13-кисм
51) Агар ухлаётган киши жунуб бўлиб колса, рўзаси бузилмаслигига уламолар ижмо килганлар. Гуслни кейинга колдиришининг зарари йўк. Аммо намозни ўз вактида ўкиши ва фаришталар унга якинрок келиши учун тезрок гусл килгани яхшидир.
52) Агар киши рамазон кундузида аёлига тегиниш, шахват билан караш каби тийилиши керак бўлган нарсалар туфайли маний тўкса, Аллохга тавба килиши ва куннинг колган кисмида хам рўзасини давом эттириши керак. Шу билан бирга ўша куннинг казосини тутиб беради. Агар у маний чикаришни бошласа ва олатидан маний чикишидан олдин тўхтатса, бу иши учун тавба килиши керак, бу куннинг казосини тутмайди, чунки ундан маний чикмади. Рўзадор киши шахватини кўзговчи хар бир нарсадан ўзини узок саклаши ва хаёлига келган ёмон ўйларни тарк килиши керак. Мазийнинг келиши рўзани бузмайди. Хеч кандай шахватсиз сийдикдан кейин келадиган шилмшик суюклик, яъни, вадий рўзани бузмайди ва гусл килишни хам такозо килмайди. Аммо истинжо ва тахорат килиши керак. (Фатава аллажна аддаима)
53) «Кимки кастдан кайт килмаса, рўзасини казо килмайди. Аммо касддан кайт килган одам рўзасининг казосини тутиб бериши керак» (Имом Термизий ривояти). Бармогини огзига тикиб, ошкозонини босиб, кайт килдирувчи бадбўй бирон нарсани хидлаш ёки унга караш билан кўнгил айнийдиган нарсага караб туриш билан кайт килса, рўзасининг казосини тутиб бериши шарт. Агар кишининг кўнгли айниса ва ўз-ўзидан кайт килиши кайтиб кетса, рўзаси бузилмайди. Чунки, бу унинг ихтиёридан ташкари нарсадир. Агар уни ўзи (мажбурлаб) кайтарса, рўзаси очилади. Агар кишининг кўнгли айниса, уни кайтармасин. Чунки, бу унга зарар килиши мумкин. (Мажалису шахри рамазон).
Агар киши тишлари орасидаги колдикни бекасд ютиб юборса ёки у ажратиб ва туфлаб юбориб бўлмайдиган даражада оз бўлса, бу сўлак каби саналади ва рўзасини бузмайди. Агар у туфлаб юбориладиган даражада кўп бўлса, туфлаб юборсин. Касддан ютиб юборса, рўзаси бузилади. (Алмугний). Чайналадиган резинка (жевателная резинка, махаллий тил билан жевачка) дан бирор нарса ажралиб чикса, таъми ёки ширинлиги бўлса уни чайнаш харом. Агар ундан бирор нарса халкумга етиб борса, рўзани бузади. Агар киши огзини чайкаса ва сувни ташкарига туфлаб юборса, огизда колган намликнинг зарари йўк, Чунки, у сакланиш мумкин бўлмаган нарсадир. Агар бурнидан кон келса, бу унинг иродасидан ташкари нарса бўлгани учун унинг рўзасини бузмайди. (Фатава аллажна аддаима). Агар унинг милкида яраси бўлса ёки мисвок ишлатганда тиши конаса, конни ютиб юбориш мумкин эмас. Балки туфлаб ташлаш керак. Агар унинг иродасисиз кон халкумига етиб борса бунинг зарари йўк. Шунингдек кусуки унинг иродасисиз кайтиб кетса, рўзасини бузмайди. Бурнидан келадиган мишикни ёки йўтал сабабли чикадиган балгамни огзига етишидан олдин ютиб юборса, рўза бузилмайди. Чунки, бу иложсиз муаммодир. У огизга ўтгандан кейин ютиб юборилса, рўзани бузади. Аммо касд ва иродасиз огзига келгач ютиб юборса бунинг зарари йўк. (Фатава аллажна аддаима).
Сув тозаланадиган жойларда ишловчилар сувнинг бугидан нафас олсалар бу уларнинг рўзаларига зарар килмайди. Бехожат таомдан тотиб кўриш, унда рўзанинг очилиш хавфи бўлгани учун макрухдир. Хожатли холатларга онанинг боласига овкат чайнаб бериши киради, агар у бундан бошка иложини топмаса. Яна овкатни пишганини билиш учун ундан тотиб кўриш ва бирор нарсани сотиб олаётганда ундан тотиб кўриш (албатта тотилган нарсани туфлаб юборилади) бу Ибн Аббос розияллоху анхудан ривоят килинган. «Сирка ёки сотиб олмокчи бўлган нарсадан тотиб кўришнинг зарари йўк» (Ирваул галил).
