که ترک سلام و جواب سلام را نمیدهید
یک بار به دقت کامل ترجمه و تفسیر شریف سوره نساء آیه
شصت ششم را بخوانید
ان شا ء الله - در آینده سلام و جواب سلام را فراموش نخواهد کردید
ان شا ء الله :
و چون شما را به تحیتی بنوازند» تحیت: سلام گفتن است. بعضی گفتهاند: تحیت در اینجا، دادن پاسخ عطسه زننده با گفتن: «یرحـمـک الله» است. یاران امام ابوحنیفه برآنند که مراد از تحیت در اینجا هدیه دادن است، بهدلیل این فرمودهحق تعالی: (پس با تحیتی بهتر از آن پاسخ دهید). یعنی: هدیه بهتر از آنچه بهشما دادهاند، بدهید. و اگر مراد از «تحیت» سلام باشد، پس تحیت بهتر این استکه در جواب سلام کسیکه به گفتن سلام ابتدا میکند، چیزی را بیفزاید، مثلا چون سلامدهنده گفت: «السلام علیکم»، جوابدهنده بگوید: «و علیکمالسلام ورحمهالله». که این جواب بر لطف و طراوت و صفای تحیت میافزاید. و افزودن در جواب سلام مستحب و پیشدستی در سلام گفتن سنت است که در باره آنترغیب فراوان آمده، اما دادن جواب سلام فرض است، بهدلیل فرمودهحق تعالی: «پس با تحیتی بهتر از آن، یا همانند آن پاسخ دهید» یعنی: اگر جوابسلام را به شیوه بهتر ندادید؛ حداقل به مانند آن پاسخ دهید، اما ندادن جوابسلام بهطورکلی، جایز نیست زیرا جواب سلام فرض است. و کمکردن جوابسلام از مقداری که سلامکننده با آن به سلام ابتدا نموده است، نیز جایز نیست.
در حدیث شریف به روایت سلمان فارسی رض آمده است: مردی نزد رسول خدا ص آمد و گفت: «السلام علیک یا رسول الله». رسول خدا ص در جواب وی فرمودند: «و علیکالسلام و رحمه الله». سپس دیگری آمد و گفت: «السلام علیک یا رسولالله و رحمته». رسول خدا ص در جواب وی فرمودند: «وعلیک السلام ورحمهالله وبرکاته». سپس دیگری آمد و گفت: «السلام علیک یا رسولالله و رحمه الله وبرکاته». رسول خدا ص در جواب وی فرمودند: «وعلیک». آن شخص گفت: یارسولالله! پدر و مادرم فدای شما باد، فلان و فلان که نزد شما آمدند و بر شماسلام گفتند، سلام آنها را به بیشتر از جواب سلام من برگردانیدید؟! رسول خدا ص فرمودند: «آخر تو برای ما چیز بیشتری باقی نگذاشتی، حق تعالیفرموده است: و چون شما را به تحیتی بنوازند، با تحیتی بهتر از آن پاسخ دهید یا همانند آن را برگردانید. و ما همانند آن را به تو برگردانیدیم». ابنکثیر میگوید: «در این حدیث دلالتی است بر اینکه افزودن بر کلمات سلام به بیشتر از: السلام علیکم و رحمهالله و برکاته، مشروع نیست».
فقها گفتهاند: غیر مسلمانان در جوابدادن سلام به همانند آن، یا به نیکوتر از آن، از عمومیت آیه مستثنی میباشند زیرا در حدیث شریف به روایت صحیح مسلم آمده است که رسول خدا ص فرمودند: «در سلام گفتن بر یهود و نصاری آغازگر نباشید و اگر با آنان در راهی روبرو شدید، آنان را به در پیش گرفتن تنگترین قسمت راه ناگزیر گردانید». و چنانکه از احادیث دیگر نیز برمیآید، اگر غیرمسلمانی به مسلمانی سلام گفت؛ باید فقط در جواب آن بگوید: «و علیکم: برشما باد». اما احناف از حکم عدم جایز بودن ابتدا نمودن به سلام برایغیرمسلمانان، حالتی را که مسلمان در آن نیازی به شخص ذمیای دارد، استثنا کرده و ابتدا کردن به سلام را در چنین حالتی برای وی جایز دانستهاند.
صاحب «هدیه علائیه» از حنفیه میگوید: «سلامگفتن بر فاسقی که فسقش علنی باشد مکروه است، چنانکه سلام گفتن بر کسیکه حقیقتا از دادن جواب سلام عاجز میباشد نیز مکروه است، چون سلامدادن بر شخصی که مشغولخوردن غذاست، یا بر کسیکه شرعا از جواب دادن عاجز است، همچون خواننده نماز، خواننده قرآن، ذکرکننده، سخنران، کسیکه به ایشان گوش فراداده است، تکرارکننده فقه در تدریس، کسیکه مشغول حلوفصل دعاوی میانمردم است، کسیکه در حالت مذاکره علم شرعی است، مؤذن، اقامت گوینده، مدرس، کسیکه به نماز و تسبیح نشسته است، کسیکه تلبیه میگوید، سلام گفتن بر دختران جوان بیگانه، بر کسیکه بازی غیر مباحی را انجام میدهد، کسیکه غیبت مردم را میکند، یا کبوتر پرواز میدهد، بر پیرمرد بذلهگو، بر دروغگو، بربیهودهکار، بر کسیکه مردم را دشنام میدهد، یا به چهره دختران و زنان 6 ـ تا آنگاه که به توبه اینان علم نداشته باشیم ـ همچنان سلام گفتن برکسی که با همسرش مشغول عمل جنسی و معاشقه است، بر کسیکه عورت ویبرهنه است، بر کسیکه در حال قضای حاجت قرار دارد، بر کسیکه به خواب سبک یا خواب سنگینی فرورفته است و بر کسیکه در حمام است، مکروه میباشد.
باید دانست که در هر جایی که سلامگفتن در آن مشروع نیست، دادن جواب سلام نیز مشروعیتی ندارد، همچنان دادن جواب سلام طفل و شخص مست و دیوانه واجب نیست و دادن جواب «سلام علیکم» به سکون میم در «سلام» نیز واجب نیست. همچنان حنفیه میگویند: «انسان باید با سلام گفتن؛ تجدید عهد با اسلام و این امر را نیت کند که به مؤمنی در مال، یا آبرویش زیانی نرساند».
Присоединяйтесь к ОК, чтобы подписаться на группу и комментировать публикации.
Нет комментариев