a) conic;
b) cu ştift.
Când acul este prevăzut cu vârf conic, în corpul
pulverizatorului se prelucrează punga P, din care
combustibilul este pulverizat prin unul sau mai
multe orificii de pulverizare p (fig. 2.96.a şi b). În
cazul existenţei unui singur orificiu de pulverizare
(fig. 2.96.a), acesta se execută, de regulă, înclinat.
Valorile optime ale diametrului şi unghiului de
înclinare ale orificiului de pulverizare se stabilesc
în concordanţă cu procedeul de formare aamestecului. Vârful pulverizatorului cu un singur orificiu se execută conic
(fig. 2.96.a). În cazul existenţei mai multor orificii de pulverizare (fig.
2.96.b), vârful corpului pulverizatorului are formă de bulb, iar orificiile ase
dispun echidistant pe suprafaţa laterală a unui con imaginar, numit con de
pulverizare. Unghiul acestuia şi diametrul orificiilor constituie parametri
care se optimizează cu ocazia stabilirii soluţiei energetice a MAC-ului. De
asemenea, se optimizează şi lungimea orificiilor, parametru care influenţează
penetraţia jetului de combustibil.
Când acul este prevăzut cu ştift, în corpul pulverizatorului se execută un
singur orificiu de pulverizare dispus central (fig. 2.96.c şi d). Dacă ştiftul
este cilindric, rolul lui principal este de a curăţi orificiul de pulverizare de
depunerile carbonoase (fig. 2.96.e). Dacă ştiftul este tronconic (fig.2.96.c)
sau dublu tronconic (fig. 2.96.d), la acţiunea de autocurăţire se adaugă şi
efectul de dispersie a jetului (particulele de combustibil se lovesc de ultima
suprafaţă conică a ştiftului, formând o pânză conică.
Secţiunea de curgere variază proporţional cu înălţimea de ridicare a acului.
În cazul pulverizatoarelor cu ştift, secţiunea de curgere creşte lent la
începutul ridicării acului, datorită prezenţei ştiftului conic sau dublu
tronconic. Ca urmare, la începutul injecţiei se introduce o fracţiune mică din
doza pe ciclu, doza principală introducându-se ulterior. Această
particularitate este convenabilă pentru limitarea mersului brutal al motorului.
În acelaşi scop se utilizează şi pulverizatoarele denumite Pinteaux (fig.
2.96.e), care permit realizarea injecţiei pilot de combustibil. Acestea au
prelucrat sub scaunul conic din corpul pulverizatorului un orificiu lateral,
înclinat. Ştiftul cilindric formează cu orificiul principal de pulverizare un
ajustaj cu joc foarte mic (cca. 0,003mm). La ridicarea acului, atâta timp cât
porţiunea cilindrică a ştiftului (cea care formează ajustajul) nu deschide
orificiul de pulverizare, combustibilul curge numai prin orificiul lateral, jetul
fiind îndreptat către centrul camerei de ardere; se produce injecţia pilot.
Ulterior, când acul deschide orificiul de pulverizare, se produce injecţia
dozei principale. Raportul dintre doza injectată prin orificiul lateral şi doza
principală variază în funcţie de regimul de funcţionare al motorului.
Injectoarele Pinteaux asigură pornirea uşoară a motorului; se utilizează pe
motoare cu camere de ardere de mare turbulenţă.
La motoarele navale de puteri mari, se utilizează injectoare de combustibil
greu care nu diferă esenţial de injectoarele de motorină. Datorită regimului
termic mai ridicat al pulverizatorului, injectoarele de combustibil greu
trebuie răcite. În acest sens, atât în corpul injectorului, cât şi în pulverizator
se execută o canalizaţie suplimentară, în care circulă ulei sau apă. Se preferă
apa (distilată sau tratată, pentru evitarea coroziunii şi a depunerilor) din
motive de securitate. Circuitul de răcire al injectoarelor trebuie să fie
independent de circuitul de răcire al motorului.
Corpul injectorului se execută din OLC de calitate pentru cementare sau de
îmbunătăţire, semifabricatul obţinându-se prin forjare în matriţă. Suprafaţa
de aşezare se carbonitrurează şi se căleşte pentru evitarea deformării şi
asigurarea unei etanşări corespunzătoare.
Arcului injectorului i se impune o caracteristică precisă, fiind necesare
tratamente de stabilizare care să-i asigure menţinerea calităţilor în timp.
La rândul lor, pulverizatoarele se execută din oţeluri speciale. Corpul
pulverizatorului se împerechează cu acul, astfel încât jocul în porţiunea de
etanşare să rezulte în limitele prescrise (1,5…3µm). odată împerecheate,
corpul şi acul pulverizatorului, devin ansamblu neinterschimbabil.
Присоединяйтесь к ОК, чтобы подписаться на группу и комментировать публикации.
Нет комментариев