После мученической кончины святителя Филиппа 23 декабря [Даты в тексте даны по старому стилю] 1569 года, умерщвленного в Тверском Отроче монастыре опричником Малютой Скуратовым, тело святителя было предано погребению в названном монастыре.
В 1591 году, по ходатайству игумена Соловецкой обители Иакова, в которой святитель Филипп был долгие годы игуменом (1548-1566), гроб с нетленным телом святителя был перенесен из Твери в Соловецкий монастырь. Там он был положен в могилу, приготовленную им для себя еще во время пребывания в этом монастыре, под папертью храма во имя преподобных Зосимы и Савватия Соловецких, около гроба своего бывшего наставника, духовника и уставщика Соловецкой обители иеромонаха Ионы (Шамина).
31 мая 1646 года, после получения игуменом Соловецкого монастыря Илией грамоты Патриарха Московского и всея Руси Иосифа от 29 апреля того же года об открытии мощей святителя Филиппа, его святые мощи были торжественно переложены в новую гробницу и поставлены в Преображенском соборе Соловецкой обители.
В начале 1652 года митрополит Новгородский Никон (впоследствии Святейший Патриарх), в епархии которого находился Соловецкий монастырь, обратился к Патриарху Иосифу с предложением перенести в Москву мощи трех святителей-мучеников: митрополита Филиппа, Святейших Патриархов Иова и Ермогена.
По благословению Патриарха Иосифа митрополит Никон в марте 1652 года отправился на Соловки с покаянной грамотой царя Алексея Михайловича, в которой он молитвенно просил святителя Филиппа о прощении грехов своего прадеда Иоанна Грозного. Текст грамоты, вероятно, был продиктован царю митрополитом Никоном. В грамоте Алексей Михайлович обращался к почившему святителю как к живому и просил его возвратиться в Москву.
Митрополит Никон в сопровождении князя И.Н. Хованского и большой свиты добрался до берега Белого моря 13 мая. Первая попытка достичь Соловецких островов оказалась неудачной: буря разметала суда и выбросила их на берег. Лишь 3 июня цель была достигнута. После трех дней поста, совершив праздничную литургию в Духов день, митрополит Никон зачитал с амвона покаянную грамоту царя и вложил ее в руки святителя Филиппа. Чтение грамоты сопровождалось плачем братии. Митрополит Никон, по просьбе братии Соловецкого монастыря, отделил часть мощей святителя Филиппа для оставления их обители. Вечером 7 июня митрополит Никон с мощами святителя отбыл в обратный путь. На материке, в устье Онеги, его ожидали царские гонцы с письмом из Москвы, в котором царь Алексей Михайлович извещал о кончине Патриарха Иосифа и просил поспешить с возвращением. На обратном пути в Каргополе 20 июня в соборе в честь Рождества Христова митрополит Никон совершил пред мощами святителя Филиппа молебен. Достигнув Кирилло-Белозерского монастыря, далее двинулись на речных судах по Шексне и 30 июня были в Ярославле. 4 июля в Троице-Сергиевом монастыре вновь был совершен молебен пред мощами святителя Филиппа. В 12-ти верстах от обители, в селе Воздвиженском, к сопровождению мощей святителя Филиппа присоединилось почетное посольство из Москвы: митрополит Казанский Корнилий (†1656), архиепископ Вологодский Маркелл (†1663) с духовенством и князь Трубецкой со своей свитой. Митрополит Никон по царскому повелению отбыл в Москву, чтобы подготовить торжественную встречу святых мощей в первопрестольном граде. 8 июля мощи святителя Филиппа были перенесены в село Ростокино. Утром 9 июля из Кремля двинулся крестный ход, возглавляемый митрополитом Никоном и митрополитом Ростовским Варлаамом, за которыми следовал царь Алексей Михайлович со своей свитой и несметное множество москвичей. Крестный ход был на некоторое время задержан у храма во Имя Святой Троицы, что "на камельках", из-за внезапной кончины престарелого митрополита Варлаама.
Во время перенесения нетленных мощей святителя Филиппа из Соловецкого монастыря в Москву совершилось много чудесных исцелений. Торжественная встреча святых мощей в Москве состоялась 9 июля 1652 года. На месте встречи мощей святителя Филиппа московским духовенством и народом был воздвигнут крест, от которого получила свое название Крестовская застава Москве (у Рижского вокзала). Вначале мощи святителя Филиппа поставили на Лобном месте на Красной площади, где пред ними был совершен торжественный молебен, затем их поставили в Кремле на площади у Грановитой палаты, откуда перенесли в Большой Успенский Собор.
В течение многих дней мощи святителя Филиппа стояли в центре Успенского собора, и все это время не оскудевал поток приходивших к ним с молитвой верующих. Во все эти дни с утра до вечера был колокольный звон как в Пасхальную седмицу. 17 июля после торжественной службы мощи святителя Филиппа были переложены в серебряную гробницу у юго-восточной двери алтаря, возле иконостаса, где и пребывают доныне.
Через три года на гробницу святителя Филиппа царь Алексей Михайлович возложил пелену, вышитую в "царицыных светлицах", замечательный памятник русского шитья.
