Abu at-Toyyib Tobariy (hijriy IV
asrda yashagan faqih-
qozilardan) shunday deydi:
- Shofe’iynin ghamsuhbatlari
aytishicha, erkak kishining
nomahram ayoldan ko‘shiq
tinglashi joiz emas.
Abu at-Toyyib Imom Shofe’iyga
asoslanib yana shunday deydi:
— Xalqni to‘plab, cho‘risiga
qo‘shiq ayttirib, bazm bergan
erkak aqlsiz erkakdir.
Abu at-Toyyibning aytishicha,
Imom Shofe’iy yana qamchi va
boshqa narsalarni yerga usul
bilan taq-taq urishni ham
makruh hisoblagan, bu usulni
avvalgi zamonlarning zindiqlari
Qur’onni tinglashga xalaqit
berish uchun o‘ylab topganlarini
bunga sabab qilib ko‘rsatgan.
Imom Molik qo‘shiq tinglashni
qat’iyan ta’qiqlab shunday deydi:
— Biron kimsa cho‘ri sotib olsa,
so‘ngra uning qo‘shiqchi
ekanligini ko‘rsa, egasiga
qaytarib berishi lozim.
Sa’d o‘g‘li Ibrohim(to‘liq ismi Abu
Ishoq Ibrohim ibn Sa’d az-
Zuhariy, madinalik ansorlardan.
Vafoti h., 183 y)dan boshqa
hamma madinaliklar shu
fikrdadirlar.
Abu Tolib Makkiy (to‘liq ismi Abu
Tolib Muhammad ibn Ali ibn
Otiyot al-Horisiy al-Makkiylir.
Mashhur so‘fiy va
muhaddislardan. «Qut al-Qulub»
va boshqa asarlar muallifi.
G’azzoliy yuqoridagi iqtibosni
Makkiyning «Qut al-Qulub»
asaridan keltirgan) esa, ba’zi
kishilar qo‘shiq tinglashni muboh
hisoblashlarini naql etib deydiki:
Payg‘ambarimiz (s.a.v.)ning
safdoshlaridan Abdulloh ibn
Ja’far, Abdulloh ibn Zubayr,
Mug‘ira ibn Shu’ba, Muoviya va
boshqalar qo‘shiq tinglaganlar.
Qadimda yashab o‘tganlardan,
sahobalar va tobeinlardan bir
qanchalari ham musiqa
tinglashda ayb ko‘rmaganlar.
Abu Tolib Makkiy so‘zida davom
etib shunday deydi:
— Hijozliklar, Makkada bizning
yonimizda, yilning eng fazilatli
kunlarida qo‘shiq tinglashdan
qochmanglar. Masalan,
bandasiga, Uz nomini zikr etish
buyurilgan Qurbon hayiti
kunlarida odamlarning ko‘pchiligi
qo‘shiq tinglardi. Makkaliklar kabi
Madina xalqi ham qo‘shiq
eshitishdan qochishmasdi.
Otoning ikki cho‘risi bor edi.
Qo‘shiq aytishardi. Otoning
do‘stlari ham ularni tinglashardi.
Solim o‘g‘li Abu Hasandan
«qo‘shiq tinglashni harom deya
olasizmi?» deb so‘rashganda, u
shunday degandi:
— Mendan yaxshiroq kishilar
uni joiz (eshitsa bo‘laveradi)
hisoblashar va tinglashar edi.
Shunday bo‘lgach, men nima
deya olaman?
Ibn Jurayh (Hadislardagi
so‘zlarga aniqlik kiritishda katta
xizmatlari bo‘lgan
muhaddislardan. Vafoti - h. 150
y), cholg‘u tinglashga ruxsat
berardi. Undan: «bu qiyomatda
yaxshi amal hisoblanadimi, yoki
yomon amal hisoblanadimi?»
deb so‘raganlarida shunday
javob bergan edi: ,
— Yaxshi ...ЕщёAbu Tolib Makkiy so‘zida davom
etib shunday deydi:
— Hijozliklar, Makkada bizning
yonimizda, yilning eng fazilatli
kunlarida qo‘shiq tinglashdan
qochmanglar. Masalan,
bandasiga, Uz nomini zikr etish
buyurilgan Qurbon hayiti
kunlarida odamlarning ko‘pchiligi
qo‘shiq tinglardi. Makkaliklar kabi
Madina xalqi ham qo‘shiq
eshitishdan qochishmasdi.
Otoning ikki cho‘risi bor edi.
Qo‘shiq aytishardi. Otoning
do‘stlari ham ularni tinglashardi.
Solim o‘g‘li Abu Hasandan
«qo‘shiq tinglashni harom deya
olasizmi?» deb so‘rashganda, u
shunday degandi:
— Mendan yaxshiroq kishilar
uni joiz (eshitsa bo‘laveradi)
hisoblashar va tinglashar edi.
Shunday bo‘lgach, men nima
deya olaman?
Ibn Jurayh (Hadislardagi
so‘zlarga aniqlik kiritishda katta
xizmatlari bo‘lgan
muhaddislardan. Vafoti - h. 150
y), cholg‘u tinglashga ruxsat
berardi. Undan: «bu qiyomatda
yaxshi amal hisoblanadimi, yoki
yomon amal hisoblanadimi?»
deb so‘raganlarida shunday
javob bergan edi: ,
— Yaxshi amal ham
hisoblanmaydi, yomon amal
ham!.. Chunki u behuda so‘zlarga
o‘xshaydi. Alloh buyuradi:
Мы используем cookie-файлы, чтобы улучшить сервисы для вас. Если ваш возраст менее 13 лет, настроить cookie-файлы должен ваш законный представитель. Больше информации
Комментарии 6
asrda yashagan faqih-
qozilardan) shunday deydi:
- Shofe’iynin ghamsuhbatlari
aytishicha, erkak kishining
nomahram ayoldan ko‘shiq
tinglashi joiz emas.
