1. | S | : Alloh taoloning
kitoblariga e’tiqod
qilishlik qay tarzda
bo’lur?
| J | : “Alloh taolo o’z
Payg’ambarlariga
nozil qilgan
kitoblari bor deb
e’tiqod qilaman”
deyishlik bilan
bo’lur. Bu
kitoblarda Alloh
taolo o’zining
amru-nahy
(buyuruq va
qaytarish)larini,
va’dayu vayd
( ogohlantirish)larini
bayon etgan. Bu
kitoblar
haqiqatdan
Allohning kalomi
bo’lib, Allohdan so’z
tarzida zohir
bo’lgan va ammo
bu so’zning qaysi
kayfiyatda
bo’lgani
noma’lumdir va
buni vahiy
tariqasida nozil
qilgandir. Tavrot,
Injil, Zabur, va
Qur’oni karim
kitoblari ushbu
nozil qilingan
kitoblarning hajmi
104 kitobdir: Odam
alayhissalomga 10
varaq, Shis
alayhissalomga 50
varaq, Idris
alayhissalomga 30
varaq, Ibrohim
alayhissalomga 10
varaq. Kitoblar
to’rttadir: Tavrot
Muso
alayhissalomga,
Zabur Dovud
alayhissalomga,
InjilIso
alayhissalomga va
Qur’on Mahammad
alayhissalomga
nozil qilingandir.
Mazkur yuz
sahifalar yuz kitob
hisob qilinib, ushbu
to’r...Ещё1. | S | : Alloh taoloning
kitoblariga e’tiqod
qilishlik qay tarzda
bo’lur?
| J | : “Alloh taolo o’z
Payg’ambarlariga
nozil qilgan
kitoblari bor deb
e’tiqod qilaman”
deyishlik bilan
bo’lur. Bu
kitoblarda Alloh
taolo o’zining
amru-nahy
(buyuruq va
qaytarish)larini,
va’dayu vayd
( ogohlantirish)larini
bayon etgan. Bu
kitoblar
haqiqatdan
Allohning kalomi
bo’lib, Allohdan so’z
tarzida zohir
bo’lgan va ammo
bu so’zning qaysi
kayfiyatda
bo’lgani
noma’lumdir va
buni vahiy
tariqasida nozil
qilgandir. Tavrot,
Injil, Zabur, va
Qur’oni karim
kitoblari ushbu
nozil qilingan
kitoblarning hajmi
104 kitobdir: Odam
alayhissalomga 10
varaq, Shis
alayhissalomga 50
varaq, Idris
alayhissalomga 30
varaq, Ibrohim
alayhissalomga 10
varaq. Kitoblar
to’rttadir: Tavrot
Muso
alayhissalomga,
Zabur Dovud
alayhissalomga,
InjilIso
alayhissalomga va
Qur’on Mahammad
alayhissalomga
nozil qilingandir.
Mazkur yuz
sahifalar yuz kitob
hisob qilinib, ushbu
to’rt kitob bilan
jami 104 ta bo’lur.
| J | : Tavrod Alloh
taoloning
kitoblaridan biri
ekaniga va uni
o’zining
Payg’ambari Muso
kalimulloh
alayhissalomga
nozil qilinganiga
e’tiqod qilurman.
Buni nozil
qilishdan bois
shariat
ahkomlarini va
insonlarga maqbul
bo’lgan sahih
aqidalarini bayon
qilish va Ismoil
avlodidan bo’lgan
bir Payg’ambar,
ya’ni
Payg’ambarimiz
Muhammad
alayhissalomning
chiqishini
bashoratini berish
bo’lgan.
Shuningdek,
Mahammad
alayhissalom
dorussalom
(omonlik joyi)
bo’lgan jannatga
olib boruvchi yangi
shariat olib
kelishiga ishora
qilingan. Shuning
uchun ham
Tavrotni
ulug’lashimiz va
hurmatini joyiga
qo’yimog’imiz
lozim bo’ladi.