Тропарь святителю Филиппу (Колычеву), митрополиту Московскому
глас 8
Первопресто́льников прее́мниче,/ сто́лпе Правосла́вия, и́стины побо́рниче,/ но́вый испове́дниче, святи́телю Фили́ппе,/ положи́вый ду́шу за па́ству твою́,/ те́мже я́ко име́я дерзнове́ние ко Христу́,/ моли́ за град же и лю́ди,// чту́щия досто́йно святу́ю па́мять твою́.
Ин тропарь святителю Филиппу (Колычеву), митрополиту Московскому
глас 8
Первопресто́льников прее́мниче,/ сто́лпе Правосла́вия, и́стины побо́рниче,/ но́вый испове́дниче, святи́телю Фили́ппе,/ положи́вый ду́шу за па́ству твою́,/ те́мже я́ко име́я дерзнове́ние ко Христу́,/ моли́ за Оте́чество на́ше, град же и лю́ди,// чту́щия досто́йно святу́ю па́мять твою́.
Ин тропарь святителю Филиппу (Колычеву), митрополиту Московскому
глас 5
Ра́достный возсия́ день све́тлаго торжества́:/ днесь церко́вная расширя́ются не́дра,/ прие́млюще духо́вных даро́в неоскуде́емо боготво́рное сокро́вище,/ струю́ благода́тей неисчерпа́емую,/ исто́чника чудесе́м оби́льна,/ чудотвори́выя и свяще́нныя мо́щи твоя́,/ святи́телю Фили́ппе./ Те́мже моли́ просла́вившаго тя Дарода́теля Христа́ Бо́га/ о воспева́ющих тя// и кла́няющихся свяще́нным моще́м твои́м.
Тропарь святителям Московским
глас 4
Первопресто́льницы Росси́йстии,/ и́стиннии храни́телие апо́стольских преда́ний,/ столпи́ непоколеби́мии, правосла́вия наста́вницы,/ Пе́тре, Алекси́е, Ио́но, Фили́ппе и Ермоге́не,/ Влады́ку всех моли́те/ мир вселе́нней дарова́ти,// и душа́м на́шим ве́лию ми́лость.
Кондак святителю Филиппу (Колычеву), митрополиту Московскому
глас 8
Во успе́нии твое́м обрето́ша на телеси́ твое́м сокро́вище некра́домое:/ два креста́ и тяжча́йшая желе́за, е́же есть вери́ги,/ посто́м и моли́твами Бо́гу угоди́л еси́, святи́телю Фили́ппе,// моли́ Христа́ Бо́га о всех нас.
Ин кондак святителю Филиппу (Колычеву), митрополиту Московскому
глас 3
Правосла́вия наста́вника и и́стины провозве́стника,/ Златоу́стаго ревни́теля,/ Росси́йскаго свети́льника, Фили́ппа прему́драго восхва́лим,/ пи́щею слове́с свои́х разу́мно ча́да своя́ пита́юща,/ той бо язы́ком хвале́ния поя́ше,/ устна́ма же пе́ние веща́ше,// я́ко таи́нник Бо́жия благода́ти.
Ин кондак святителю Филиппу (Колычеву), митрополиту Московскому
глас 3
Я́ко со́лнце, днесь от земны́х недр возсия́ша/ честны́я твоя́ мо́щи, святи́телю./ Зе́млю же и возду́х ше́ствием твои́м освети́л еси́/ и всех ве́рных чуде́с богозна́меньми облиста́л еси́,/ чудотво́рец преди́вен и моли́твенник к Бо́гу о ми́ре изя́щен яви́ся./ Сего́ ра́ди вопие́м ти:/ спаса́й нас те́плым свои́м предста́тельством,// я́ко учени́к Бо́жия благода́ти.
Кондак святителям Московским
глас 3
Во святи́телех благоче́стно пожи́сте,/ и лю́ди к Богоразу́мию наста́висте, и до́бре Бо́гу угоди́сте,/ сего́ ра́ди от Него́ нетле́нием и чудесы́ просла́вистеся,// я́ко ученицы́ Бо́жия благода́ти.
Величание святителям Московским:
Велича́ем вас,/ святи́телие Христо́вы/ Пе́тре, Алекси́е, Ио́но, Фили́ппе и Ермоге́не,/ и чтим святу́ю па́мять ва́шу:/ вы бо мо́лите за нас// Христа́ Бо́га на́шего.
