1-савол: Бандалар билишлари лозим бўлган энг биринчи нарса нима?
Жавоб: Бандалар энг аввал Аллоҳ уларни у учун яратган, улардан у бўйича аҳду паймон олган, уларга ўша сабабли пайғамбарларини юборган ва китобларини туширган, у сабабли дунё ва охират, жаннат ва дўзах яратилган, ўша билан қиёмат қойим бўладиган, унинг хусусида тарозилар ўрнатиладиган, (амаллар) саҳифалари тарқатиладиган, саодат ва шақоват унга қараб бўладиган, унга кўра нурлар тақсимланадиган бир ишни билишлари лозим бўлади.
2-савол: Аллоҳ бандаларини унинг учун яратган ўша иш нима?
Жавоб: Аллоҳ таоло деди: «Биз осмонлар ва Ерни ҳамда уларнинг орасидаги нарсаларни ўйнаб-беҳуда яратганимиз йўқ. Биз уларни фақат ҳақ (қонун, интизом) билан яратганмиз. Лекин уларнинг кўплари билмаслар.» (Духон: 38,39).
«Биз осмон ва ерни ҳамда уларнинг ўртасидаги бор нарсаларни беҳуда яратган эмасмиз. Бу (яъни улар беҳуда-бемақсад яратилган деган гумон) кофир бўлган кимсаларнинг гумонидир.» (Сод: 27).
«Аллоҳ осмонлар ва Ерни (Ўзининг қудрати илоҳиясига далолат қилиши учун) ва ҳар бир жон мазлум бўлмаган ҳолларида ўзлари қилган амаллари сабабли жазоланиши учун ҳақ (конун ва низом) билан яратди». (Жосия: 22).
«Мен жин ва инсни фақат Ўзимга ибодат қилишлари учунгина яратдим» (Ваз-зариёт: 56).
3-савол: Банда маъноси нима?
Жавоб: «Банда» сўзидан қул қилинган, бўйсундирилган деган маъно қасд қилинса, барча махлуқотни – оқилу беақл, ҳўлу қуруқ, ҳаракатлигу ҳаракатсиз, зоҳиру яширин, мўмину кофир, яхшию ёмон, барчаси тушунилади. Ҳаммаси Аллоҳ азза ва жалланинг махлуқи ва бандаси, У зотнинг бўйсундириши билан бўйсундирилган, тадбири билан тадбирланган, ҳар бирининг ўзига белгилаб қўйилган чизиғи ва етиб борадиган чегараси бор, ҳар бири белгилаб қўйилган муҳлат (ажал) сари боради, ундан бир зарра миқдорича ўтиб кетолмайди, бу ал-Ғолиб ва ал-Алийм зотнинг белгилаб қўйган тақдири, ал-Одил ва ал-Ҳаким зотнинг тадбиридир.
Агар мазкур сўздан ўзини ҳокисор тутувчи обид маъноси қасд қилинса, бу Аллоҳнинг улар учун (охиратда) хавф-хатар йўқ ва ғамгин ҳам бўлмайдиган улуғ бандалари ва тақводор дўстларига хосланади.
Присоединяйтесь к ОК, чтобы подписаться на группу и комментировать публикации.
Комментарии 70
4-савол: Ибодат нима?
Жавоб: Ибодат – Аллоҳ яхши кўрадиган ва рози бўладиган зоҳирий ҳамда ботиний сўз ва амалларни адо этиш ва уларнинг зиддидан тийилиш маъносини ўз ичига олган умумий бир калимадир.
5-савол: Амал қачон ибодатга айланади?
Жавоб: Икки нарса – тўла мутеълик билан тўла-тўкис муҳаббат комил суратда бўлганда.
Аллоҳ таоло деди: «Иймонли кишиларнинг Аллоҳга бўлган муҳаббатлари қаттиқроқдир» (Бақара: 165).
«Албатта, улар Парвардигорларидан қўрқиб хавфда турувчи кишилардир» (Муъминун: 57).
Аллоҳ таоло булар ўртасини қуйидаги оятда жамлади: «Дарҳақиқат ул
...Ещё4-савол: Ибодат нима?
Жавоб: Ибодат – Аллоҳ яхши кўрадиган ва рози бўладиган зоҳирий ҳамда ботиний сўз ва амалларни адо этиш ва уларнинг зиддидан тийилиш маъносини ўз ичига олган умумий бир калимадир.
5-савол: Амал қачон ибодатга айланади?
Жавоб: Икки нарса – тўла мутеълик билан тўла-тўкис муҳаббат комил суратда бўлганда.
Аллоҳ таоло деди: «Иймонли кишиларнинг Аллоҳга бўлган муҳаббатлари қаттиқроқдир» (Бақара: 165).
«Албатта, улар Парвардигорларидан қўрқиб хавфда турувчи кишилардир» (Муъминун: 57).
Аллоҳ таоло булар ўртасини қуйидаги оятда жамлади: «Дарҳақиқат улар яхши ишларни қилишга шошар ва Бизга рағбат ва қурқув билан дуо-илтижо қилар эдилар. Улар Бизга таъзим-итоат қилувчи эдилар» (Анбиё: 90).
6-савол: Банданинг Парвардигорига бўлган муҳаббати нима билан билинади?
Жавоб: Бунинг аломати – Аллоҳ таоло яхши кўрадиган нарсани яхши кўриш ва ёмон кўрадиган нарсани ёмон кўриш, Унинг буйруқларига амал қилиб, қайтариқларидан тийилиш, Унинг дўстларини дўст тутиб, душманларини душман деб билишдир. Шунинг учун иймоннинг энг мустаҳкам ҳалқаси – Аллоҳ учун яхши кўриб, Аллоҳ учун ёмон кўришдир.
7-савол: Бандалар Аллоҳ яхши кўрадиган ва рози бўладиган нарсани қандай билишлари мумкин?
Жавоб: Аллоҳ Ўзи яхши кўрадиган ва рози бўладиган нарсаларга буюрувчи ва Ўзи ёмон кўрадиган ва рози бўлмайдиган нарсалардан қайтарувчи пайғамбарларни юборди ва китобларни нозил қилди, шу билан бандалар устида Аллоҳнинг қатъий ҳужжати ба
...Ещё6-савол: Банданинг Парвардигорига бўлган муҳаббати нима билан билинади?
Жавоб: Бунинг аломати – Аллоҳ таоло яхши кўрадиган нарсани яхши кўриш ва ёмон кўрадиган нарсани ёмон кўриш, Унинг буйруқларига амал қилиб, қайтариқларидан тийилиш, Унинг дўстларини дўст тутиб, душманларини душман деб билишдир. Шунинг учун иймоннинг энг мустаҳкам ҳалқаси – Аллоҳ учун яхши кўриб, Аллоҳ учун ёмон кўришдир.