3. | S | : Hozirgi kunda ahli
kitob (yahudiylar) ning
qo’llaridagi mavjud
Tavrod ga mashhur
ulamolarning e’tiqodlari
qanday?
| J | : Ulug’
ulamolarning
e’tiqodi shulki,
hozirgi mavjud
Tavrotga
o’zgartishlar
kiritilgandir.
Buning dalili
shukim, bu
Tavrotda jannat
va do’zah, qayta
tirilish va
mahshargohga
yig’ilish hamda har
kim amaliga
yarasha mukofot
olishdek eng
muhim masalalar
bayon qilinmagan.
Vaholanki, bu
narsalar ilohiy
kitoblarning
asosiy
mavzularidandir.
Tavrotning oxirgi
bobida Muso
alayhissalom
vafotlarining
bayoni
keltirilishidir,
vaholanki, Tavrot
Muso
alayhissalomga
nozil qilingandir.
| J | : Zabur Alloh
taoloning
kitoblarining biri
ekaniga va uni
Alloh o’z
Payg’ambari
Dovud
alayhissalomga
nozil qilganiga
e’tiqod qilurman.
Zabur duolar,
zikrlar va
hikmarlardan
iborat kitob bo’lib,
inda shar’iy
hukmlar bayon
qilinmagan, chunki
Dovud
alayhissalom Muso
Payg’ambar
shariatiga
ergashishga
buyurilgan edilar.
Shu boisdan biz
Zaburni
ulug’ashimiz va
hurmat qilishimiz
lozim bo’ladi, lekin
Zaburning
o’zgartirilmagan,
asl nusxasi borligi
bizlarga ma’lum
emasdir.
| J | : Injil Alloh
taoloning
kitoblaridan biri
ekaniga va Alloh
uni o’z
Payg’ambari Iso
Masih
alayhissalomga
nozil qilinganiga
e’tiqod qilurman.
Bu kitob
haqiqatlarni
bayon qilish,
bandalarni o’z
holiqlari –
Allohning
vahdoniyati
(yolg’izligi)ga
da’vat qilish va
holatning
taqozosiga ko’ra
Tavrotda kelgan
ba’zi juz’iy
masalalarning
hukmini bekor
qilish maqsadida
hamda
Payg’ambarlarning
oxirgisi bo’lgan
Muhammad
alayhissalomning
bashoratini berish
uchun nozil
qilingan. Shuning
uchun bu kutobni
ulug’lash va
qadrlash lozim
bo’ladi.
6.| S | : Bugungi kunda
qo’llarda mavjud bo’lgan
Injil haqida yetuk
olimlarning fikrlari
qanday?
| J | : Injil haqida
yetuk olimlarning
fikri shulki, xozirda
qo’llanilayotgan
injillar asosan to’rt
nushada bo’lib,
ularni to’rt kishi
yozganlar.
Ularning ba’zilari
Iso alyhisslomni
aslo ko’rmagan
Mato, Marqus,
Luqo, va
Yuhannolardir.
Mazkur
mualliflarning
Injillari ko’pgina
mavzularda bir –
biriga ziddir.
Nasroniylarning bu
to’rt Injildan
tashqari ham
ko’pgina Injillari
bo’lgan, lekin Iso
alayhissalomning
Samoga
ko’tarilishidan ikki
yuz yil o’tgach, bu
Injillar orasidagi
ko’pgina qarama-
qarshiliklardan va
ziddiyatlardan
qutilishlik uchun
ushbu to’rt
Injildan boshqasini
bekor qildilar.
7.| S | : Qur'oni karim xaqida e'tiqodingiz qanday?
| J | : Qur’oni karim
Alloh taolo o’zining
eng sharafli
Payg’ambari
Muhammadga
(s.a.v.) nozil qilgan
eng mo’tabar
kitobidir. Qur’on
nozil qilingan ilohiy
kitoblarning
oxirgisi bo’lib,
o’zidan avvalgi
barcha samoviy
kitoblarning
hukmlarini bikor
qilgan. Qur’onning
hukmi qiyomatga
qadar qolur, unga
biron o’zgartirish
qilinishi aslo
mumkin emas. Bu
Qur’on eng ulug'
mo’jizalardan
bo’lgani sababli
Payg’ambarimiz
Muhammad
(s.a.v.)ning
Payg’ambar
ekanliklariga eng
katta dalildir.
