшість. Наприклад, у 1923 р. у Кошельові православні становили 90%, в Ізі, Монастирці, Олександрівці — 80%, у Сокирниці, Хусті, Нижньому Селищі, Горінчові, Нижньому Бистрому, Данилові, Стеблівці — 60%. Не всі зазначені села мали православних священиків, вірних обслуговували почергово. У Хустському окрузі станом на 22 листопада 1923 р. працювали такі священики: Олексій (Кабалюк) (Хуст), Матвій (Вакаров) (Нижнє Селище), Амфілохій (Кемінь) (Іза, Кошельово), Г. Плиска (Горінчово), М. Мачка (Монастирець), Михайло (Сомош) (Нижній Бистрий), І. Попович (Данилово), М. Стойка (Олександрівка), Ю. Опаленик (Стеблівка), І. Гангур (Сокирниця). Слід зазначити, що у Крайникові, Драгові, Велятині, Бороняві греко-католицька церква зберігала провідне становище й мала більшість вірних [48]
Межконфессиональное противостояние греко-католиков и православных на Подкарпатской Руси в первой половине 1920-х годов
Наибольшее противостояние между православными и греко-католиками происходило в с. Копашнево Хустского округа. 18 сентября 1922 г. православные отобрали ключи у церковника и священника и захватили церковь, фару и церковное имущество. Согласно судебному приговору от 8 декабря 1922 г. православные крестьяне должны были вернуть все имущество греко-католикам и уплатить штраф - 3389 крон [40]. По свидетельству адвоката И. Ергеші от 3 января 1923 г., для внедрения решения суда было необходимо привлечь около 100 жандармов [41]. 15 января 1923 г. греко-католический комитет Копашнева обратился к Школьного Реферата Гражданской Управы Подкарпатской Руси в Ужгороде с просьбой вернуть от православных церковное имущество [42]. С аналогичной просьбой 24 января 1923 г. обращался и наместник Хустского греко-католического округа А. Бокшай. Он просил вернуть греко-католикам церковную фару, школу, церковную кассу и утверждал, что на фаре проживает православный священник Г. Кениз, который не хочет выполнять решение суда [43]. Несмотря на то, что православные добровольно не хотели церковь передать, 12 января 1923 г. за помощью более 40 жандармов эта акция была осуществлена. До 14 января 1923 г. в Копашневі оставался отряд из 15 жандармов для соблюдения правопорядка [44]. Но 18 марта 1923 г. православные снова захватили церковь. По решению Хустского окружного суда за №324/23 действия православных признаны незаконными, суд постановил вернуть церковь старому владельцу [45]. 4 февраля 1923 г. члены греко-католического комитета просили от окружного и земского руководства выделение жандармов и военных, для проведения в действие решение суда [46]. 4 апреля 1923 г. при окружном правительстве в Хусте при участии представителей православного и греко-католического комитетов по Копашнева был составлен протокол, в котором православные заявили, что их в Копашневі проживает больше, чем униатов, и они имеют на церковь полное право, поскольку строили ее своими руками. В свою очередь, их оппоненты заявляли, что церковь является собственностью греко-католической епархии с центром в Ужгороде, и что только епископ может распоряжаться церковью и ее имениями [47]. В других селах Хустского округа острых конфликтов между православными и греко-католиками не наблюдалось, в связи с тем, что здесь православные составляли большинство. Например, в 1923 г. в Кошельові православные составляли 90%, в Изе, Монастырке, Александровцы - 80%, в Сокирнице, Хусте, Нижнем Поселке, Горінчові, Нижнем Быстром, Даниле, Стеблівці - 60%. Не все указанные села имели православных священников, верных обслуживали поочередно. В Хустском округе по состоянию на 22 ноября 1923 г. работали такие священники: Алексий (Кабалюк) (Хуст), Матфей (Вакаров) (Нижнее Селище), Амфилохий (Кеминь) (Иза, Кошелево), Г. Трясогузка (Горинчово), М. Мачка (Монастырец), Михаил (Сомош) (Нижний Быстрый), И. Попович (Данилово), М. Стойка (Александровка), Ю. Опаленик (Стебливка), И. Гангур (Сокирница). Следует отметить, что в Крайникове, Драгове, Велятине, Бороняве греко-католическая церковь сохраняла ведущее положение и имела большинство верующих [48].
Присоединяйтесь к ОК, чтобы подписаться на группу и комментировать публикации.
Комментарии 1