7-савол: Бандалар Аллоҳ яхши кўрадиган ва рози бўладиган нарсани қандай билишлари мумкин?
Жавоб: Аллоҳ Ўзи яхши кўрадиган ва рози бўладиган нарсаларга буюрувчи ва Ўзи ёмон кўрадиган ва рози бўлмайдиган нарсалардан қайтарувчи пайғамбарларни юборди ва китобларни нозил қилди, шу билан бандалар устида Аллоҳнинг қатъий ҳужжати барпо бўлди ва етук ҳикмати зоҳир бўлди.
Аллоҳ таоло деди: «Токи бу пайғамбарлар ўтганларидан кейин одамлар учун Аллоҳга қарши ҳужжат бўлиб қолмаслиги учун пайғамбарларни (жаннат ҳақида) хушхабар элтувчи ва (дўзах азобидан) қўрқитувчи қилиб юбордик» (Нисо: 165).
«Айтинг (эй Муҳаммад соллаллоҳу алайҳи ва саллам): «Агар Аллоҳни севсангиз, менга эргашинглар. Шунда Аллоҳ сизларни севади ва гуноҳларингизни мағфират қилади. Аллоҳ (гуноҳларни) мағфират қилувчи, меҳрибондир». (Оли Имрон: 31).
8-савол: Ибодатнинг шартлари нечта?
Жавоб: 3 та.
1- Чин кўнгилдан азму қарор (ният) қилиш, бу ибодатнинг вужудга келишидаги шартдир.
2- Ниятни холис қилиш.
3- Аллоҳнинг фақат унгагина амал қилишимизга буюрган шариатига мувофиқ бўлиши.
Бу (охирги) иккиси ибодатнинг қабул бўлиш шартларидир.
9-савол: Чин кўнгилдан азму қарор қилиш дегани нима?
Жавоб: Эринчоқлик ва сусткашлик қилмаслик, сўзини амали билан тасдиқлашга ҳаракат қилиш дегани.
Аллоҳ таоло деди: «Эй мўминлар, сизлар нега ўзларингиз қилмайдиган нарсани (қиламиз деб) айтасиз?! С
...Ещё8-савол: Ибодатнинг шартлари нечта?
Жавоб: 3 та.
1- Чин кўнгилдан азму қарор (ният) қилиш, бу ибодатнинг вужудга келишидаги шартдир.
2- Ниятни холис қилиш.
3- Аллоҳнинг фақат унгагина амал қилишимизга буюрган шариатига мувофиқ бўлиши.
Бу (охирги) иккиси ибодатнинг қабул бўлиш шартларидир.
9-савол: Чин кўнгилдан азму қарор қилиш дегани нима?
Жавоб: Эринчоқлик ва сусткашлик қилмаслик, сўзини амали билан тасдиқлашга ҳаракат қилиш дегани.
Аллоҳ таоло деди: «Эй мўминлар, сизлар нега ўзларингиз қилмайдиган нарсани (қиламиз деб) айтасиз?! Сизларнинг ўзларингиз қилмайдиган ишни (қиламиз, деб) айтишларингиз Аллоҳ наздида ўта манфур (ишдир).»
10-савол:Ихлоснинг маъноси нима?
Жавоб:Банданинг зоҳирий ва ботиний барча сўзуамалларидан муроди Аллоҳ таолонингЮзини1исташ бўлмоғидир.
Аллоҳ таолодеди: «Ҳолбукиулар фақат ягона Аллоҳга, у зот учундинни холис қилган, Тўғрийўлданоғмаган ҳолларида ибодат қилишга...буюрилган эдилар.»(Баййина: 5).
«У(тақводорзот) ҳузурида– зиммасида бирон кимсага қайтариладиганнеъмат йўқдир. (Яъни,у бирон кимсанинг ўзига ўтказиб қўйганяхшилигини қайтариш учун хайр-саховаткўрсатмайди). Уфақат энг олий зот бўлмиш Парвардигоринингюзини истаб (мол-давлатинисарф қилур).»(Вал-лайл: 19,20).
10-савол:Ихлоснинг маъноси нима?
Жавоб:Банданинг зоҳирий ва ботиний барча сўзуамалларидан муроди Аллоҳ таолонингЮзини1исташ бўлмоғидир.
Аллоҳ таолодеди: «Ҳолбукиулар фақат ягона Аллоҳга, у зот учундинни холис қилган, Тўғрийўлданоғмаган ҳолларида ибодат қилишга...буюрилган эдилар.»(Баййина: 5).
«У(тақводорзот) ҳузурида– зиммасида бирон кимсага қайтариладиганнеъмат йўқдир. (Яъни,у бирон кимсанинг ўзига ўтказиб қўйганяхшилигини қайтариш учун хайр-саховаткўрсатмайди). Уфақат энг олий зот бўлмиш Парвардигоринингюзини истаб (мол-давлатинисарф қилур).»(Вал-лайл: 19,20).
«(Уларайтурлар):Биз сизларни ёлғиз Аллоҳнинг юзидантаомлантирурмиз. Сизлардан (буишимиз учун) биронмукофот ва миннатдорчилик истамасмиз—кутмасмиз.»(Инсон: 9).
«Ким (ўзамали билан)охират экинини (яънисавобини)истар экан, Биз унга экинини(нгҳосилини)мўл-зиёда қилурмиз. Ким дунё экининиистар экан, Биз унга ўшандан (дунёматоларидан) берурмизва унинг-учун охиратда бирон насибабўлмас!»(Шуро: 20).
11-савол:Аллоҳ таоло бизларни фақат унга амалқилишимизга буюрган шариат қайси?Жавоб:у Иброҳим алайҳиссаломнинг дини –Ҳанифийядир.
Аллоҳ таолодеди: «АлбаттаАллоҳ наздида мақбул бўладиган динфақат Ислом динидир»(Оли Имрон: 19).
«Аллоҳнингдинидан ўзга дин истайдиларми?! Ахиросмонлару Ердаги барча жонзотистаса-истамаса Унга бўйсуниб турибди-ку!»(Оли Имрон: 83).
«Иброҳимнингдинидан фақат енгилтакларгина юзўгирадилар».(Бақара: 130).
«Кимда-кимИсломдан ўзга дин истаса, бас (унинг«дини» Аллоҳ ҳузурида)ҳаргиз қабул қилинмайди ва у охиратдазиён кўрувчилардандир.»(ОлиИмрон: 85).
«Балки улар(Маккамушриклари)учун (куфрва ширк каби)Аллоҳ буюрмаган нарсаларни —«дин»ниуларга шариат қилиб берган шериклари—бутларибордир?!»(Шуро: 21).
