Мен уни камситадиган бир гап айтдим. Шунда у:″Жим бўл″, деди. Кейин менга Илёс ибн Муовия шундай деди:
- Румга карши уриш килганмисан?
- Йўк.
- Мўгул-татарларга карши уриш килганмисан?
- Йўк.
- Сендан руму-мўгиллар саломат бўлибдию, мусулмон биродаринг саломат бўлмабти-да.
Шундан кейин бу ишни кайтиб килмадим″.
Оламлар Парвардигори Аллохга хамду санолар, Пайгамбарлар хотами Мухаммад саллаллоху алайхи ва салламга рахмату саломлар бўлсин!
Азиз ўкувчимга ″Тавба рисолалари″ туркумидан биринчи китобни такдим килаётирман. У яхшиликларни барбод килувчи, ёмонликларни келтирувчи, вактларни зое кетказувчи бир ифлос касаллик хусусида сўзлайди. Бу – гийбат касаллиги. Диний назоратнинг етишмаслиги, хаётнинг кулайликлари, бўш вакларнинг кўплиги унинг авж олишига сабаб бўлмокда. Бу ишда алокаларни осонлаштирувчи телефоннинг хам ўзига яраша хиссаси бор.
Хар нарсадан Олий ва хар нарсага Кодир Аллохдан дуо килиб сўрайманки, шу мужазгина рисола билмаганни билдирувчи, уйкудагини уйготувчи, эзгулик ва тавба эшикларини очгувчи бўлсин!
Аллох ишларимизни холис Ўзининг муборак Юзи учунгина бўлишини муяссар айласин!
Кириш
Азиз биродарим, билингки тилини тийган одамнинг хатоси кам, тизгини ўз кўлида, ўзи эса хавф-хатардан холи бўлади. Бундай одамга Пайгамбар (саллаллоху алайхи ва саллам) жаннатнинг кафолатини берганлар:
«Ким менга икки жаги ва икки оёогининг орасига кафолат берса, мен унга жаннатнинг кафолатини бераман».
Икки жагнинг ораси бу – тил.
Имом Нававий рахматуллохи алайх айтадилар:
«Билгинки, хар бир мусулмон тилини хар кандай фойдасиз гапдан тиймоги лозим. Агар бир гапни айтишу айтмасликнинг фойдаси тенг бўлса, уни айтмаслик суннатдир. Зеро гохида мубох гап харом ёки макрух гапга айланиб кетади. Одатда бундай ишлар кўп бўлади. Саломатликга нима етсин?!»
Кимнинг тили тўгри бўлса, бошка аъзолари хам тўгри бўлади. Агар тил осийлик килиб одамларнинг обрўсини тўкиш кўчасига кирса, бошка аъзолар хам унга эргашиб Аллох белгилаб кўйган худудларни топтайдилар. Пайгамбар (саллаллоху алайхи ва саллам) шундай деганлар:
«Одам боласи эрталаб ўрнидан турганида унинг хамма аъзолари тилга ёлбориб шундай дейдилар: Биз хусусимизда Аллохдан такво килгин. Зеро, биз сен билан биргамиз. Агар тўгри бўлсанг, тўгри бўламиз, эгри бўлсанг эгри бўламиз».
Хадисдаги ″ёлбориб″ сўзининг арабчаси ″тукаффиру″ бўлиб келган. Имом Нававий рахматуллохи алайх ″ёлбориб″, ″ўзини паст олиб″, ″бўйин эгиб″ маъносида деганлар. Имом Албоний эса: ″Бу сўз аъзолар тилни неъматларга нонкўр бўлиш манзилатига туширишларидан киноя″ дейдилар.
Азиз биродарим! Тил бу — Аллохнинг улуг неъматлари ва ажойиб санъатларидан биридир.
Унинг хажми кичик, аммо тоати хам, гунохи хам буюк. Зеро, тоатнинг манбаи бўлмиш иймон хам, гунохнинг энг етиб борган нуктаси бўлмиш куфр хам шу тилнинг гувохлиги билан билинади. Тилнинг майдони кенг, бепоёндир. У эзгулик борасида хам, ёвузлик борасида хам хохлаганича от сура олади. Шуниниг учун хам тилининг тизгинини кўйиб юборган одамни шайтон узок-узокларга, халокатга олиб боради. Тилни шариат тизгини ила тизгинлаб олган хамда бу тизгинни дунё ва охират учун фойдали бўлган ишлардагина ишлатган одам омондадир.
