ՓԼՈՂ ԴՊՐՈՑՆԵՐԸ — Բ.
Հայրս կը վերադառնար, վերարկուն կը թօթուէր դրան առջեւ, կը կախէր դրան ետեւ, դուռը կը գոցէր ու «Մինասկոնց Աւտային տունն է», կամ «Կէօվճենց Պըրրիին տունն է», «Լրջենց թոնիրն է» կ՚ըսէր ու կը լռէր: Կը զգայինք, որ հայրս յուզուած է, ու մենք տեսակ մը բնազդով՝ մեր միտքը կը պահէինք մեր դրացի տուներուն բացակայ տանտէրերը:
Հայրս լամբարին լոյսը կը բարձրացնէր, ծխնելոյզի քիւին վրայէն կը վերցնէր ընտանեկան ծանօթ նկարը՝ հօրաքրոջս ընտանիքը, կը դիտէր ու մեզմէ պահելով աչքերուն թացութիւնը` կը ցածցնէր լամբարի լոյսը ու ինք եւս կը մտնէր անկողին: Այդ նկարի պատմութիւնը գիտէինք բոլորս: Հոն` ոտքի, հօրաքրոջս երեք դստրերն են, Սերոբ տղան, իսկ աթոռի վրայ հօրաքոյրս ու Միսաք փեսան, մեր թաղի Պոշնագեան գերդաստանի վերջինը, երկու ձեռքերը ծունկին: Հայրենադարձութենէ միայն եօթը տարի ետք մենք առաջին նամակը ստացած էինք հայրենիքէն, ու չեմ գիտեր ինչպէս տեղեակ էինք, որ Միսաք փեսան եօթը տարուան աքսորէն ետք վերադարձած է Հայաստան ու վերագտած իր ընտանիքը: Այդ նկարէն հայրս գիտէր, որ ծանր, շատ ծանր պայմաններու մէջ են իր հարազատները, որովհետեւ Միսաք փեսան ըսեր է, որ եթէ նկարին մէջ ձեռքերս ծունկերուս վրայ դրուած տեսնես` գիտցիր, որ դժոխք է, ծունկ կը ծեծենք, չըլլայ որ գաք: Մենք գիտէինք, որ նկարին առջեւ ուրիշներու մասին եւս կը մտածէ հայրս՝ Քորքենց, այսինքն՝ Չոլաքեաններու թաղի մեր գերդաստանի բոլոր անդամներուն, որոնք տունով-տեղով, մեծով-պզտիկով, չեմ գիտեր ինչպէս տեղեկացած էինք, Հայաստան ոտք դրած չդրած՝ քշուած էին աշխարհի վերի ճոթը… Ու տակաւին ձայն-ձուն չկար անոնցմէ…
— Հունտերնին պիտի անցնի, այս ի՞նչ տեսակ անէծք է, — կը մրմրջէր մայրս ու ամրօրէն կը սեղմէր զիս իր կուրծքին:
Փլած տունին համար կը յուզուէինք նաեւ մենք`փոքրիկներս: Չէինք կրնար հասկնալ, թէ հայրենիք գացողներուն տուները ինչո՞ւ պէտք է փլէին:
Օր մը հանգստանալու համար մեր բակի պատին իրենց շալակը դրած կիներէն մէկը կը պատմէր, թէ Հայաստան գրողները հանդիպում կ՚ունենան գիւղացիներուն հետ. հիւրերը կրակոտ ճառեր կը խօսին, Սովիէթ Հայաստանը, Քեռի Սթալինը, Հայաստանին հացն ու գինին կը գովեն… Բոլոր ներկաները մեկնողներու ցանկին մէջ կ՚արձանագրեն իրենց անունները, հայրս ալ: Վերջին ճառախօսը՝ հայաստանցի մը, աւելի բորբոքած ճառ մը կը խօսի, թշնամի կը համարէ չգրուողները, աջ թեւը կը բարձրացնէ եւ ձախով ցոյց տալով թեւատակը՝ կը յայտարարէ, որ անոնք օր մը այստեղէն պիտի անցնին:
Հայրս չի հասկնար մարդուն ըսածը, քովը նստող հոգաբարձուին կը հարցնէ, թէ ի՞նչ կ՚ըսէ այս մարդը: Հոգաբարձուն շէնշող շեշտով կը բացատրէ հիւրին ըսածը:
— Քանի Հայաստան երթալը ասոր-անոր թեւին տակէն անցնիլ ըսել է՝ ես գացողը չեմ, — կ՚ըսէ հայրս ու դուրս կ՚ելլէ սենեակէն:
Ու հիմա, մենք` հինգ փոքրիկներս, Հայաստան գացածներուն փլող տուները կը հաշուէինք:
— Բայց մեր տունը կը փլի՞, — կը հարցնէր Կիւլէն քոյրս:
— Չէ, — կը պատասխանէր մայրս, մեր տան մէջ շունչ ու շնչաւոր կայ՝ չի փլիր, մարդու շունչը տունը կանգուն կը պահէ:
Ու մեր գլուխները վերմակին տակէն հանելով մենք աւելի խոր կը ներշնչէինք ու աւելի երկար կ՚արտաշնչէինք… աւելի խոր կը ներշնչէինք ու աւելի երկար կ՚արտաշնչէինք, որպէսզի մեր տունը զգայ, որ իր մէջ շունչ-շնչաւոր կայ ու չփլի…
Մութը կամաց-կամաց կը ցածցնէր մեր կոպերը:
* *