12-савол:Ислом динининг нечта даражаси бор?
Жавоб:3та даражаси бор: Ислом, иймон, эҳсон.Улардан ҳар бири мустақил зикр қилингандадиннинг ҳаммасини ўз ичига олади,(жамланганда эса ҳар бири ўзига хосмаънони беради).
13-савол:Ислом маъноси нима?Жавоб:Ислом – Аллоҳга Уни ёлғиз билган ҳолдатаслим бўлиш, Унга тоат-ибодат биланбўйсуниш ва ширкдан халос бўлиш демакдир.
Аллоҳ таолодеди: «Ҳақиқиймусулмон бўлган ҳолида ўзини Аллоҳгатопширган ва ҳақ йўлдаги Иброҳимнингдинига эргашган кишининг динидан ҳамгўзалроқ дин борми?!»(Нисо: 125).
«Ким чиройлиамал қилувчи бўлган ҳолида ўзини Аллоҳгатопширса, бас у мустаҳкам халқаниушлабди»(Луқмон: 22).
«Бас,(барчаларингизнинг)</
...Ещё12-савол:Ислом динининг нечта даражаси бор?
Жавоб:3та даражаси бор: Ислом, иймон, эҳсон.Улардан ҳар бири мустақил зикр қилингандадиннинг ҳаммасини ўз ичига олади,(жамланганда эса ҳар бири ўзига хосмаънони беради).
13-савол:Ислом маъноси нима?Жавоб:Ислом – Аллоҳга Уни ёлғиз билган ҳолдатаслим бўлиш, Унга тоат-ибодат биланбўйсуниш ва ширкдан халос бўлиш демакдир.
Аллоҳ таолодеди: «Ҳақиқиймусулмон бўлган ҳолида ўзини Аллоҳгатопширган ва ҳақ йўлдаги Иброҳимнингдинига эргашган кишининг динидан ҳамгўзалроқ дин борми?!»(Нисо: 125).
«Ким чиройлиамал қилувчи бўлган ҳолида ўзини Аллоҳгатопширса, бас у мустаҳкам халқаниушлабди»(Луқмон: 22).
«Бас,(барчаларингизнинг)илоҳингизбир Илоҳдир. Унгагина бўйсунингиз! Итоатқилувчиларга хушхабар беринг!»(Ҳаж: 34).
14-савол:Ислом (мутлақ ҳолида) диннинг ҳаммасиниўз ичига олишига далил нима?
Жавоб:Аллоҳ таоло деди: «АлбаттаАллоҳ наздида мақбул бўладиган динфақат Ислом динидир»(Оли Имрон: 19).
Расулуллоҳсоллаллоҳу алайҳи ва саллам айтганлар:«Исломғариб бўлиб бошланган, қандай бошланганбўлса, яна ўшандай ғарибликка қайтади».(Имом Муслим ривояти).
Расулуллоҳсоллаллоҳу алайҳи ва саллам айтганлар:«Исломнингэнг афзал (амал)и Аллоҳга иймонкелтиришдир».(Аҳмад, Табароний ва бошқалар ривояти).
15-савол:Ислом калимасинингбатафсил баёнида 5та рукн (асос) билантаърифланишига далил нима?Жавоб:Расулуллоҳ соллаллоҳу алайҳи ва салламЖаброил алайҳиссаломнинг дин ҳақидагисаволларига жавобан айтга
...Ещё14-савол:Ислом (мутлақ ҳолида) диннинг ҳаммасиниўз ичига олишига далил нима?
Жавоб:Аллоҳ таоло деди: «АлбаттаАллоҳ наздида мақбул бўладиган динфақат Ислом динидир»(Оли Имрон: 19).
Расулуллоҳсоллаллоҳу алайҳи ва саллам айтганлар:«Исломғариб бўлиб бошланган, қандай бошланганбўлса, яна ўшандай ғарибликка қайтади».(Имом Муслим ривояти).
Расулуллоҳсоллаллоҳу алайҳи ва саллам айтганлар:«Исломнингэнг афзал (амал)и Аллоҳга иймонкелтиришдир».(Аҳмад, Табароний ва бошқалар ривояти).
15-савол:Ислом калимасинингбатафсил баёнида 5та рукн (асос) билантаърифланишига далил нима?Жавоб:Расулуллоҳ соллаллоҳу алайҳи ва салламЖаброил алайҳиссаломнинг дин ҳақидагисаволларига жавобан айтган сўзларида:«Ислом- «Ла илаҳа иллаллоҳ» ва «Муҳаммадунросулуллоҳ» деб гувоҳлик беришинг,намозни тўкис адо этишинг, закот беришинг,Рамазон рўзасини тутишинг, йўлига қодирбўлсанг Байтуллоҳни ҳаж қилишинг»деганлар. (Бухорий ва Муслим ривоятлари).
Расулуллоҳсоллаллоҳу алайҳи ва саллам: «Ислом5та (асос) устига қурилган»деб, юқоридаги асосларни айтганлар,фақат бу ҳадисларида ҳажни рўзаданилгари зикр қилганлар. (Бухорий ва Муслимривоятлари).
16-савол:Икки шаҳодатнинг диндаги ўрни қандай?
Жавоб:Банда фақат шу икки шаҳодатни айтибгинадинга кира олади.
Аллоҳ таолодеди: «Албаттамўминлар фақат Аллоҳга ва Унингпайғамбарига иймон келтирганлардир».(Нур:62).
Расулуллоҳсоллаллоҳу алайҳи ва саллам: «Одамларбилан улар то «Ла илаҳа иллаллоҳ ва аннаМуҳаммадан абдуҳу ва Расулуҳу» дебгувоҳлик бергунларига қадар... жангқилишга буюрилдим»,деганлар.
(Бухорий ва Муслимривоятлари).
Булардан бошқа кўпдалиллар бор.
17-савол:«Ла илаҳа иллаллоҳ» деб шаҳодат беришзарурлигига далил нима?Жавоб:Аллоҳ таоло деди: «Аллоҳ,фаришталар ва илм аҳллари — адолатбилан ҳукм қилувчи ёлғиз Аллоҳдан ўзгаҳеч
...Ещё16-савол:Икки шаҳодатнинг диндаги ўрни қандай?
Жавоб:Банда фақат шу икки шаҳодатни айтибгинадинга кира олади.
Аллоҳ таолодеди: «Албаттамўминлар фақат Аллоҳга ва Унингпайғамбарига иймон келтирганлардир».(Нур:62).
Расулуллоҳсоллаллоҳу алайҳи ва саллам: «Одамларбилан улар то «Ла илаҳа иллаллоҳ ва аннаМуҳаммадан абдуҳу ва Расулуҳу» дебгувоҳлик бергунларига қадар... жангқилишга буюрилдим»,деганлар.
