В разі запровадження нового регулювання трудових відносин особам, які бояться медичних процедур, буде не до жартів.
З яких нових підстав проект Трудового кодексу дозволятиме «позбутись» працівників
В перших числах листопада минулого року Верховна Рада прийняла в першому читанні нову редакцію Трудового кодексу. Більшість депутатів стверджують, що документ має привести законодавство України у сфері праці у відповідність до європейських стандартів. Водночас інші мають протилежну думку та вважають, що проект розроблений на замовлення представників великого бізнесу, а тому існує загроза обмеження прав громадян.
Нові вимоги
Проект ТК істотно звужує вплив профспілок. Так, згода професійного об’єднання на звільнення працівника знадобиться лише в разі його скорочення (ст.86), невідповідного стану здоров’я та недостатньої кваліфікації, підтвердженої результатами атестації (ст.93). У всіх інших випадках,
передбачених стст.92—97, у тому числі неналежне виконання трудових обов’язків, неявка на роботу внаслідок тимчасової непрацездатності, невідповідність займаній посаді тощо, така згода не потрібна.
До того ж розширено можливості для звільнення за ініціативою роботодавця, зокрема у зв’язку зі скороченням, спричиненим умовами економічного, технологічного, структурного, організаційного характеру, та з формальних підстав — злиття, поділ, перетворення, перепрофілювання. Такі підстави не враховують наявності реальної виробничої потреби як критерію обгрунтованості звільнення, як цього вимагають міжнародні стандарти, зокрема Конвенція МОП №158, яка була ратифікована Україною. Крім цього, про звільнення у зв’язку зі скороченням суб’єкт малого підприємництва має попередити лише за місяць (ст.89), а за чинним законодавством, такий строк становить 2 місяці. Якщо працівник не зробив вчасно профілактичного щеплення або не пройшов медичного огляду, то він взагалі може бути звільнений без попередження.
Також відповідно до ініціативи громадянин може бути звільнений за розголошення комерційної
таємниці, якою відповідно до ст.505 Цивільного кодексу можуть бути відомості технічного, організаційного, комерційного, виробничого та іншого характеру (п.2 ч.2 ст.93). Таке широке формулювання дасть роботодавцю право звільнити працівника, наприклад, за розголошення розміру його заробітної плати.
Водночас ст.94 проекту передбачає можливість звільнення громадянина у зв’язку з його недостатньою кваліфікацією, що підтверджується результатами атестації, іншими доказами. Таке формулювання встановлює незрозумілий стандарт, який дає широкі можливості для зловживань. Ця норма дасть змогу проводити атестацію з метою звільнення небажаних працівників, оскільки об’єктивність та неупередженість цих перевірок може бути під сумнівом. Крім цього, поняття «інші докази» в статті не конкретизується, що на практиці дасть можливість підтверджувати або спростовувати кваліфікацію працівника будь-якими довільними доказами та може спричинити звільнення із суб’єктивних причин.
Проект кодексу дозволяє роботодавцям вирішувати кадрові питання без залучення профспілок. До речі, в ньому взагалі відсутній розділ про діяльність профспілок.
В чинному КЗпП є розділ «Гарантії діяльності професійних спілок щодо захисту трудових та соціально-економічних прав трудящих», а в проекті — лише окремі безсистемні положення про профспілки.
Незважаючи на наявність у проекті ТК досить спірних новел та змін, у цілому в ньому враховано засади, на яких грунтується трудове законодавство країн Європейського Союзу, а також прогресивні норми міжнародного трудового права: Статуту МОП і ратифікованих Україною конвенцій, Європейської соціальної хартії, Міжнародного пакту про економічні, соціальні і культурні права, окремі директиви та регламенти ЄС.
джерело - http://zib.com .ua/…/120855-z_yakih_novih_pidstav_proekt_tru…
Присоединяйтесь к ОК, чтобы подписаться на группу и комментировать публикации.
Нет комментариев