Что поется в этот день в храме?
Весь праздник Введения во храм Пресвятой Богородицы с его службой – это сплошной гимн той святости и чистоте, какая сообщена именно храмом нашедшей в нем приют Приснодеве. Эта святость и чистота особенно возвышалась от обстоятельства, что введенная во храм была даром Богу, полученным от Бога, как бы «Твоя от Твоих» Ему, жертвой Ему от родителей и всего человечества.
Чистота и святость, свет и радость – таковы мотивы этого праздника.
☦ Тропарь праздника
Весь Православный мир в этот день едиными устами и единым сердцем поет за богослужением тропарь праздника:
Днесь благоволе́ния Бо́жия предображе́ние/ и челове́ков спасе́ния пропове́дание/ в хра́ме Бо́жии я́сно Де́ва явля́ется/ и Христа́ всем предвозвеща́ет./ Той и мы велегла́сно возопии́м:// ра́дуйся, смотре́ния Зижди́телева исполне́ние.
Слово «днесь», которое мы слышим в начале текста тропаря, с греческого на славянский язык переводится как сегодня и сейчас. И то, что произошло более 2000 лет назад имеет непосредственное отношение и к нам верующим, живущим в XXI веке. Церковь своими песнопениями и всем своим богослужением вводит нас в особую реальность. Мы становимся соучастниками и свидетелями совершившегося «ныне» перед нашим внутренним взором события - Введение Пресвятой Богородицы во храм.
☦ Стихиры на Господи воззвах
Днесь, ве́рнии, ликовству́им,/ во псалме́х и пе́снех Го́сподеви пою́ще/ и чту́ще Того́ свяще́нную Сень,/ одушевле́нный Киво́т, невмести́мое Сло́во вмести́вшую:/ приво́дится бо Го́сподеви,/ па́че eстества́ пло́тию младе́нствующи,/ и святи́тель вели́кий Заха́рия/ прие́млет с весе́лием Сию́,// я́ко Бо́жие Жили́ще.
Днесь храм одушевле́нный святы́я сла́вы/ Христа́ Бо́га на́шего,/ eди́на в жена́х Благослове́нная Чи́стая,/ приво́дится в храм зако́нный жи́ти во святы́х;/ и ра́дуются с Не́ю Иоаки́м и А́нна ду́хом,/ и де́вственнии ли́цы Го́сподеви пою́т,// псало́мски воспева́юще и чту́ще Ма́терь Eго́.
Ты – проро́ков пропове́дание,/ апо́столов сла́ва, и му́чеников похвала́,/ и всех земноро́дных обновле́ние,/ Де́во Ма́ти Бо́жия:/ Тобо́ю бо Бо́гу примири́хомся./ Те́мже чтим Твое́ в храм Госпо́день вхожде́ние/ и со А́нгелом вси пе́сненно,/ ра́дуйся, Тебе́, Пречи́стая, вопие́м,// Твои́ми моли́твами спаса́емии.
Во святы́х свята́я, Свята́я и Непоро́чная, Святы́м Ду́хом вво́дится/ и святы́м А́нгелом пита́ется,/ су́щи святе́йший храм Свята́го Бо́га на́шего,/ вся́чeская освяти́вшаго вхо́дом Eя́// и обожи́вшаго eстество́ земны́х попо́лзшееся.
Oтрокови́цы, ра́дующеся и свещи́ иму́ще,/ Свещи́ днесь предхо́дят разу́мней/ и вво́дят Сию́ во свята́я святы́х свяще́нно,/ проявля́юще хотя́щую Зарю́ неизрече́нно из Нея́ возсия́ти// и просвети́ти во тьме седя́щия неве́дения Ду́хом.
Веселя́ся, приими́, Заха́рие,/ возопи́ А́нна всехва́льная,/ Ю́же пропове́даша Бо́жии проро́цы Ду́хом,/ и Сию́ введи́ во святы́й храм свяще́нно воспита́тися,/ я́ко да бу́дет Влады́ки всех Боже́ственный престо́л,// и пала́та, и oдр, и светоза́рное оби́телище.
По рождестве́ Твое́м, Богоневе́сто Влады́чице,/ пришла́ eси́ в храм Госпо́день/ воспита́тися во свята́я святы́х, я́ко освяще́нна;/ тогда́ и Гаврии́л по́слан бысть к Тебе́, Всенепоро́чней,/ пи́щу Тебе́ принося́./ Небе́сная вся удиви́шася,/ зря́ще Ду́ха Свята́го, в Тя все́льшася./ Те́мже, Пречи́стая и Нескве́рная,/ я́же на Небеси́ и на земли́ сла́вима,// Ма́ти Бо́жия, спаси́ род наш.