(Бухорий ва Муслимривоятлари).
Булардан бошқа кўпдалиллар бор.
17-савол:«Ла илаҳа иллаллоҳ» деб шаҳодат беришзарурлигига далил нима?Жавоб:Аллоҳ таоло деди: «Аллоҳ,фаришталар ва илм аҳллари — адолатбилан ҳукм қилувчи ёлғиз Аллоҳдан ўзгаҳеч қандай илоҳ йўқ, фақат Унинг Ўзиборлигига гувоҳлик бердилар. Ҳеч қандай(барҳақ)илоҳ йўқ, фақат Унинг Ўзи (барҳақдир)».(ОлиИмрон: 18).
«Бас,ҳечқандай (барҳақ)илоҳ йўқ, магар Аллоҳгина (ҳақ)эканлигини билинг».(Муҳаммад: 19).
«Ҳеч қандай(ҳақ)илоҳ йўқ, магар яккаю ёлғиз ғолибАллоҳгина (ҳақ)дир».(Сод: 65).
«Аллоҳнингболаси йўқдир ва У зот билан бирга биронилоҳ бўлган эмасдир»(Муъминун: 91).
«(ЭйМуҳаммад соллаллоҳу алайҳи ва саллам),айтинг: Агар улар айтганларидек Аллоҳбилан бирга (бошқа)илоҳлар ҳам бўлса эди, у ҳолда ўша(илоҳлар)арш соҳибига (яъни,Аллоҳга)қарши йўл излаган бўлур эдилар»(Исро: 42) ва булардан бошқа оятлар.
18-савол:«Ла илаҳа иллаллоҳ» шаҳодатининг маъносинима?
Жавоб:Ибодатга сазоворликни Аллоҳдан бошқабарчадан рад қилиш ва уни ёлғиз вашериксиз Аллоҳ азза ва жаллага исботқилиш, демакдир.
Аллоҳ таолодеди: «Бунгасабаб Аллоҳнинг Ўзигина ҳақиқий Илоҳэкани ва улар Уни қўйиб илтижо қилаётганлариэса ботил экани, ҳамда, шак-шубҳасиз,Аллоҳ Ўзигина энг юксак ва буюк зотэканлигидир»(Ҳаж: 62).
19-савол:«Ла илаҳа иллаллоҳ» деб гувоҳликберишнинг усиз гувоҳликберувчига фойдаси бўлмайдиган шартлариқандай?Жавоб: Унингшартлари 7та:
Унинг маъносини яхши билиш;
Унга чин дилдан ишониш;
Унга зоҳиру ботинда бўйсуниш;
Уни қабул қилиб, у тақозо қилган ва лозим тутган нарсалардан биронта
...Ещё18-савол:«Ла илаҳа иллаллоҳ» шаҳодатининг маъносинима?
Жавоб:Ибодатга сазоворликни Аллоҳдан бошқабарчадан рад қилиш ва уни ёлғиз вашериксиз Аллоҳ азза ва жаллага исботқилиш, демакдир.
Аллоҳ таолодеди: «Бунгасабаб Аллоҳнинг Ўзигина ҳақиқий Илоҳэкани ва улар Уни қўйиб илтижо қилаётганлариэса ботил экани, ҳамда, шак-шубҳасиз,Аллоҳ Ўзигина энг юксак ва буюк зотэканлигидир»(Ҳаж: 62).
19-савол:«Ла илаҳа иллаллоҳ» деб гувоҳликберишнинг усиз гувоҳликберувчига фойдаси бўлмайдиган шартлариқандай?Жавоб: Унингшартлари 7та:
Унинг маъносини яхши билиш;
Унга чин дилдан ишониш;
Унга зоҳиру ботинда бўйсуниш;
Уни қабул қилиб, у тақозо қилган ва лозим тутган нарсалардан биронтасини рад қилмаслик;
Ихлос билан бўлиши;
Тил билангина айтиб қўймасдан, чин дилдан тасдиқлаш;
Унга ва унинг аҳлига муҳаббат қўйиш, у туфайлигина дўстлашиш ва душман бўлиш.
20-савол:Бу шаҳодатнингмаъносини билиш шарт эканига Китоб ваСуннатдан далил борми?
Жавоб:Аллоҳ таоло деди: «...(тилларибилан айтаётган сўзнинг маъносини)ўзларибилган ҳолларида ҳақ гувоҳлик берган(яьни,«Ҳеч қандай (ҳақ) илоҳ йўқ, магар ёлғизАллоҳгина ҳақ эканлигига гувоҳликбераман» деган) кишиларгина(Аллоҳнинг изни-иродаси билан шафоатқилишга қодир бўлурлар»). (Зухруф: 86).
Расулуллоҳсоллаллоҳу алайҳи ва саллам: «Ким«Ла илаҳа иллаллоҳ» «Ҳеч қандай (ҳақ)илоҳ йўқ магар ёлғиз Аллоҳгина ҳақэканлиги»ни билган ҳолда дунёдан ўтса,жаннатга киради»,дедилар. (Муслим ривояти).
21-савол:Чин кўнгилдан ишониш шарт эканига Китобва Суннатдан далил борми?Жавоб:Аллоҳ тао
...Ещё20-савол:Бу шаҳодатнингмаъносини билиш шарт эканига Китоб ваСуннатдан далил борми?
Жавоб:Аллоҳ таоло деди: «...(тилларибилан айтаётган сўзнинг маъносини)ўзларибилган ҳолларида ҳақ гувоҳлик берган(яьни,«Ҳеч қандай (ҳақ) илоҳ йўқ, магар ёлғизАллоҳгина ҳақ эканлигига гувоҳликбераман» деган) кишиларгина(Аллоҳнинг изни-иродаси билан шафоатқилишга қодир бўлурлар»). (Зухруф: 86).
Расулуллоҳсоллаллоҳу алайҳи ва саллам: «Ким«Ла илаҳа иллаллоҳ» «Ҳеч қандай (ҳақ)илоҳ йўқ магар ёлғиз Аллоҳгина ҳақэканлиги»ни билган ҳолда дунёдан ўтса,жаннатга киради»,дедилар. (Муслим ривояти).
21-савол:Чин кўнгилдан ишониш шарт эканига Китобва Суннатдан далил борми?Жавоб:Аллоҳ таоло деди: «Ҳақиқиймўминлар фақат Аллоҳ ва Унинг пайғамбаригаиймон келтириб, сўнгра (ҳечқандай) шак-шубҳақилмаган ва молу жонлари билан Аллоҳйўлида курашган зотлардир. Ана ўшаларгина(ўзиймонларида) содиқбўлган зотлардир».(Ҳужурот: 15).