8.| S | : Nima sababdan Qur'oni karim eng buyuk mo'jizalardan bo'ldi?
| J | : Qur’oni karimning
eng ulug’
mo’jizalaridan
ekanining boisi
shulki, u butun
asrlarda qoluvchi
aqliy dalildir va har
aql sohibi fikr ko’zi
bilan qarasa har
boim uning
mo’jizalarini
mushohada qila
olur. Boshqa
mo’jizalar esa
vaqt o’tishi bilan
to’gap ketgan
bo’lib, uning
faqatgina xabari
qolgan xolos.
Qur’ni karim
mo’jizaligining
sababi shulki, u
fsohat va
balog’atda
insonning aqliy
qobiliyati
darajasidan
ustundir. Chunki
Rasululloh (s.a.v.)
ummatlarining eng
fasohatli va
balog’atli
gapiruvchilaridan
bo’lgan hamda o’z
asarida balog’atli
va aqlni lol
qoldiradigan
darajadagapga
usta bo’lgan
arablarga Qur’on
oyatlari bilan
tahaddiy qildilar
(ya’ni: “Sizlar ham
Qur’on oyati kabi
fasohatli,
balog’atli biron
so’z aytinglar”,-
deb ularni lol
qoldirdilar).
Rasululloh (s.a.v.)
shu arablarning va
har doim ularga
tahaddiy qilib so’z
bilan yengib, ularni
...Ещё8.| S | : Nima sababdan Qur'oni karim eng buyuk mo'jizalardan bo'ldi?
| J | : Qur’oni karimning
eng ulug’
mo’jizalaridan
ekanining boisi
shulki, u butun
asrlarda qoluvchi
aqliy dalildir va har
aql sohibi fikr ko’zi
bilan qarasa har
boim uning
mo’jizalarini
mushohada qila
olur. Boshqa
mo’jizalar esa
vaqt o’tishi bilan
to’gap ketgan
bo’lib, uning
faqatgina xabari
qolgan xolos.
Qur’ni karim
mo’jizaligining
sababi shulki, u
fsohat va
balog’atda
insonning aqliy
qobiliyati
darajasidan
ustundir. Chunki
Rasululloh (s.a.v.)
ummatlarining eng
fasohatli va
balog’atli
gapiruvchilaridan
bo’lgan hamda o’z
asarida balog’atli
va aqlni lol
qoldiradigan
darajadagapga
usta bo’lgan
arablarga Qur’on
oyatlari bilan
tahaddiy qildilar
(ya’ni: “Sizlar ham
Qur’on oyati kabi
fasohatli,
balog’atli biron
so’z aytinglar”,-
deb ularni lol
qoldirdilar).
Rasululloh (s.a.v.)
shu arablarning va
har doim ularga
tahaddiy qilib so’z
bilan yengib, ularni
mot qilar edilar. Va
ularning oldiga
chiqib ular bilan
tortishar va ularga
bor imkoniyat
bilan qarshi turar
edilar. Gohida
Rasululloh (s.a.v.)
ulardan Qur’on
suralari kabi
bironta sura
bitishini va buning
uchun xoh
inslardan va xoh
jinlardan kimni
xohlasalar
shulardan ko’mak
olishlarini aytib
arablarni lol qilar
edilar. Va gohida
ularni bunday
qilishdan ojiz
ekanliklarini aytib,
ular o’ta sarkash
va mutaassib,
kibrli qavm
bo’lishlariga
qaramay Qur’oni
karim yo’llariga
yurishga qodir
emasliklarini
bayon qilardilar.
O’sha davrda
barcha arablar
qur’on oyati kabi
bironta oyat
keltirishdan ojiz
bo’ldilar va
Rasululloh (s.a.v.)
bilan so’z bilan
tortishishni qo’yib
kuch bilan qarshi
turishga o’tdilar
va til bilan
munozara qilishni
qo’yib nayza bilan
muboraza qilishga
kirishdilar.
Modomiki, bu
davrdagi arablar
shunday ojiz
ekanlar, boshqalar
ham ulardan
ojizroqligi
ma’lumdir.
