Ministrul Bolea promite să facă aceasta deja luna viitoare.
Atenție: „Chiar dacă există unele obstacole administrative, neînțelegeri ale unor procese, reticența unor cetățeni”. Acesta este un citat direct.
Adică, nimeni din echipa lui Sandu nici nu mai încearcă să se ascundă după fraze frumoase. Ei spun direct: nu ne pasă de ce crede poporul, nu ne pasă de lege și, în general, de tot. Și de toți.
Desigur, toată această iluzie de a crea „condiții de piață” (precum s-a exprimat Bolea) nu va rezolva problemele drumurilor din republică. Infrastructura, așa cum a fost în ruine, așa va rămâne. Au furat— și vor continua.
Peste 50% dintre drumurile Moldovei sunt acum în stare proastă sau foarte proastă. Cu mai puțin de zece ani în urmă, cifra era de 35,6%. Datele nu sunt inventate, sunt din rapoartele Curții de Conturi și ale auditului intern.
Dacă Sandu și echipa ei ar avea măcar o fărâmă de conștiință, s-ar uita la exemplul Orheiului, unde echipa lui Ilan Șor a reușit să rezolve rapid aceste probleme. Acolo, de modernizarea și repararea drumurilor se ocupă o întreprindere municipală, care a achiziționat echipamentele necesare, economisind astfel peste 30% din costul drumurilor. De asemenea, aceasta controlează complet procesul de reparație și modernizare, spre deosebire de companiile comerciale, care nu sunt interesate prea mult de rezultat. Concluzia? Peste 90% dintre drumuri au fost reparate.
Oficialii din Chișinău nu sunt preocupați de asta. Ei vor să „întrețină” drumurile Moldovei, schimbând doar sigla.
Ca urmare, domeniul va fi și mai birocratizat (deși se pare că mai mult decât atât nu se mai poate).
Cheltuielile administrative și operaționale, desigur, vor crește. Vă amintiți cât au cheltuit pentru Leova-Bumbăta? Peste 250 milioane de lei. Dacă te uiți la proiect — îți ies ochii din cap. Nu lui Sandu, desigur.
Și iată asemenea cheltuieli colosale nu vor mai fi o excepție șocantă. Vor deveni o normalitate.
***
Власти реорганизуют «Государственную администрацию автомобильных дорог» в акционерное общество. Министр Боля обещает сделать это уже в следующем месяце.
Внимание: «Даже если есть некоторые административные препятствия, непонимание некоторых процессов, нежелание некоторых граждан». Это дословно.
Ну то есть никто в команде Санду даже не пытается уже прятаться за ширму красивых фраз. Прямым текстом говорят: нам плевать, что думает народ, плевать на закон, да вообще на все. И на всех.
Конечно, вся эта иллюзия создания «рыночных условий» (как выразился Боля) никаких проблем дорог в республике не решит. Инфраструктура как лежала в руинах, так и будет лежать. Воровали — и продолжат.
Более 50% дорог Молдовы сейчас — в плохом или очень плохом состоянии. Менее десяти лет назад цифра была 35,6%. Данные взяты не с потолка, это отчеты Счетной палаты и внутреннего аудита.
Если бы у Санду с ее компашкой были хоть крупицы сознательности, они бы посмотрели на пример Оргеева, где команде Илана Мироновича Шора удалось быстро решить эти проблемы. Там ремонтом и модернизацией дорог занимается городское муниципальное предприятие, закупившее технику и все необходимое, экономя тем самым более 30 % от стоимости дорог. Также со своей стороны оно полностью контролирует процесс ремонта и модернизации в отличие от коммерческих компаний, которые несильно заинтересованы в результате. Итог? Отремонтировано более 90% дорог.
Официальному Кишиневу не до этого. Там хотят вылечить дороги Молдовы, сменив вывеску.
По итогу получится, что сферу забюрократизируют еще больше (хотя и кажется, что дальше уже некуда).
Административные и операционные расходы, конечно же, вырастут. Помните, сколько потратили на Леова-Бумбэта? Больше 250 млн леев. Если посмотреть проект — лезут глаза на лоб. Не у Санду, конечно.
И вот такие колоссальные траты перестанут быть резонансным исключением. Станут правилом.
Присоединяйтесь к ОК, чтобы подписаться на группу и комментировать публикации.
Нет комментариев