Расулуллоҳсоллаллоҳу алайҳи ва саллам дедилар:«БирАллоҳдан ўзга илоҳ йўқ ва мен (яъни,Муҳаммад)Аллоҳнинг элчисиман. Бирон бир бандамана шу (калималар)гаҳеч бир шубҳа қилмаган ҳолда Аллоҳгайўлиққудай бўлса, албатта жаннатгакиради»(Муслим ривояти).
Расулуллоҳсоллаллоҳу алайҳи ва саллам Абу Ҳурайрарозияллоҳу анҳуга: «Шудевор ортида чин кўнгилдан ишониб «Лаилаҳа иллаллоҳ» деб гувоҳлик берадиганқай бир кишига йўлиқсанг, унга жаннатбилан хушхабар бер»,дедилар. (Муслим ривояти).
22-савол:Бўйсунишнинг шарт эканига Китоб ваСуннатдан далил борми?Жавоб:Аллоҳ таоло деди: «Кимчиройли амал қилувчи бўлган ҳолидаўзини Аллоҳга топширса, бас у мустаҳкамхалқани ушлабди»(Луқмон: 22).
Расулуллоҳсоллаллоҳу алайҳи ва саллам айтганлар:«Сизларданбирон киши то нафс-ҳавоси мен келтирганнарсага тобе бўлмагунча мўмин бўлолмайди»(Нававий«Арбаъийн»да келтирган).
23-савол:Қабул қилишнинг шарт эканига Китоб ваСуннатдан далил борми?
Жавоб:Аллоҳ таоло уни қабул қилмаган кишиларшаънида деди: «(Эйфаришталар, сизлар) золим-кофирбўлган кимсалар ва уларнинг ҳамтовоқлариниҳамда улар Аллоҳни қўйиб ибодат қилибўтган нарсаларини тўплаб, дўзах йўлигабошланглар»оятидан то «Чункиулар ўзларича: «Ҳеч қандай (барҳақ)илоҳйўқ, магар ёлғиз Аллоҳгина ҳақдир»,дейилган вақтда кибр-ҳаво қилган эдилар.Ва улар «Ҳали бизлар бир мажнун шоирнидеб худоларимизни тарк қилар эканмизми?»дер эдилар»оятигача (Соффат: 22-36).
Расулуллоҳсоллаллоҳу алайҳи ва саллам айтдилар:«Аллоҳмен билан юборган ҳидоят ва илм бамисолиерга ёққан мўл ёмғирга ўхшайди. Баъзиерлар тоза ер бўлади, сувни ўзигасингдириб, мўл-кўл ўсимликлар вамайсал
...Ещё23-савол:Қабул қилишнинг шарт эканига Китоб ваСуннатдан далил борми?
Жавоб:Аллоҳ таоло уни қабул қилмаган кишиларшаънида деди: «(Эйфаришталар, сизлар) золим-кофирбўлган кимсалар ва уларнинг ҳамтовоқлариниҳамда улар Аллоҳни қўйиб ибодат қилибўтган нарсаларини тўплаб, дўзах йўлигабошланглар»оятидан то «Чункиулар ўзларича: «Ҳеч қандай (барҳақ)илоҳйўқ, магар ёлғиз Аллоҳгина ҳақдир»,дейилган вақтда кибр-ҳаво қилган эдилар.Ва улар «Ҳали бизлар бир мажнун шоирнидеб худоларимизни тарк қилар эканмизми?»дер эдилар»оятигача (Соффат: 22-36).
Расулуллоҳсоллаллоҳу алайҳи ва саллам айтдилар:«Аллоҳмен билан юборган ҳидоят ва илм бамисолиерга ёққан мўл ёмғирга ўхшайди. Баъзиерлар тоза ер бўлади, сувни ўзигасингдириб, мўл-кўл ўсимликлар вамайсаларни ундиради. Айрим ерлар қаттиқбўлиб, сувни (сингдирмасдан) ушлабқолади, сўнг Аллоҳ у билан одамларнифойдалантиради – ичишади, (ҳайвонларини)суғоришади, экин-тикинқилишади. У (ёмғир)нинг бир қисми янабир хил ерга ҳам тушадики, уқаттиқ теп-текис кенглик бўлиб,на сувни ушлаб қолади ва на ўсимликўстиради. Бу эса Аллоҳнинг динида фақиҳбўлган, Аллоҳ мен орқали юборган илмунга фойда бериб, олим бўлган ва(ўзгаларга) таълим берган одамнингмисоли билан у тарафга юз бурмаган вамен билан юборилган ҳидоятни қабулқилмаган одамнинг мисолидир.»(Бухорий ривояти).
24-савол:Ихлоснинг шарт эканига Китоб ва Суннатдандалил борми?Жавоб:Аллоҳ таоло деди: «Огоҳбўлингизким, холис дин ёлғиз Аллоҳникидир»(Зумар: 3).
«Сиз Аллоҳга— У зот учун динингизни холис қилганҳолда ибодат қилинг!»(Зумар: 2).
Расулуллоҳсоллаллоҳу алайҳи ва саллам айтганлар:«Менингшафоатим ила энг саодатли бўлувчи инсон– сидқидилдан, холис: «Ла илаҳа иллаллоҳ»деб айтган кишидир»(Бухорий ривояти).
Расулуллоҳсоллаллоҳу алайҳи ва саллам айтганлар:«Албатта,Аллоҳ Ўзининг юзини истаб «Ла илаҳаиллаллоҳ» деган кишини дўзахга ҳаромқилгандир.»(Бухорий ривояти).
25-савол:Чин дилдан содиқ бўлишнинг шарт эканигаКитоб ва Суннатдан далил борми?
Жавоб:Аллоҳ таоло деди: «Одамлар:«Иймон келтирдик», дейишлари билангина,имтиҳон қилинмаган ҳолларида, қўйибқўйилишларини ўйладиларми?! ҲолбукиБиз улардан аввалги (иймонкелтирган барча) кишиларниимтиҳон қилган эдик-ку!! Бас (шуимтиҳон воситасида)албатта Аллоҳ («Иймонкелтирдик» деб)рост сўзлаган кишиларни ҳам, ёлғончикимсаларни ҳам аниқ билур»(Анкабут: 2,3).
Расулуллоҳсоллаллоҳу алайҳи ва саллам айтганлар:«Сидқидилдан«Ла илаҳа иллаллоҳу Муҳаммадун Росулуллоҳ»деб гувоҳлик берувчи ҳар қандай кишиниАллоҳ албатта дўзахга ҳаром қилган».(Бухорий ривояти).