Божия Матерь – одушевленный храм святой славы Христа Бога нашего
единственная из людей «чистая» в полном смысле этого слова. По словам святителя Игнатия Брянчанинова: «Сосуд чистый, предуготованный Богом при посредстве святых человеков и святых Ангелов, сосуд чистый, предуготованный собственным настроением, еще был предочищен Святым Духом…» Она благословлена Богом жить в храме, совершенствоваться и готовиться к тому, чтобы стать Божией
Матерью. И жить где, в храме законном или храме закона, Ветхого Завета, здесь все очень строго, все по закону, по букве. Но для Нее, для Божией Матери закон чудесным образом дает возможность жить во святая святых, там, куда могли входить только священники. Иоаким и Анна радуются духом, потому что почеловечески им было, очевидно, тяжело отдавать дочь, о которой Они мечтали и молили много-много лет. Но их духовная радость больше. Сопровождали это шествие девочки-ровестницы Марии, воспевая Богу псалмы и почитая Ее, Матерь Божию.
☦ Стихиры на Хвалитех
Свещено́сицы де́вы,/ Присноде́ву све́тло провожда́юще,/ проро́чествуют и́стинно Ду́хом бу́дущее:/ храм бо Бо́жий Богоро́дица су́щи,/ в храм со сла́вою де́вственною,// младе́нствующи, вво́дится.
Небе́сным воспита́на, Де́во, хле́бом/ ве́рно в хра́ме Госпо́дни,/ родила́ eси́ ми́ру Жи́зни Хлеб, Сло́во,/ Eму́же, я́ко храм избра́нный и всенепоро́чный,/ предобручи́лася eси́ Ду́хом та́инственно,// обручена́ Бо́гу и Oтцу́.
Да отве́рзется дверь Богоприя́тнаго хра́ма:/ храм бо всех Царя́ и Престо́л,/ днесь со сла́вою внутрь прие́м,/ Иоаки́м возлага́ет, освяти́в Го́споду// от Него́ избра́нную в Ма́терь Себе́.
Днесь в храм приво́дится Всенепоро́чная Де́ва,/ во оби́телище Всецаря́ Бо́га/ и всея́ жи́зни на́шея Пита́теля;/ днесь Чисте́йшая Святы́ня,/ я́ко триле́тствующая Ю́ница,/ во свята́я святы́х вво́дится;/ Той возопии́м, я́ко А́нгел:// ра́дуйся, Eди́на в жена́х Благослове́нная.
Слушая пение стихир на «Господи, воззвах» и на «Хвалитех», митрополит Вениамин (Федченков) пишет: «… перед моим духовным взором поднялась завеса и я узрел настоящий, глубокий, Божественно-чудный смысл праздника, полный содержания. Моего уха коснулось слово – обручение, или предобручивый. И точно молния..., мое сознание пронизала мысль – да ведь ныне же празднуется ОБРУЧЕНИЕ БОЖИЙ МАТЕРИ».
Бог Отец из всех отроковиц избрал Себе Марию Деву единую в Матерь Сыну Своему. И, избрав, привел Ее к Себе в Свой Царственный дом, то есть в храм. Как часто мы слышим за богородичными праздниками слова о Ее невестничестве: «Радуйся, Невесто Неневестная!». Именно в этот праздник происходит духовное сочетание между Богом Отцом и Девою Марией. Это и есть обручение.
Божия Матерь, избранная в невесты Богом Отцом, оставляет своих родителей Иоакима и Анну, которые любили Ее до самозабвения и переходит на воспитание и жизнь в дом Божий, в храм, чтобы достойно приготовиться стать Материю Господа нашего Иисуса Христа. Поэтому, не случайно в этот день на Утрене поется Катавасия «Христос раждается, славите…». Сразу становиться очевидной связь праздника Введения во храм Богородицы с праздником Рождества Христова.
☦ Стихиры на стиховне
Ра́дуйся, Не́бо и земля́,/ Не́бо У́мное гряду́щее зря́ще,/ в Боже́ственный дом воспита́тися че́стно,/ Де́ву eди́ну и непоро́чную,/ к Не́йже, дивя́ся, Заха́рия вопия́ше:/ Две́ре Госпо́дня, хра́ма отверза́ю Тебе́ двéри,/ ра́дующися, в нем ликовству́й,/ позна́х бо и ве́ровах,/ я́ко уже́ избавле́ние прии́дет проявле́нно Изра́илево/ и роди́тся из Тебе́ Бог Сло́во,// да́руяй ми́рови ве́лию ми́лость.