«... ва айримларингиз айримларни гийбат килмасин! Сизлардан бирон киши ўзининг ўлган биродарининг гўштини ейишни яхши кўрурми?! Ана ёмон кўрдингизми?! (Бас, гунохи бундан-да ортикрок бўлган гийбатни хам ёмон кўрингиз)! Аллохдан кўркингиз! Албатта Аллох тавбаларни Кабул килгувчи, Мехрибондир». (Хужурот:12- оят).
«(Эй инсон),ўзинг аник билмаган нарсага эргашма! Чунки кулок, кўз, дил — буларнинг барчаси тўгрисида (хар бир инсон) масъул бўлур (яъни, бу уч аъзоси борасида Киёмат кунида сўрокка тутилади)». (Исро:36-оят).
«У (инсон) бирон сўзни талаффуз килмас, магар (талаффуз килса), унинг олдида хозиру нозир бўлган бир кузатувчи (айтилган сўзларни ёзиб олувчи фаришта) бордир». (Коф:18-оят)
Абу Мусо розияллоху анху айтадики: Мен Пайгамбар саллаллоху алайхи ва салламдан, мусулмонларнинг кандайлари афзал бўлади, деб сўраган эдим, у зот: «Мусулмонлар унинг тили ва кўлидан саломат бўлган кишидир», — деб жавоб бердилар.
Пайгамбар саллаллоху алайхи ва саллам айтадилар: «Кимки Аллохга ва охиратга иймон келтирган бўлса, яхши гап бўлса гапирсин, бўлмаса жим турсин!»
Укба ибн Омир розияллоху анху айтадики: «Эй Расулуллох, нажот нимада», деган эдим. У зот:
«Тилингни тий, уйинг сенга кенг бўлсин (яъни ахлинга яхши муомалада бўл) ва гунохларингга йигла», — дедилар.
Муоз ибн Жабалнинг хадисида келадики, Пайгамбар саллаллоху алайхи ва саллам унга ишнинг боши, устунлари ва чўккисини уктириб, кейин шундай дедилар: ″Буларнинг хаммасининг асоси нимада эканлигини айтиб берайми?″. Муоз айтадики: ″Ха, эй Расулуллох″, — дедим. Шунда у зот тилларини ушлаб: ″Буни тийгин″, — дедилар. Мен: ″Эй, Расулуллох гапирган гапларимизга хам жавоб берамизми?″, — деган эдим, у зот: ″шуни хам билмайсанми, ахир одамларни дўзахга юз тубан килиб туширувчи шу тиллари билан ўриб олган хосилларику!″, — дедилар.
Анас розияллаху анху айтади: Пайгамбар саллаллоху алайхи ва саллам бизга хутба килиб, рибо (судхўрлик) хусусида сўзладилар ва унинг на кадар катта гунох эканлигига ургу бериб шундай дедилар:
«Кишининг рибодан топган дирхамининг гунохи Аллохнинг наздида 36 марта зино килишидан хам каттарокдир. Мусулмоннинг обрўсини тўкиш риболарнинг рибосидир».
Энди гийбатчини дунёю Охиратда жазоланишига бир назар ташлайлик.
Пайгамбар саллаллоху алайхи ва саллам айтадилар:
«Эй тили билан муъмин бўлиб дилига иймон кирмаган кимсалар! Мусулмонларни гийбат килманглар, уларнинг айбларини кузатиб юрманглар. Зеро, кимки мусулмон биродарининг айбини кузатиб юрса, Аллох унинг айбини кузатиб юрур. Энди Аллох кимнинг айбини кузатиб юрган бўлса, гарчи уйининг ичида бўлса хам шармандасини чикарур».
Жобир ибн Абдуллох розияллоху анху айтадиларки: «Биз Пайгамбар саллаллоху алайхи ва саллам билан бирга эдик. Бирдан сассик хид таралди. Шунда Пайгамбар саллаллоху алайхи ва саллам: «Бу нимани хиди эканлигини биласизларми? Бу муъминларни гийбат киладиган кишиларнинг хидидир», — дедилар.
Анас ибн Молик айтадики: Пайгамбар саллаллоху алайхи ва саллам шундай деганлар:
«Мени меърожга олиб чикилганида бир кавмнинг олдидан ўтдим. Уларнинг мисдан тирноклари бўлиб, юзларини ва кўкракларини тирнар эдилар.″Эй Жаброил, булар кимлар?″, — деб сўраган эдим. У зот: ″Одамларни гўштларини ейдиган ва обрўларини тўкадиган кимсалар″, — деб жавоб бердилар».
Присоединяйтесь к ОК, чтобы подписаться на группу и комментировать публикации.
Комментарии 1