Расулуллоҳсоллаллоҳу алайҳи ва саллам бир аъРабийгаисло
...Ещё25-савол:Чин дилдан содиқ бўлишнинг шарт эканигаКитоб ва Суннатдан далил борми?
Жавоб:Аллоҳ таоло деди: «Одамлар:«Иймон келтирдик», дейишлари билангина,имтиҳон қилинмаган ҳолларида, қўйибқўйилишларини ўйладиларми?! ҲолбукиБиз улардан аввалги (иймонкелтирган барча) кишиларниимтиҳон қилган эдик-ку!! Бас (шуимтиҳон воситасида)албатта Аллоҳ («Иймонкелтирдик» деб)рост сўзлаган кишиларни ҳам, ёлғончикимсаларни ҳам аниқ билур»(Анкабут: 2,3).
Расулуллоҳсоллаллоҳу алайҳи ва саллам айтганлар:«Сидқидилдан«Ла илаҳа иллаллоҳу Муҳаммадун Росулуллоҳ»деб гувоҳлик берувчи ҳар қандай кишиниАллоҳ албатта дўзахга ҳаром қилган».(Бухорий ривояти).
Расулуллоҳсоллаллоҳу алайҳи ва саллам бир аъРабийгаислом шариати (асосларини, фарзларини)таълим берганларида у: «Аллоҳга қасамки,шулардан оширмайман ҳам, камайтирмайманҳам» деди. Шунда Расулуллоҳ соллаллоҳуалайҳи ва саллам: «Агаршу гапида содиқ бўлса нажот топди»,дедилар. (Бухорий ривояти).
26-савол:Муҳаббат қўйиш шарт эканига Китоб ваСуннатдан далил борми?Жавоб:Аллоҳ таоло деди: «Эймўминлар, сизларнинг ичингиздан кимда-кимдинидан қайтса, Аллоҳ бошқа бир қавмникелтирурки, Аллоҳ уларни яхши кўрур,улар Аллоҳни яхши кўрурлар»(Моида: 54).
Расулуллоҳсоллаллоҳу алайҳи ва саллам айтганлар:«Кимдаучта нарса бўлса, у иймоннинг ҳаловатинитопади: Аллоҳ ва Расули у учун бошқабарча нарсадан кўра суюклироқ бўлиши,бир кишини яхши кўрса фақат Аллоҳ учуняхши кўриши, куфрга қайтишни ўтгаташланишни ёмон кўргандек ёмон кўриши»(Бухорий ривояти).
27-савол:Аллоҳ учун дўстлашиш ва Аллоҳ учундушман тутишнинг қандай далили бор?
Жавоб:Аллоҳ таоло деди: «Эймўминлар, яҳудийлар ва насронийларнидўст тутмангиз! Уларнинг баъзиларибаъзиларига дўстдирлар. Сизлардан кимуларга дўст бўлса, бас, у ўшалардандир»оятиданбошлаб, «СизларнингдўстингизфақатАллоҳунингпайғамбариватаъзим-тавозеъқилган ҳоллариданамозни тўкис адо этадиган, закотни(ҳақдорларга)<
...Ещё27-савол:Аллоҳ учун дўстлашиш ва Аллоҳ учундушман тутишнинг қандай далили бор?
Жавоб:Аллоҳ таоло деди: «Эймўминлар, яҳудийлар ва насронийларнидўст тутмангиз! Уларнинг баъзиларибаъзиларига дўстдирлар. Сизлардан кимуларга дўст бўлса, бас, у ўшалардандир»оятиданбошлаб, «СизларнингдўстингизфақатАллоҳунингпайғамбариватаъзим-тавозеъқилган ҳоллариданамозни тўкис адо этадиган, закотни(ҳақдорларга)атоэтадиган мўминлардир»оятигача (Моида: 51-55).
«Эй мўминлар,агар иймондан куфрни афзал билсалар,ота-оналарингиз ва ака-укаларингизни(ҳам)дўст тутмангиз!»(Тавба: 23).
«Аллоҳгава охират кунига иймон келтирадиганқавмнинг Аллоҳ ва Унинг пайғамбаригамухолифликқилганкимсаларбилан – гарчи улар ўзларининг оталари,ёки ўғиллари, ёки оға-инилари, ёкиқариндош-уруғлари бўлсалар-да –дўстлашаётганларини топмассиз».(Мужодала: 22).
«Эй мўминлар,Менинг душманим ва сизларнингдушманларингиз (бўлганмушриклар)нидўст тутманглар!»(Мумтаҳана: 1).
Ва бундан бошқа оятларҳам кўп.
28-савол:«Муҳаммадун Расулуллоҳ» (Муҳаммадсоллаллоҳу алайҳи ва саллам Аллоҳнингэлчисидир) деб гувоҳлик беришнинг далилинима?Жавоб:Аллоҳ таоло деди: «АлбаттаАллоҳ мўминларга ўзларидан бўлган (яъниодам жинсидан бўлган),уларга Аллоҳнинг оятларини тиловатқиладиган, (гуноҳларидан)поклайдиган ҳамда уларга Китоб ваҳикматни ўргатадиган пайғамбарни юборишбилан яшилик қилди. Зеро улар илгариочиқ хато – залолатда эдилар»(Оли Имрон: 164).
«(Эйинсонлар),ахир сизларга ўзларингиздан бўлган,сизларнинг кулфат-машаққат чекишингизданқийналувчи, сизларнинг (тўғрийўл – ҳақ динга келишингизга)ҳарис – ташна бўлган ва барча мўминларгамарҳаматли, меҳрибон бўлган бир пайғамбаркелди-ку!»(Тавба: 128).
«Аллоҳ,дарҳақиқат, сиз Ўзининг пайғамбариэканлигингизни билур»(Мунофиқун: 1).
Ва бошқа оятлар.
29-савол:«Муҳаммадун Расулуллоҳ» деб гувоҳликберишнинг маъноси нима?
Жавоб:Тил билан «Муҳаммад соллаллоҳу алайҳива саллам Аллоҳнинг бандаси ва қиёматкунида барча умматлар устида гувоҳликберувчи, мўминларга жаннат ҳақидахушхабар элтувчи ва кофирларни дўзахазобидан огоҳлантирувчи ҳамда Аллоҳнингизни-иродаси билан У зотнинг динигадаъват қилувчи ва Ҳақ йўлини кўрсатувчинурли чироқ қилиб юборган элчисидир»деб айтилган гапни чин дилдан қатъийтасдиқлашдир. У зот хабар берганўтганларнинг хабарлари-ю, келгусидагиларнингдаракларини, шунингдек нима нарсаниҳалол, нима нарсани ҳаром деган бўлсалар,барчасини тасдиқлаш вожибдир. У зотнингамру фармонларига бўйсуниш, қайтариқларидантийилиш, шариатларига эргашиш, суннатларинилозим тутиш, қилган ҳукмларига рози ватаслим бўлиш лозим. У зотга итоат қилишАллоҳга итоат қилиш, у зотга осий бўлишАллоҳга осий бўлиш демакдир. Чунки узот Аллоҳнинг рисолатини етказувчидирлар.У зо
...Ещё29-савол:«Муҳаммадун Расулуллоҳ» деб гувоҳликберишнинг маъноси нима?