Hozirgacha 1300
yildan ortiq vaqt
o’tganiga
qaramay balog’at
ilmiga mutaxassis
bo’lgan olimlardan
birontasi bunga
qodir bo’la olmadi,
balkim hammasi
Qur’on balog’atiga
tan berib, bosh
egdilar hamda
Qur’on inson so’zi
emasligini, u
quvvatlar va
qudratlar egasi
bo’lgan Allohning
kalomi bo’lib, o’z
Payg’ambarini haq
elchi ekanini
isbotlash va uning
so’zlarini amalga
oshirish uchun
unga nozil
qilganini tan
oldilar. Mana
shuning o’zi
(Qur’on oyati kabi
bironta oyat
keltira olmaslik)
Qur’oni karimni
ulug’ mo’jiza
ekaniga yetarli
dalildir. Bundan
tashqari ham bir
muncha dalillar
mavjuddir. Ulardan
biri Qur’onda g’ayb
ishlar haqida
xabar berilgan va
keyinchalik bu
ayni Qur’onda
aytilganidek zohir
bo’lgan. Ikkinchisi,
Quro’nni qancha
takrorlab o’qilsa
ham uni eshitishni
malol
olinmasligidir.
Uchunchisi, o’z
davrida arablarda
ham, ajamlarda
ham ma’lum
bo’lmagan ilmlarni
o’z ichiga
olganligidir.
To’rtinchisi,
avvalgi o’tgan
voqealar va
o’tgan ummatlar
haqida xabar
berishidir,
vaholanki, Qur’on
nozil qilingan zot –
Rasululloh (s.a.v.)
ummiy, o’qish va
yozishni bilmas
edilar, chunki u zot
barcha narsani
Allohning vahiysi
orqali bilgani bois
o’qish yozishga
muhtoj emas
edilar, shuningdek
Rasululloh (s.a.v.)
ummiy bo’lib
shunday ilohiy
ta’limotlarni
aytishi
odamlarning ilohiy
vahiyni qabul
qilishlariga
undaguvchi
bo’lishga sabab
bo’lur edi.
Мы используем cookie-файлы, чтобы улучшить сервисы для вас. Если ваш возраст менее 13 лет, настроить cookie-файлы должен ваш законный представитель. Больше информации
Комментарии 9
kitoblariga e’tiqod
qilishlik qay tarzda
bo’lur?
| J | : “Alloh taolo o’z
Payg’ambarlariga
nozil qilgan
kitoblari bor deb
e’tiqod qilaman”
deyishlik bilan
bo’lur. Bu
kitoblarda Alloh
taolo o’zining
amru-nahy
(buyuruq va
qaytarish)larini,
va’dayu vayd
( ogohlantirish)larini
bayon etgan. Bu
kitoblar
haqiqatdan
Allohning kalomi
bo’lib, Allohdan so’z
tarzida zohir
bo’lgan va ammo
bu so’zning qaysi
kayfiyatda
bo’lgani
noma’lumdir va
buni vahiy
tariqasida nozil
qilgandir. Tavrot,
Injil, Zabur, va
Qur’oni karim
kitoblari ushbu
nozil qilingan
kitoblarning hajmi
104 kitobdir: Odam
alayhissalomga 10
varaq, Shis
alayhissalomga 50
varaq, Idris
alayhissalomga 30
varaq, Ibrohim
alayhissalomga 10
varaq. Kitoblar
to’rttadir: Tavrot
Muso
alayhissalomga,
Zabur Dovud
alayhissalomga,
InjilIso
alayhissalomga va
Qur’on Mahammad
alayhissalomga
nozil qilingandir.
