Вона народилася в Петербурзі в родині Наталії Сингалевич-Мазепи, лікарки-бактеріолога і громадської діячки з Кам’янця-Подільського і агронома Ісаака Мазепи з с.Костобоброва Новгород-Сіверського повіту (нині Чернігівщина), який став політичним діячем і в 1919 р. був Прем'єр-міністром уряду УHP.
Про дитячі роки Галини Мазепи відомостей мало. Коли їй було 5 років, родина переїхала в Україну - до Катеринослава (нині м.Дніпро), потім до Києва, а в 1920 р. - до Львова, звідти в 1923 р. – до Праги, де прожили два десятиліття.
Родина жила в еміграції, щоб врятуватися від загроз комунізму і лише на початку тридцятих років з’явилася інформація про участь молодої художниці у виставках у Львові, Римі, Берліні, Празі. У 1935 р. вона закінчила в Празі Державну художньо-промислову школу.
Художниця ілюструвала видання для дітей, зокрема казки-п’єси Олександра Олеся, підручники і хрестоматії. Її роботи в цій галузі вважалися неперевершеними за майстерністю.
У Празі в 1939 р. Галина Мазепа вийшла заміж за інженера Володимира Коваля. У них народилося двоє синів - Володимир і Юрій.
Повоєнна ситуація склалася так, що родина була змушена виїхати з Європи. У зв’язку з активною політичною діяльністю батька Галини, агенти радянських спецслужб полювали за всіма його рідними.
Художниця оселилася у Венесуелі, і ця далека країна стала її другою батьківщиною.
Найвідомішим твором Галини Мазепи є рельєфна картина "Божа Матір Покрова", яка тримає рушник, що покриває козацьку "чайку". Ця робота в 1956 р. здобула першу премію національного салону Венесуели.
Протягом багатьох років українська художниця працювала на кіностудії "Болівар-фільм", постійно виставляла свої роботи на престижних міжнародних форумах мистецтв, відкриваючи перед Латинською Америкою світ українських традицій і культури.
Її картини були удостоєні нагород на багатьох конкурсах і виставках.
Як українська мисткиня підкорила Венесуелу.
Графік та українська художниця Галина Мазепа-Коваль, донька Ісаака Мазепи, прем’єр-міністра Української Народної Республіки, більшу частину свого життя провела у Венесуелі, яка стала “другим домом” цієї талановитої українки. Галина належала до покоління українських геніїв, які залишили свою країну й попрямували до Європи, аби врятуватися від загроз радянського комунізму, пише СвітUA.
Галина була молодшою донькою молодої пари Мазеп, молодих студентів соціал-демократів. Її батько вчився на агронома, а матір – на медика-бактеоролога. Народилася ж Галина 1910 року в Санкт-Петербурзі, у п’ять років переїхала до Дніпра, проте вже 1920 року родина мала емігрувати до Львова, а 1923 року – до Праги.
Проявивши ще з малечку хист до малювання, Галина знайомиться з багатьма українськими митцями, які обрали Чехословаччину в якості притулку після поразки 1-ої Української республіки. Після закінчення середньої школи, Галина Мазепа відвідує Українські студії пластичного мистецтва, після чого вивчає мистецтво в художньо-промисловому училищі та Академії мистецтв у Празі.
Мріючи про подорож до Парижу, молода художниця починає ілюструвати дитячі книги, співпрацює з гумористичними та жіночими журналами (“Praž а nka”, “List pani a dívek”, “Frauenfreude”, “Mädchenglück”). У той час Галина вивчає українське народне мистецтво й отримує замовлення на створення обкладинок для декількох українських журналів, розробляє ескізи театральних костюмів.
1933 року мрія дівчини здійснюється й Галина Мазепа відвідує Париж, де зустрічає свого майбутнього чоловіка Володимира Коваля.
Її роботи швидко стають впізнаваними завдяки власному сучасному стилю. Галина Мазепа успішно виставляється в галереях Львова, Праги, Риму.
1939 року Галина та Володимир придбали будинок в Празі. Він став роковим для їх дітей, Володимира та Юрія, які разом з матір’ю Галини Наталією Сингалевич-Мазепою загинули в ньому в лютому 1945 року під час бомбардування Праги союзними військами. Трагедія змусила сім’ю переїхати з Праги до Німеччини, покинувши усе, включно з творами Галини та документами. Подальша доля тих робіт невідома.
Наприкінці 1947 року родина Ковалів-Мазеп емігрувала до Венесуели, де оселилася в Каракасі. Володимир Коваль спочатку працює інженером-електриком на будівництві, а потім стає професором університету Каракаса. Вже 1948 року Галина починає працювати в кінокомпанії “Bolivar Films” в якості продюсера компанії “ARS Publicidad”, що спеціалізувалась на мультфільмах. 1948 року Галина Мазепа-Коваль, ставши популярною у Венесуелі, проводить свою першу персональну виставку в цій країні. Того ж року вона бере участь в IX Офіційному салоні.
Від 1956 року й протягом наступних 25 років Галина ілюструє популярний журнал для дітей початкового шкільного віку “Триколор”, який видавався Міністерством освіти Венесуели. За керамічну ікону “Покрова Богородиці (захисниця кораблів у великий шторм)” 1956 року Галина отримує нагороду від Міністерства освіти Венесуели – Національну премію прикладного мистецтва. Крім того, її запрошують до співпраці журнали “El Farol”, “Creole”, “Revista Shell” та “Tópicos Shell”. Вона ілюструє книги, видані Міністерством освіти Венесуели та Національним інститутом культури і мистецтва.
Мисткиня підтримувала постійний контакт з українськими художниками США та Канади, виставлялася на спільних та персональних виставках в Інституті України. Вона ілюструє журнали, дитячі книг та збірки поезій української діаспори. 1991 року японське видавництво “Kagyusha” опублікувало книгу для японських дітей з венесуельським корінням, проілюстровану українською художницею.
Окрім того, Галина працювала ще й з керамікою, яку вивчала іще у Празі – виробляє вдома посуд, тарілки, людські фігури. На гроші, отримані за ікону “Покрова Богородиці” вона купила фортепіано для своїх дітей, втішаючись новим материнським щастям: 1945 року в Німеччині вона народила Богдана, а вже у Венесуелі 1950 року Івана.
Пара Мазепа-Коваль багато подорожувала, відвідуючи Сполучені Штати, Канаду, Францію, Іспанію, Італію, Австрію, Німеччину, Нідерланди та Бельгію, де вони здобували нові контакти серед українських художників.
1986 року на V Міжнародному конкурсі ілюстрацій для книг в Номі, який відбувався двічі на рік під егідою ЮНЕСКО, робота Галини Мазепи-Коваль “Churun Meru” отримала спеціальну відзнаку журі.
Галина Мазепа завжди відчувала себе українкою, до останнього подиху вона працювала заради збагачення рідної культури. Вона малювала чорнилом, гуашшю, олією, темперою, але майже не користувалась аквареллю. Основною темою робіт Галини були сімейні традиції, історії, знайдені в народних піснях, легендах, казках, народному житті, біблійних притчах. Вона завжди зберегала свій унікальний стиль і не боялась експериментувати…
Художниця залишалась активною до останніх років життя. Її серце перестало битися 1995 року в Каракасі. Галині Мазепі-Коваль було 85 років.
Присоединяйтесь к ОК, чтобы подписаться на группу и комментировать публикации.
Нет комментариев