Жавоб:Тил билан «Муҳаммад соллаллоҳу алайҳива саллам Аллоҳнинг бандаси ва қиёматкунида барча умматлар устида гувоҳликберувчи, мўминларга жаннат ҳақидахушхабар элтувчи ва кофирларни дўзахазобидан огоҳлантирувчи ҳамда Аллоҳнингизни-иродаси билан У зотнинг динигадаъват қилувчи ва Ҳақ йўлини кўрсатувчинурли чироқ қилиб юборган элчисидир»деб айтилган гапни чин дилдан қатъийтасдиқлашдир. У зот хабар берганўтганларнинг хабарлари-ю, келгусидагиларнингдаракларини, шунингдек нима нарсаниҳалол, нима нарсани ҳаром деган бўлсалар,барчасини тасдиқлаш вожибдир. У зотнингамру фармонларига бўйсуниш, қайтариқларидантийилиш, шариатларига эргашиш, суннатларинилозим тутиш, қилган ҳукмларига рози ватаслим бўлиш лозим. У зотга итоат қилишАллоҳга итоат қилиш, у зотга осий бўлишАллоҳга осий бўлиш демакдир. Чунки узот Аллоҳнинг рисолатини етказувчидирлар.У зот динни камолига ва рисолатнитамомига етказдилар, умматларини туниҳам кундуздек бўлган ёруғ йўл устидақолдириб, сўнг дунёдан ўтдилар.
30-савол:«Муҳаммадун Расулуллоҳ» деб гувоҳликберишнинг шартлари нима ва ушбу шаҳодатсизбиринчи шаҳодат мақбул бўладими?Жавоб:Юқорида айтганимиздек, банда фақатмазкур икки шаҳодат билангина дингакириши мумкин ва улар бир-бири биланчамбарчас боғлиқ, биринчи шаҳодатнингшартлари иккинчи шаҳодат шартларинингайни ўзидир.
31-савол:Намоз ва закот (Исломнинг рукнлариданэкани)нинг далили нима?
Жавоб:Аллоҳ таоло деди: «Эндиагар тавба қилсалар ва намозни тўкисадо қилишиб, закотни берсалар, уларнингйўлларини тўсмангиз!»(Тавба: 5)
«Энди агартавба қилсалар ва намозни тўкис адоэтишиб, закотни (ҳақдорларга)атоқилсалар, у ҳолда диний биродарингиздирлар»(Тавба: 11).
«Ҳолбукиулар фақат ягона Аллоҳга, у зот учундинни холис қилган Тўғрийўлданоғмаган ҳолларида ибодат қилишга ванамозни тўкис адо этишга ҳамда закотни(ҳақдорларга)ато этишга буюрилган эдилар»(Баййина: 5).
Ва бошқа оятлар.
32-савол:Рўзанинг далили нима?Жавоб:</s
...Ещё31-савол:Намоз ва закот (Исломнинг рукнлариданэкани)нинг далили нима?
Жавоб:Аллоҳ таоло деди: «Эндиагар тавба қилсалар ва намозни тўкисадо қилишиб, закотни берсалар, уларнингйўлларини тўсмангиз!»(Тавба: 5)
«Энди агартавба қилсалар ва намозни тўкис адоэтишиб, закотни (ҳақдорларга)атоқилсалар, у ҳолда диний биродарингиздирлар»(Тавба: 11).
«Ҳолбукиулар фақат ягона Аллоҳга, у зот учундинни холис қилган Тўғрийўлданоғмаган ҳолларида ибодат қилишга ванамозни тўкис адо этишга ҳамда закотни(ҳақдорларга)ато этишга буюрилган эдилар»(Баййина: 5).
Ва бошқа оятлар.
32-савол:Рўзанинг далили нима?Жавоб:Аллоҳ таоло деди: «Эймўминлар, тақволи кишилар бўлишингизучун сизлардан илгари ўтганларга фарзқилингани каби сизларга ҳам рўза тутишфарз қилинди»(Бақара: 183).
«Сизларданким бу ойга ҳозир бўлса, рўза тутсин»(Бақара: 185).
Бир аъРабий:«Аллоҳ менга фарз қилган рўзадан хабарберинг» деганида Расулуллоҳ соллаллоҳуалайҳи ва саллам: «Рамазонойининг рўзаси, бироқ истасангихтиёрий-нафл рўза тутишинг мумкин»деб жавоб берганлар. (Бухорий ривояти).
33-савол:Ҳажнинг далили нима?
Жавоб:Аллоҳ таоло деди: «Ҳажва умрани Аллоҳ учун комил суратда адоқилинг!»(Бақара: 196).
«Йўлга қодирбўлган кишилар зиммасида Аллоҳ учунмана шу уйни ҳаж-зиёрат қилиш бурчибордир»(Оли Имрон: 97).
Расулуллоҳсоллаллоҳу алайҳи ва саллам айтганлар:«Аллоҳтаоло сизларга ҳажни фарз қилди»(Бухорий ва Муслим ривоятлари).
«Ислом бешасос устига қурилган...Қодир бўлган киши Байт “Каъба”ни ҳажқилиши»(Бухорий ва Муслим ривоятлари).
Ва бошқа ҳадислар.
34-савол:Булардан биронтасини инкор қилган ёкииқрор бўлса-да, такаббурлик билан юзўгирган кишининг ҳукми нима бўлади?Жавоб:Иблис ва Фиръавн каби бошқ
...Ещё33-савол:Ҳажнинг далили нима?
Жавоб:Аллоҳ таоло деди: «Ҳажва умрани Аллоҳ учун комил суратда адоқилинг!»(Бақара: 196).
«Йўлга қодирбўлган кишилар зиммасида Аллоҳ учунмана шу уйни ҳаж-зиёрат қилиш бурчибордир»(Оли Имрон: 97).
Расулуллоҳсоллаллоҳу алайҳи ва саллам айтганлар:«Аллоҳтаоло сизларга ҳажни фарз қилди»(Бухорий ва Муслим ривоятлари).
«Ислом бешасос устига қурилган...Қодир бўлган киши Байт “Каъба”ни ҳажқилиши»(Бухорий ва Муслим ривоятлари).