Mazkur yuz
sahifalar yuz kitob
hisob qilinib, ushbu
to’r...Ещё1. | S | : Alloh taoloning
kitoblariga e’tiqod
qilishlik qay tarzda
bo’lur?
| J | : “Alloh taolo o’z
Payg’ambarlariga
nozil qilgan
kitoblari bor deb
e’tiqod qilaman”
deyishlik bilan
bo’lur. Bu
kitoblarda Alloh
taolo o’zining
amru-nahy
(buyuruq va
qaytarish)larini,
va’dayu vayd
( ogohlantirish)larini
bayon etgan. Bu
kitoblar
haqiqatdan
Allohning kalomi
bo’lib, Allohdan so’z
tarzida zohir
bo’lgan va ammo
bu so’zning qaysi
kayfiyatda
bo’lgani
noma’lumdir va
buni vahiy
tariqasida nozil
qilgandir. Tavrot,
Injil, Zabur, va
Qur’oni karim
kitoblari ushbu
nozil qilingan
kitoblarning hajmi
104 kitobdir: Odam
alayhissalomga 10
varaq, Shis
alayhissalomga 50
varaq, Idris
alayhissalomga 30
varaq, Ibrohim
alayhissalomga 10
varaq. Kitoblar
to’rttadir: Tavrot
Muso
alayhissalomga,
Zabur Dovud
alayhissalomga,
InjilIso
alayhissalomga va
Qur’on Mahammad
alayhissalomga
nozil qilingandir.
Mazkur yuz
sahifalar yuz kitob
hisob qilinib, ushbu
to’rt kitob bilan
jami 104 ta bo’lur.
| J | : Tavrod Alloh
taoloning
kitoblaridan biri
ekaniga va uni
o’zining
Payg’ambari Muso
kalimulloh
alayhissalomga
nozil qilinganiga
e’tiqod qilurman.
Buni nozil
qilishdan bois
shariat
ahkomlarini va
insonlarga maqbul
bo’lgan sahih
aqidalarini bayon
qilish va Ismoil
avlodidan bo’lgan
bir Payg’ambar,
ya’ni
Payg’ambarimiz
Muhammad
alayhissalomning
chiqishini
bashoratini berish
bo’lgan.
Shuningdek,
Mahammad
alayhissalom
dorussalom
(omonlik joyi)
bo’lgan jannatga
olib boruvchi yangi
shariat olib
kelishiga ishora
qilingan. Shuning
uchun ham
Tavrotni
ulug’lashimiz va
hurmatini joyiga
qo’yimog’imiz
lozim bo’ladi.
kitob (yahudiylar) ning
qo’llaridagi mavjud
Tavrod ga mashhur
ulamolarning e’tiqodlari
qanday?
| J | : Ulug’
ulamolarning
e’tiqodi shulki,
hozirgi mavjud
Tavrotga
o’zgartishlar
kiritilgandir.
Buning dalili
shukim, bu
Tavrotda jannat
va do’zah, qayta
tirilish va
mahshargohga
yig’ilish hamda har
kim amaliga
yarasha mukofot
olishdek eng
muhim masalalar
bayon qilinmagan.
Vaholanki, bu
narsalar ilohiy
kitoblarning
asosiy
mavzularidandir.
Tavrotning oxirgi
bobida Muso
alayhissalom
vafotlarining
bayoni
keltirilishidir,
vaholanki, Tavrot
Muso
alayhissalomga
nozil qilingandir.
| J | : Zabur Alloh
taoloning
kitoblarining biri
ekaniga va uni
Alloh o’z
Payg’ambari
Dovud
alayhissalomga
nozil qilganiga
e’tiqod qilurman.
Zabur duolar,
zikrlar va
hikmarlardan
iborat kitob bo’lib,
inda shar’iy
hukmlar bayon
qilinmagan, chunki
Dovud
alayhissalom Muso
Payg’ambar
shariatiga
ergashishga
buyurilgan edilar.
Shu boisdan biz
Zaburni
ulug’ashimiz va
hurmat qilishimiz
lozim bo’ladi, lekin
Zaburning
o’zgartirilmagan,
asl nusxasi borligi
bizlarga ma’lum
emasdir.
| J | : Injil Alloh
taoloning
kitoblaridan biri
ekaniga va Alloh
uni o’z
Payg’ambari Iso
Masih
alayhissalomga
nozil qilinganiga
e’tiqod qilurman.