Стих: Приведу́тся Царю́ де́вы в след Eя́,/ и́скренния Eя́ приведу́тся Тебе́.
А́нна Боже́ственная благода́ть я́ве,/ от благода́ти да́нную, чи́стую Присноде́ву/ приво́дит с весе́лием в храм Бо́жий,/ призва́вши ити́ пред Не́ю oтрокови́цам,/ свещи́ нося́щим, и глаго́лющи:/ пойди́, Ча́до,/ Да́вшему Тя бу́ди возложе́ние и благово́нный фимиа́м./ Вни́ди в незаходи́мая, и уве́ждь та́йны,/ и угото́вися бы́ти Иису́сово вмести́лище, весе́лое и кра́сное,// подаю́щаго ми́ру ве́лию ми́лость.
Стих: Приведу́тся в весе́лии и ра́довании,/ введу́тся в храм Царе́в.
Внутрь в храм Бо́жий/ Боговмести́мый храм возлага́ется, Де́ва Всесвята́я,/ и oтрокови́цы Eй ны́не, свещи́ нося́ще, предхо́дят./ Игра́ет роди́телей сопряже́ние изря́дное,/ Иоаки́м же и А́нна, ликовству́юще,/ я́ко роди́ша Творца́ ро́ждшую,/ Я́же ликовству́ющи в Боже́ственных ски́ниих/ и пита́ема руко́ю А́нгеловою, Всенепоро́чная,/ Христа́ яви́ся Ма́ти,// Подаю́щаго ми́ру ве́лию ми́лость.
Глас 6: Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху. И ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Днесь собо́ри ве́рных, соше́дшеся,/ духо́вне да торжеству́им/ и Богоoтрокови́цу Де́ву и Богоро́дицу,/ в храм Госпо́день приводи́му,/ благоче́стно восхва́лим,/ предъизбра́нну от всех родо́в,/ во оби́телище всех Царя́ Христа́ и Бо́га:/ де́вы, свещи́ нося́ще, предъиди́те,/ Присноде́вы чту́ще честно́е происхожде́ние,/ ма́тeри, печа́ль всю отложи́вше,/ ра́достно спосле́дствуйте Ма́тери Бо́га быва́ющей/ и ра́дости ми́ра Хода́таице./ Вси убо ра́достно,/ éже ра́дуйся, со А́нгелом возопии́м Обра́дованней,// при́сно моля́щейся о душа́х на́ших.
Как удивительны и радостны слова стихов, которые запевает канонарх перед стихирами на Стиховне: «Приведутся Царю девы в след Ея, искренния Ея приведутся Тебе». И далее стих: «Приведутся в веселии и радовании, введутся в храм Царев» (Пс 44:15,16). Значит, и введение Пресвятой Девы Марии было только началом, а затем, следуя пророчеству должно последовать приведение в след Ея к Царю царствующих Господу Иисусу Христу множество дев святых.
Какое огромное число подвижниц веры Христовой, идя вослед Матери Божией, достигли небесного чертога Господа Христа. Сколько и сейчас, подвизающихся и желающих войти в сей Небесный град Иерусалим, которые идут разными путями жизни человеческой, но имея перед собой образ Матери Божией, хранят в сердце Ее пламенную любовь к Богу и ближним своим. Не будем забывать, что мы живем в непрестанном присутствии Самого Господа Иисуса Христа вместе с Его Пресвятою Материю, которая не оставляет тех, кто призывает Ее в своих молитвах.
И так праздник Введения во храм Богородицы – день торжественно-славный и радостный в жизни Матери Божией. В этот день Она раздает особую милость всем тем, кто обращается к Ней с сердечной молитвой. Эта торжественно праздничная и благодатная радость «предображения благоволения Божия», хоть и таинственно-сокровенная еще, наполняет нашу душу и зовет к покаянию чистоты и подвигам.
Поэтому будем каждый день нашей жизни призывать на помощь нашу Небесную Заступницу Пресвятую Богородицу. Ее же святыми молитвами да поможет и нам Господь обрести чистоту сердца и войти в Царствие Божие. Аминь.
Присоединяйтесь к ОК, чтобы подписаться на группу и комментировать публикации.
Нет комментариев