Abu at-Toyyib Imom Shofe’iyga
asoslanib yana shunday deydi:
— Xalqni to‘plab, cho‘risiga
qo‘shiq ayttirib, bazm bergan
erkak aqlsiz erkakdir.
Abu at-Toyyibning aytishicha,
Imom Shofe’iy yana qamchi va
boshqa narsalarni yerga usul
bilan taq-taq urishni ham
makruh hisoblagan, bu usulni
avvalgi zamonlarning zindiqlari
Qur’onni tinglashga xalaqit
berish uchun o‘ylab topganlarini
bunga sabab qilib ko‘rsatgan.
qat’iyan ta’qiqlab shunday deydi:
— Biron kimsa cho‘ri sotib olsa,
so‘ngra uning qo‘shiqchi
ekanligini ko‘rsa, egasiga
qaytarib berishi lozim.
Sa’d o‘g‘li Ibrohim(to‘liq ismi Abu
Ishoq Ibrohim ibn Sa’d az-
Zuhariy, madinalik ansorlardan.
Vafoti h., 183 y)dan boshqa
hamma madinaliklar shu
fikrdadirlar.
Tolib Muhammad ibn Ali ibn
Otiyot al-Horisiy al-Makkiylir.
Mashhur so‘fiy va
muhaddislardan. «Qut al-Qulub»
va boshqa asarlar muallifi.
G’azzoliy yuqoridagi iqtibosni
Makkiyning «Qut al-Qulub»
asaridan keltirgan) esa, ba’zi
kishilar qo‘shiq tinglashni muboh
hisoblashlarini naql etib deydiki:
safdoshlaridan Abdulloh ibn
Ja’far, Abdulloh ibn Zubayr,
Mug‘ira ibn Shu’ba, Muoviya va
boshqalar qo‘shiq tinglaganlar.
Qadimda yashab o‘tganlardan,
sahobalar va tobeinlardan bir
qanchalari ham musiqa
tinglashda ayb ko‘rmaganlar.
etib shunday deydi:
— Hijozliklar, Makkada bizning
yonimizda, yilning eng fazilatli
kunlarida qo‘shiq tinglashdan
qochmanglar. Masalan,
bandasiga, Uz nomini zikr etish
buyurilgan Qurbon hayiti
kunlarida odamlarning ko‘pchiligi
qo‘shiq tinglardi. Makkaliklar kabi
Madina xalqi ham qo‘shiq
eshitishdan qochishmasdi.
Otoning ikki cho‘risi bor edi.
Qo‘shiq aytishardi. Otoning
do‘stlari ham ularni tinglashardi.
Solim o‘g‘li Abu Hasandan
«qo‘shiq tinglashni harom deya
olasizmi?» deb so‘rashganda, u
shunday degandi:
— Mendan yaxshiroq kishilar
uni joiz (eshitsa bo‘laveradi)
hisoblashar va tinglashar edi.
Shunday bo‘lgach, men nima
deya olaman?
Ibn Jurayh (Hadislardagi
so‘zlarga aniqlik kiritishda katta
xizmatlari bo‘lgan
muhaddislardan. Vafoti - h. 150
y), cholg‘u tinglashga ruxsat
berardi. Undan: «bu qiyomatda
yaxshi amal hisoblanadimi, yoki
yomon amal hisoblanadimi?»
deb so‘raganlarida shunday
javob bergan edi: ,
— Yaxshi ...ЕщёAbu Tolib Makkiy so‘zida davom
etib shunday deydi:
— Hijozliklar, Makkada bizning
yonimizda, yilning eng fazilatli
kunlarida qo‘shiq tinglashdan
qochmanglar. Masalan,
bandasiga, Uz nomini zikr etish
buyurilgan Qurbon hayiti
kunlarida odamlarning ko‘pchiligi
qo‘shiq tinglardi. Makkaliklar kabi
Madina xalqi ham qo‘shiq
eshitishdan qochishmasdi.
Otoning ikki cho‘risi bor edi.
Qo‘shiq aytishardi. Otoning
do‘stlari ham ularni tinglashardi.
Solim o‘g‘li Abu Hasandan
«qo‘shiq tinglashni harom deya
olasizmi?» deb so‘rashganda, u
shunday degandi:
— Mendan yaxshiroq kishilar
uni joiz (eshitsa bo‘laveradi)
hisoblashar va tinglashar edi.
Shunday bo‘lgach, men nima
deya olaman?
Ibn Jurayh (Hadislardagi
so‘zlarga aniqlik kiritishda katta
xizmatlari bo‘lgan
muhaddislardan. Vafoti - h. 150
y), cholg‘u tinglashga ruxsat
berardi. Undan: «bu qiyomatda
yaxshi amal hisoblanadimi, yoki
yomon amal hisoblanadimi?»
deb so‘raganlarida shunday
javob bergan edi: ,
— Yaxshi amal ham
hisoblanmaydi, yomon amal
ham!.. Chunki u behuda so‘zlarga
o‘xshaydi. Alloh buyuradi:
qasamlaringiz sababli
jazolamaydi. (Baqara surasi,
225-oyat)