Bu kitob
haqiqatlarni
bayon qilish,
bandalarni o’z
holiqlari –
Allohning
vahdoniyati
(yolg’izligi)ga
da’vat qilish va
holatning
taqozosiga ko’ra
Tavrotda kelgan
ba’zi juz’iy
masalalarning
hukmini bekor
qilish maqsadida
hamda
Payg’ambarlarning
oxirgisi bo’lgan
Muhammad
alayhissalomning
bashoratini berish
uchun nozil
qilingan. Shuning
uchun bu kutobni
ulug’lash va
qadrlash lozim
bo’ladi.
qo’llarda mavjud bo’lgan
Injil haqida yetuk
olimlarning fikrlari
qanday?
| J | : Injil haqida
yetuk olimlarning
fikri shulki, xozirda
qo’llanilayotgan
injillar asosan to’rt
nushada bo’lib,
ularni to’rt kishi
yozganlar.
Ularning ba’zilari
Iso alyhisslomni
aslo ko’rmagan
Mato, Marqus,
Luqo, va
Yuhannolardir.
Mazkur
mualliflarning
Injillari ko’pgina
mavzularda bir –
biriga ziddir.
Nasroniylarning bu
to’rt Injildan
tashqari ham
ko’pgina Injillari
bo’lgan, lekin Iso
alayhissalomning
Samoga
ko’tarilishidan ikki
yuz yil o’tgach, bu
Injillar orasidagi
ko’pgina qarama-
qarshiliklardan va
ziddiyatlardan
qutilishlik uchun
ushbu to’rt
Injildan boshqasini
bekor qildilar.
| J | : Qur’oni karim
Alloh taolo o’zining
eng sharafli
Payg’ambari
Muhammadga
(s.a.v.) nozil qilgan
eng mo’tabar
kitobidir. Qur’on
nozil qilingan ilohiy
kitoblarning
oxirgisi bo’lib,
o’zidan avvalgi
barcha samoviy
kitoblarning
hukmlarini bikor
qilgan. Qur’onning
hukmi qiyomatga
qadar qolur, unga
biron o’zgartirish
qilinishi aslo
mumkin emas. Bu
Qur’on eng ulug'
mo’jizalardan
bo’lgani sababli
Payg’ambarimiz
Muhammad
(s.a.v.)ning
Payg’ambar
ekanliklariga eng
katta dalildir.
| J | : Qur’oni karimning
eng ulug’
mo’jizalaridan
ekanining boisi
shulki, u butun
asrlarda qoluvchi
aqliy dalildir va har
aql sohibi fikr ko’zi
bilan qarasa har
boim uning
mo’jizalarini
mushohada qila
olur. Boshqa
mo’jizalar esa
vaqt o’tishi bilan
to’gap ketgan
bo’lib, uning
faqatgina xabari
qolgan xolos.
Qur’ni karim
mo’jizaligining
sababi shulki, u
fsohat va
balog’atda
insonning aqliy
qobiliyati
darajasidan
ustundir. Chunki
Rasululloh (s.a.v.)
ummatlarining eng
fasohatli va
balog’atli
gapiruvchilaridan
bo’lgan hamda o’z
asarida balog’atli
va aqlni lol
qoldiradigan
darajadagapga
usta bo’lgan
arablarga Qur’on
oyatlari bilan
tahaddiy qildilar
(ya’ni: “Sizlar ham
Qur’on oyati kabi
fasohatli,
balog’atli biron
so’z aytinglar”,-
deb ularni lol
qoldirdilar).
Rasululloh (s.a.v.)
shu arablarning va
har doim ularga
tahaddiy qilib so’z
bilan yengib, ularni ...Ещё8.| S | : Nima sababdan Qur'oni karim eng buyuk mo'jizalardan bo'ldi?
| J | : Qur’oni karimning
eng ulug’
mo’jizalaridan
ekanining boisi
shulki, u butun
asrlarda qoluvchi
aqliy dalildir va har
aql sohibi fikr ko’zi
bilan qarasa har
boim uning
mo’jizalarini
mushohada qila
olur. Boshqa
mo’jizalar esa
vaqt o’tishi bilan
to’gap ketgan
bo’lib, uning
faqatgina xabari
qolgan xolos.