Молитва святителю Филиппу (Колычеву), митрополиту Московскому:
О, пречестна́я и свяще́нная главо́ и благода́ти Свята́го Ду́ха испо́лненная, Спа́сово со Отце́м обита́лище, вели́кий архиере́е, те́плый наш засту́пниче, святи́телю Фили́ппе, предстоя́ у Престо́ла всех Царя́ и наслажда́яся све́та единосу́щныя Тро́ицы и херуви́мски со а́нгелы возглаша́я песнь трисвяту́ю, вели́кое же и неизсле́дованное дерзнове́ние име́я ко всеми́лостивому Влады́це, моли́ спасти́ся па́ствы Христо́вы лю́дем, благостоя́ние святы́х церкве́й утверди́: архиере́и благоле́пием святи́тельства украси́, мона́шествующыя к по́двигом до́браго тече́ния укрепи́, ца́рствующий град и вся гра́ды и страны́ до́бре сохрани́, и ве́ру святу́ю непоро́чну соблюсти́ умоли́, мир весь предста́тельством твои́м умири́, от гла́да и па́губы изба́ви ны, и от нападе́ния иноплеме́нных сохрани́, ста́рыя уте́ши, ю́ныя наста́ви, безу́мныя умудри́, вдови́цы поми́луй, си́роты заступи́, младе́нцы возрасти́, пле́нных возврати́, немощству́ющыя и моля́щияся тебе́ от всех напа́стей и бед хода́тайством твои́м свободи́: моли́ о нас Всеще́драго и Человеколюби́ваго Христа́ Бо́га на́шего, да и в день Стра́шнаго Прише́ствия Его́ от шу́ияго стоя́ния изба́вит нас, и ра́дости святы́х прича́стники сотвори́т со все́ми святы́ми во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Молитва вторая святителю Филиппу (Колычеву), митрополиту Московскому:
О, вели́кий уго́дниче Христо́в святи́телю о́тче наш Фили́ппе, ско́рый помо́щниче и ди́вный чудотво́рче! При́зри ми́лостивно на ны многогре́шныя, ве́мы бо, се́рдцем и усты́ и со благоразу́мным разбо́йником испове́дуем, я́ко по дело́м на́шим бе́ды пости́гшия нас прие́млем, си́ми бо вре́менными скорбьми́ избежи́м по милосе́рдию Го́спода ве́чныя му́ки, гре́шником угото́ванныя: се́яхом бо се́мена своево́льнаго жития́, пожина́ем же те́рния скорбе́й. Оба́че не́мощни есмы́, и в покая́ние те́плое прише́дше, мо́лимся, да преложи́т Госпо́дь гнев Свой на ми́лость и тебе́, святи́телю Христо́в, усе́рдно про́сим: проле́й те́плую моли́тву твою́ ко Христу́ Го́споду на́шему, Ему́же при́сно предстои́ши и мо́лишися о почита́ющих тя с любо́вию и упова́ющих на твое́ предста́тельство. Умоли́ пра́веднаго Судию́, да защити́т святу́ю оби́тель сию́, ме́сто, в не́йже ты духо́вно породи́лся еси́, и путево́ждь и́ноком свята́го ме́ста сего́ был еси́. Упаси́ я́коже до́брый па́стырь жезло́м бла́гости твоея́ разсе́янныя о́вцы ста́да Христо́ва и во дво́ры Госпо́дни всели́ я́. Огради́ нас от собла́зна ересе́й и раско́лов в правосла́вной Це́ркви на́шей. Научи́ нас, во стра́нствии су́щих, го́рняя му́дрствовати, а не земна́я, просвети́ разсе́янный ум наш и на путь и́стины напра́ви, охладе́вшее се́рдце на́ше любо́вию ко Го́споду и к бли́жним на́шим согре́й. Вдохни́ в нас ре́вность ко исполне́нию веле́ний Бо́жиих. Осла́бленную греха́ми и нераде́нием во́лю на́шу оживотвори́ благода́тию Ду́ха Всесвята́го. Правосла́вие укрепи́, нападе́ния лука́внуюших и беззако́нных челове́к на Це́рковь Бо́жию дале́че отжени́. Отпа́дшия ве́тви от лозы́ Христо́вы с то́ю па́ки соедини́, испроси́ у Христа́ Бо́га душа́м и телесе́м на́шим здра́вие и кре́пость, боля́щим исцеле́ние да́руй, стра́ждущих уте́ши, скорбя́щим мир и отра́ду покажи́, пла́чущия ра́доватися сотвори́, печа́льныя ликовствова́ти соде́лай, вражду́ющих умиротвори́, зави́стливыя ми́лостивны покажи́, вся́кия в нас непра́вды испра́ви. Изжени́ вся́кую крамо́лу и лука́выя сове́ты нечести́вых разруши́, оба́че тех в покая́ние приведи́. Архиере́ем и духо́вным па́стырем, поста́вленным пасти́ ста́до Христо́во Росси́йския Правосла́вныя це́ркви, пода́ждь прему́дрость и пра́ведное житие́, я́коже и сам си́ми доброде́тельми украша́лся еси́, ста́рыя поддержи́, ю́ныя научи́ и уцелому́дри, и да́руй им моли́твами твои́ми трудолю́бие, послуша́ние и ми́рное жи́тельство. Нам же всем ра́дость при́сную о Го́споде пода́ждь, да терпе́нием тече́м на предлежа́щий нам по́двиг жития́ сего́ вре́меннаго, взира́юще на Нача́льника ве́ры и Подвигополо́жника Го́спода на́шего Иису́са Христа́, Ему́же бу́ди сла́ва, благодаре́ние и поклоне́ние, со безнача́льным Его́ Отце́м, и с Пресвяты́м и Благи́м и Животворя́щим Его́ Ду́хом, ны́не, и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Нет комментариев