Գարնան` դասարանէն դուրս կը ցատկէինք մենք, ինչպէս երկար անձրեւներէ ետք մութ ախոռէն դուրս արձակուած Զոհրապենց կարմիր մոզին, երկու տարեկան եզը: Կարմիրը ախոռի դռնէն ելլելուն պէս գլուխը կը ցցէր ու կը վազէր բակին մէջտեղը, ռունգերը կը լայնային, փռշտոցէն ցանկապատի խոտերը կ՚ալեկոծէին. կը տնկէր պոչը, դնդերները կը սրսփային արտակարգ փայլքով մը, առաջին ոտքերով կը փորէր հողը, աքացիով հող կը թափէր ետեւը, նորաբոյս կոտոշները կը խրէր հողին մէջ, կը բաչէր-կը բառաչէր ու կը վարգէր ընդարձակ բակին մէջ:
Մենք ալ դասարանէն կը ցատկէինք դէպի բակ ու բակէն՝ դէպի Լրջենց կալը, որ կը գտնուէր երեք դպրոցներուն մէջտեղ, ծովուն հովերը քաշող բարձունքի մը վրան: Դուք գիտէ՞ք ինչ է կալը: Կալը… Քեսապի բաղարջ հացին պէս կլոր, բայց Զուարթնոցի չափ մեծ տեղ էր, ուր արտերէն խուրձերով կը բերէին ցորենն ու գարին, շալակով՝ ոսպն ու սիսեռը. կալը ունէր իր կամը, դուռի մեծութեամբ հաստ տախտակ մը, որուն ետին գամած կ՚ըլլայինք կայծքարի շեղբեր: Կամը կը լծէինք իշուկին, կը նստէինք կամին վրայ ու դարձի՛ր հա՛ դարձիր, մինչեւ որ ցօղունը յարդ դառնար ու հասկերէն թափէին հատիկները, յետոյ՝
Երնէ՛, երան, երնէ՛, երան,
Յարդը քեզի, մեզի ցորեան:
Կալէն տուն հասած արտի բարիքը կը լեցուէր մեր ամբարներուն մէջ ու իբրեւ օրհնութիւն կը տեղար մեր սեղաններուն վրայ:
Լաւլաւ հալեւորը կ՚անցնէր արտերէն կալ տանող ճամբաներէն, թափած հասկերը կը փշրէր ափին մէջ, կը փչէր յարդը ու հատիկները կը դնէր բարձր քարի մը վրան: Այդ ալ թռչուններուն բաժինը կ՚ըլլար: Հացահատիկը գետին ձգելը մեղք ունէր:
Գարնան՝ կալի հողը փափկած եւ ուռած կ՚ըլլար, ինչպէս մօրս շինած տարեդարձի կարկանդակը: Կալի ատենէն հոն թաղուած ու յարդերուն տակ պահուըտած բոլոր հատիկները պայթած ու կանաչ գորգով մը ծրարած կ՚ըլլային գետինը:
Վերէն, միւս կողմէն կը վազէին կու գային նաեւ Բողոքական եւ Միացեալ վարժարաններու տղաքը:
Մեծ ոստումով գլխնիվայր կը ցատկէինք կալին մէջ ու կը կենայինք մեր ոտքերուն վրայ, ապա նորէն մէկ… երկու… երեք գլուխկոնծի կատարելով՝ կը հասնէինք կալին մէջտեղ ու կը փռուէինք իրարու վրայ, յաճախ գլուխներն ալ ցաւագին թակելով իրարու: Այս գլուխկոնծիին շաշանտիլ կ՚ըսէինք:
Հասակակիցներս կ՚ելլէինք կը վազվզէինք իրարու ետեւ, կը փաթթուէինք իրարու, ամրօրէն կը սեղմէինք իրարու մէջքը, գլուխները կը սեղմէինք իրարու` ինչպէս երկու խոյ: Սա ըսել է, որ ըմբշամարտը սկսած է, որուն թարվէն կ՚ըսէինք մեր բարբառով: Միւսերը կը հաւաքուէին զոյգին շուրջ, կը ծափահարէին, կը քաջալերէին մէկ այս, մէկ այն մէկը, իսկ մենք ամեն ճիգ կը թափէինք մեր խաղընկերոջ մէջքը գետին փռելու ու կուրծքին վրայ նստելու համար:
Մեծ տղոցմէ մէկը թիկունքը կը դարձնէր կալին, միւսը կը գրկէր մէջքէն ու գլուխը կը պահէր առաջինի թեւին տակ: Ասիկա մանտիք կը կոչուէր, իսկ ո՞վ չի գիտեր բուն մանտիքը, այն որ կէս թեւաչափ լայնքով ու մարդահասակ երկայնքով այծի մազէ հիւսք էր, երկու ծայրերը խորունկ տոպրակներով. իշուկին վրայ դնելով ապրանք կը տեղափոխէին: Երկու կողմը հաւասար ծանրութեամբ պէտք է ըլլային, որ մէկ կողմը չքաշէր ու չսահէր գետին: Ուրեմն մեր խաղն ալ մանտիք կը կոչուէր: Ահա մէկը կալին միւս ծայրէն թափ առնելով կու գար ու ցատկելով կը հեծնէր մանտիքին վրայ, գլուխը կը խրէր միւս կողմը, յաջորդ մը նոյն ձեւով կը նետուէր… Ո՜վ կրնար չորրորդը ըլլալ… Տակը մնացողը կը շարժկտէր, մէջքը աջ ու ձախ կը պտտցնէր, որ մէկը մէջքէն սահի ու իյնայ: Ինկողը կ՚ըլլար մանտիք:
*Շարունակելի ...
ՅԱԿՈԲ ՉՈԼԱՔԵԱՆ
«Հորիզոն»
Присоединяйтесь к ОК, чтобы подписаться на группу и комментировать публикации.
Нет комментариев