Ва бошқа ҳадислар.
34-савол:Булардан биронтасини инкор қилган ёкииқрор бўлса-да, такаббурлик билан юзўгирган кишининг ҳукми нима бўлади?Жавоб:Иблис ва Фиръавн каби бошқа мутакаббирва инкор қилувчилардек кофир деб эътиборқилинади ва қатл қилинади.
35-савол:Буларга иқрор бўлган, кейин қандайдирялқовлик ёки бошқача таъвил билан амалнитарк қилган кишининг ҳукми нима бўлади?
Жавоб:Бундай сабаб билан намозни вақтиданкечиктирган одамдан тавба қилиш талабқилинади, тавба қилса қилди, йўқса унингжазоси ўлим бўлади.
«Энди агартавба қилсалар ва намозни тўкис адоқилишиб, закотни берсалар, уларнингйўлларини тўсмангиз!»(Тавба: 5).
Росулуллоҳсоллаллоҳу алайҳи ва саллам дедилар:«Мен одамлар билан то улар «Аллоҳданбошқа илоҳ йўқ, Муҳаммад Унинг расулидир»деб гувоҳлик бермагунларича ва намознибарпо қилиб, закотни адо этмагунларичажанг қилишга буюрилдим...»(Бухорий ва Муслим ривоятлари).
Закотни беришданбўйин товлаган одам агар шон-шавкатэгаси бўлмаса, имом (халифа) ундан зўрликбилан ундириб олади ва уни молининг бирқисмини олиб қўйиш билан жазолайди.З
...Ещё35-савол:Буларга иқрор бўлган, кейин қандайдирялқовлик ёки бошқача таъвил билан амалнитарк қилган кишининг ҳукми нима бўлади?
Жавоб:Бундай сабаб билан намозни вақтиданкечиктирган одамдан тавба қилиш талабқилинади, тавба қилса қилди, йўқса унингжазоси ўлим бўлади.
«Энди агартавба қилсалар ва намозни тўкис адоқилишиб, закотни берсалар, уларнингйўлларини тўсмангиз!»(Тавба: 5).
Росулуллоҳсоллаллоҳу алайҳи ва саллам дедилар:«Мен одамлар билан то улар «Аллоҳданбошқа илоҳ йўқ, Муҳаммад Унинг расулидир»деб гувоҳлик бермагунларича ва намознибарпо қилиб, закотни адо этмагунларичажанг қилишга буюрилдим...»(Бухорий ва Муслим ривоятлари).
Закотни беришданбўйин товлаган одам агар шон-шавкатэгаси бўлмаса, имом (халифа) ундан зўрликбилан ундириб олади ва уни молининг бирқисмини олиб қўйиш билан жазолайди.Зеро, Расулуллоҳ соллаллоҳу алайҳи васаллам айтганлар: «Кимуни (закотни) ман қилса, биз уни албаттаоламиз ва у билан бирга молининг ярминиолиб қўямиз».(Аҳмад, Абу Довуд, Насоий ва бошқаларривояти).
Агар шон-шавкат вакуч-қудрат эгаси бўлган жамоат бўлса,юқоридаги оят ва ҳадислар мазмунигакўра, имом уларга қарши то закотнибермагунларича уруш қилиши лозим бўлади.Абу Бакр ва саҳобалар розияллоҳу анҳумшундай қилганлар.
Рўзани таркқилган одам ҳақида бирор ҳукм келмаган.Лекин халифа ёки унинг ноиби ундайларгазажр (огоҳлантирув) бўларли чораларкўради.
Ҳаж – банда умринингохиригача адо этиши мумкин бўлган фарзбўлиб, то вафотигача ҳам унинг вақтиўтган ҳисобланмайди. Бироқ уни ҳам имконқадар тезроқ адо этишга шошилиш лозим.Унга бепарволик билан қараганларгаохиратда азоблар борлиги айтилган, аммодунёда хос бир жазо қўлланилмайди.
36-савол:Иймон нима?
Жавоб:Иймон – сўз ва амалдир, қалб ва тилнингсўзи ҳамда қалб, тил ва аъзоларнингамалидир, тоат билан зиёда бўлади,маъсият билан камаяди, бу хусусда иймонаҳли бир-биридан фарқли бўлади.
37-савол:Иймоннинг сўз ва амал эканига далилнима?Жавоб:Аллоҳ таоло деди: «ЛекинАллоҳ сизларга иймоннисуюкли қилди ва уни дилларингизгачиройли кўрсатди»(Ҳужурот: 7).
«Бас, Аллоҳгава Унинг элчисига иймон келтирингиз»(Аъроф: 158).
Бу – банда усиз дингакиролмайдиган икки шаҳодатнингмаъносидир, у эътиқод жиҳатидан қалбнингамали, нутқ жиҳатидан тилнинг амалидир,бири бошқасисиз фойда бермайди.
Аллоҳ таолодеди: «Аллоҳиймонларингизни <f
...Ещё36-савол:Иймон нима?
Жавоб:Иймон – сўз ва амалдир, қалб ва тилнингсўзи ҳамда қалб, тил ва аъзоларнингамалидир, тоат билан зиёда бўлади,маъсият билан камаяди, бу хусусда иймонаҳли бир-биридан фарқли бўлади.
37-савол:Иймоннинг сўз ва амал эканига далилнима?Жавоб:Аллоҳ таоло деди: «ЛекинАллоҳ сизларга иймоннисуюкли қилди ва уни дилларингизгачиройли кўрсатди»(Ҳужурот: 7).
«Бас, Аллоҳгава Унинг элчисига иймон келтирингиз»(Аъроф: 158).
Бу – банда усиз дингакиролмайдиган икки шаҳодатнингмаъносидир, у эътиқод жиҳатидан қалбнингамали, нутқ жиҳатидан тилнинг амалидир,бири бошқасисиз фойда бермайди.
Аллоҳ таолодеди: «Аллоҳиймонларингизни (яъни,қибла ўзгаришидан аввал Байтул Мақдисгақараб ўқиган намозларингизни)зое қилувчи эмас».(Бақара: 143). Ушбу оятда Аллоҳ таолонамозни иймон деб атади, намоз қалб, тилва бадан аъзолари амалидир.
Расулуллоҳсоллаллоҳу алайҳи ва саллам жиҳодни,Қадр кечасида ибодат билан бедор бўлишни,Рамазондаги рўза ва тунги намозни, бешвақт намозни адо этишни ва шу каби бошқаамалларни иймондан деб санадилар.У зотдан: «Энг афзал амал қайси?» дебсўралганда «Аллоҳва Расулига иймон келтириш»,деб жавоб бердилар. (Бухорий ва Муслимривоятлари).