Qur’ni karim
mo’jizaligining
sababi shulki, u
fsohat va
balog’atda
insonning aqliy
qobiliyati
darajasidan
ustundir. Chunki
Rasululloh (s.a.v.)
ummatlarining eng
fasohatli va
balog’atli
gapiruvchilaridan
bo’lgan hamda o’z
asarida balog’atli
va aqlni lol
qoldiradigan
darajadagapga
usta bo’lgan
arablarga Qur’on
oyatlari bilan
tahaddiy qildilar
(ya’ni: “Sizlar ham
Qur’on oyati kabi
fasohatli,
balog’atli biron
so’z aytinglar”,-
deb ularni lol
qoldirdilar).
Rasululloh (s.a.v.)
shu arablarning va
har doim ularga
tahaddiy qilib so’z
bilan yengib, ularni
mot qilar edilar. Va
ularning oldiga
chiqib ular bilan
tortishar va ularga
bor imkoniyat
bilan qarshi turar
edilar. Gohida
Rasululloh (s.a.v.)
ulardan Qur’on
suralari kabi
bironta sura
bitishini va buning
uchun xoh
inslardan va xoh
jinlardan kimni
xohlasalar
shulardan ko’mak
olishlarini aytib
arablarni lol qilar
edilar. Va gohida
ularni bunday
qilishdan ojiz
ekanliklarini aytib,
ular o’ta sarkash
va mutaassib,
kibrli qavm
bo’lishlariga
qaramay Qur’oni
karim yo’llariga
yurishga qodir
emasliklarini
bayon qilardilar.
O’sha davrda
barcha arablar
qur’on oyati kabi
bironta oyat
keltirishdan ojiz
bo’ldilar va
Rasululloh (s.a.v.)
bilan so’z bilan
tortishishni qo’yib
kuch bilan qarshi
turishga o’tdilar
va til bilan
munozara qilishni
qo’yib nayza bilan
muboraza qilishga
kirishdilar.
Modomiki, bu
davrdagi arablar
shunday ojiz
ekanlar, boshqalar
ham ulardan
ojizroqligi
ma’lumdir.
Hozirgacha 1300
yildan ortiq vaqt
o’tganiga
qaramay balog’at
ilmiga mutaxassis
bo’lgan olimlardan
birontasi bunga
qodir bo’la olmadi,
balkim hammasi
Qur’on balog’atiga
tan berib, bosh
egdilar hamda
Qur’on inson so’zi
emasligini, u
quvvatlar va
qudratlar egasi
bo’lgan Allohning
kalomi bo’lib, o’z
Payg’ambarini haq
elchi ekanini
isbotlash va uning
so’zlarini amalga
oshirish uchun
unga nozil
qilganini tan
oldilar. Mana
shuning o’zi
(Qur’on oyati kabi
bironta oyat
keltira olmaslik)
Qur’oni karimni
ulug’ mo’jiza
ekaniga yetarli
dalildir. Bundan
tashqari ham bir
muncha dalillar
mavjuddir. Ulardan
biri Qur’onda g’ayb
ishlar haqida
xabar berilgan va
keyinchalik bu
ayni Qur’onda
aytilganidek zohir
bo’lgan. Ikkinchisi,
Quro’nni qancha
takrorlab o’qilsa
ham uni eshitishni
malol
olinmasligidir.
davrida arablarda
ham, ajamlarda
ham ma’lum
bo’lmagan ilmlarni
o’z ichiga
olganligidir.
To’rtinchisi,
avvalgi o’tgan
voqealar va
o’tgan ummatlar
haqida xabar
berishidir,
vaholanki, Qur’on
nozil qilingan zot –
Rasululloh (s.a.v.)
ummiy, o’qish va
yozishni bilmas
edilar, chunki u zot
barcha narsani
Allohning vahiysi
orqali bilgani bois
o’qish yozishga
muhtoj emas
edilar, shuningdek
Rasululloh (s.a.v.)
ummiy bo’lib
shunday ilohiy
ta’limotlarni
aytishi
odamlarning ilohiy
vahiyni qabul
qilishlariga
undaguvchi
bo’lishga sabab
bo’lur edi.