54) Рўзадорга кун бўйи, хўл бўлса хам мисвок тутиши суннат. Рўзадор мисвок ишлатганда унинг аччик таъмини огзида топса ва уни ютиб юборса хамда у мисвокни огзидан чикарса, унда сўлагидан бўлса сўнгра уни яна огзига солса ва сўлагини ютса, унинг рўзаси бузилмайди. (Алфатава ассаъдийя). Унда эрийдиган моддаси бўлган яшил мисвак ёки лимон ва ялпиз таъми кўшилган мисваклардан сакланиш керак. Огзида колган мисвак кипикларини туфлаб ташласин, агар уларни бекасд ютиб юборса зарари йўк.
55) Агар рўзадорга жарохат етса, бурни конаса ёки огзига фавкулодда сув ёки бензин кетса, рўзаси бузилмайди. Агар унинг огзига фавкулодда чанг, тутун ёки пашша кирса хам рўзаси бузилмайди. Сўлак, тупук, уннинг элаган пайтдаги чанги ёки кўча чанги каби, киши беихтиёр ютиб юбориши мумкин бўлган нарсалар рўзани бузмайди. Агар тупугини огзида тўпласа кейин уни касддан ютиб юборса хам рўзаси бузилмайди. Агар кўз ёши димокка етиб борса, сочига ёки мўйлабига ёг ёки хина чапласа ва унинг таъмини димогида хис килса, рўзаси очилмайди. Хина, сурма ва ёг кўйиш рўзани бузмайди. (Мажмуул фатава). Терини юмшатадиган ва яхшилайдиган кремлар хам шу кабидир. Шунингдек хушбўйлик хидлаш, атир суриш ва хушбўй ёгларни суриш рўзани бузмайди. Тутатиладиган хушбўйлардан чукур нафас олиб хидламаслик шарти билан фойдаланиш мумкин.
Кундузи тиш пастасидан фойдаланмаган яхши, чунки унинг кучли сингиш хусусияти бор. (Мажалису шахри рамазон).
56) Эхтиёт нуктайи назаридан рўзадор хижома килдирмагани яхши. Бу жуда ихтилофли масала. Ибн Таймийя кон олувчи эмас кон олдирувчининг рўзаси очилади деган кавлни ихтиёр килган.
57) Чекиш рўзани бузади ва бу рўзани очиш учун узрли сабаб хисобланмайди. Маъсият кандай килиб узр хисобланиши мумкин?!
58) Салкинланиш максадида сувга тушиш ёки нам латтага ўраниш рўзани бузмайди. Чанкок ёки иссик сабабли бошидан сув куйиши мумкин, огзига сув кириб рўзаси очилиб кетиш эхтимоли бўлгани учун чўмилиш макрух. Агар кишининг хизмат амали сувга шўнгиш бўлса ёки сувга шўнгишни талаб килса, огзига сув кириб кетишидан саломат бўлса, у холда зарари йўк.
59) Агар киши хали субх бўлгани йўк деб еб ичса ёки жинсий алока килсаю, кейин аллакачон субх кирганидан хабар топса, хеч кандай зарари бўлмайди. Чунки, оятда очик равшан килиб, бу нарсаларни то субх кирганига ишонч хосил килгунича давом эттиришга рухсат берилган. Ибн Аббосдан сахих иснод билан: «Аллох субх кирганига хеч кандай шубхангиз колмагунича еб ичишингизга рухсат берган» (Абдурраззок ривояти). Ибн Таймийя хам шу кавлни танлаган.
60) Агар киши куёш аллакачон ботиб бўлган деб ўйлаб, куёш ботишидан олдин рўзасини очиб кўйса, кўпчилик уламоларнинг сўзларига кўра бу куннинг рўзасининг казосини тутиб беради. Бунга далил: аник нарса шубха билан зойил бўлмайди. Ибн Таймийя бу холатда казо тутиб беришга хожат йўк деган.
61) Агар субх кирсаю кишининг огзида овкат ёки ичимлик бўлса, кўпчилик уламоларнинг сўзларига кўра у огзидагини туфлаб юборади ва унинг рўзаси бузилмайди. Рўзадор эсида йўк еб-ичиб кўйса ва дархол огзидагини туфлаб ташлашлиги юкоридаги хукм билан бир хилдир
Присоединяйтесь к ОК, чтобы подписаться на группу и комментировать публикации.
Нет комментариев