Amirul mo‘minin Abu Hafs Umar
ibn Xattob (r.a)
dan: Men Rasululloh (s.a.v)ning
shunday
deyayotganlarini eshitdim:
«Amallar (faqatgina) niyatlar
bilan (e’tibor
qilinadi) va har bir kishi uchun
niyat qilgan
narsasigina (savobi yoki jazosi)
bordir. Bas,
kimning hijrati Alloh va Rasuli
uchun bo‘lsa,
uning hijrati Alloh va Rasuli
uchun (deb e’tibor
qilinajak). Kimning hijrati biron
dunyo (matosi) ni qo‘lga kiritish
yoki bir ayolni nikohlab olish
uchun bo‘lsa, uning hijrati nima
uchun qilingan
bo‘lsa, o‘sha uchundir». Buxoriy
va Muslim rivoyati.
Abu Abdurahmon Abdulloh ibn
Umar ibn Xattob
raziyallohu anhumodan:
Rasululloh (s.a.v.) dedilar:
«Islom besh narsa
ustiga barpo qilingandir:
1 Allohdan o‘zga iloh yo‘q va
Muhammad
alayhis-salom Allohning Rasuli,
deb guvohlik
berish;
2 Namozni barpo qilish;
3 Zakotni ado etish;
4 Baytullohni haj qilish;
5 Ramazon oyida ro‘za tutish».
Buxoriy va Muslim rivoyatlari
Abu Abdulloh No‘‘mon ibn
Bashir (r.a)dan: - Men Rasululloh
sollalloћu alayћi vasallamning
shunday deganlarini eshitdim:
«Darhaqiqat,
halol (bo‘lgan narsalar) aniqdir,
harom (bo‘lgan
narsalar) ham aniqdir. Ikkisining
o‘rtasida
ishtibohli bo‘lgan (ya’ni na
halolligi va na
haromligi aniq bo‘lmagan)
narsalar ham borki, ko‘pchilik
ularni bilmaydi. Bas, kimki
shunday
shubhali narsalardan o‘zini
ehtiyot qilib yursa,
dinini ham, nomus-obro‘sini
ham pok asrab
qoladi. >
> Bamisoli (doim) birovning
qo‘riqlanadigan yeri atrofida
suruvni o‘tlatib
yurgan cho‘pon qo‘ylarining
bexosdan o‘sha yerga ham kirib
ketishidan omonda bo‘lmagani
singari, shubhali narsalardan
o‘zini ehtiyot
qilmagan (ularga bemalol jur’at
qilaveradigan)
kishi keyinchalik haromga ham
aralashib qoladi
(ya’ni haromga ham bemalol
jur’at qiladigan
bo‘lib qoladi). Ogoh bo‘ling, har
bir podshohning (o‘zgalar
kirishini man qiladigan)
qo‘riqlanadigan yeri bo‘ladi.
Ogoh bo‘ling,
Allohning qo‘riqlanadigan yeri
Uning harom
qilgan narsalaridir.
Ogoh bo‘ling, tanada bir parcha
go‘sht borki,
agar u salohiyatli bo‘lsa, butun
tana salohiyatli bo‘ladi. Agar u
aynisa, tana ham ayniydi
(buziladi) Ogoh bo‘ling u (parcha
go‘sht) qalbdir. Buxoriy va
Muslim rivoyati.
3. Абдуллоҳ ибн Муборак
раҳимаҳуллоҳ айтган
эканлар: ”Мен уларни
“Асҳабул ҳадис” (ҳадис
аҳли) деб биламан”.
4. Имом Бухорий
раҳимаҳуллоҳ айтган
эканлар: ”Али бин ал-
Маданий шундай деганлар:
”Улар Асҳабул ҳадис (ҳадис
соҳиблари) дир”.
5. Имом Аҳмад ибн Ҳанбал
раҳимаҳуллоҳ шундай
деганлар: ”Ғалаба
қозонувчи гуруҳ ҳадис
аҳли бўлмаса бошқа ким
эканлигини
билмайман” (Яъни бу
гуруҳнинг асҳабул ҳадис
эканлигида шак-шубҳа
йўқдир).
6. Имом Шофеъий
раҳимаҳуллоҳ Имом Аҳмад
раҳимаҳуллоҳга мактуб
йўллаганларида шундай
деган эканлар: ”Сиз мендан
ҳадис соҳасида кўпроқ
илмга эгасиз. Агар бирон
саҳиҳ ҳадис сизга учраб
қолса мени хабардор
қилинг. Мен унга амал
қилай. У ҳадис Ҳижоздан,
Кўфадан ёки Басрадан
топилган бўлса ҳам”.
7. Шак-шубҳа йўқки ҳадис
аҳллари, уларнинг
суннатни билишликка
бўлган хирслари туфайли,
Пайғамбаримизнинг
суннатлари ва уларни
аҳлоқлари, жанглари ва
қўлга киритган ютуқларига
оид илмларга ҳар
тарафлама энг мукаммал
билган зотлардир. Яъни
улар кўр-кўрона бирон бир
шахс тарафига
чақиришмайди, у
кимсанинг муҳим, обрўли,
ёки мартабали
бўлишлигидан қатъий
назар. Улар аҳлул ҳадисга
эътибор бермайдиган ва
ҳадисларга амал
қилмайдиганлардан фарқли
ўлароқ, Пайғамбаримиз
саллаллоҳу алайҳи ва
салламнинг суннатлари
тарафига чақиришади.
Дарҳақиқат, аҳлул ҳадис
Пайғамбаримиз
суннатларига чақирганлари
каби, баъзи шахслар ҳам
кўр-кўрона ўзларининг
имомларига чақиришади.
Мана шунинг учун ҳам
аҳлул ҳадис ҳақиқатдан
ғалаба қозонувчи ва нажот
топгувчи фирқа эканлигида
шак-шубҳа йўқдир.
8. Хатиб Бағдодий
раҳимаҳуллоҳ шундай
деганлар: “Агар аҳли рай
(Яъни фақат далили бир
кимсанинг ёки ўзининг
фикри бўлган кимсаларга
айтилади) кимсаси ўзини
дин илмлари ва
Пайғамбаримизнинг
суннатларини билишлик
билан вақтларини
сарфлаганида, бунданда
фойда берадиган нарсани
топа олмас эди. Чунки,
ҳадис илми - тавҳид
таърифи ва илмини,
Пайғабаримиз
алайҳиссаломнинг жазо ва
мукофот, оламлар Роббиси
бўлмиш Аллоҳ таолонинг
сифатлари, Жаннат ва
Жаҳаннам, Аллоҳнинг
муттақин ва фосиқ
кимсаларга ҳозирлаб
қўйган ваъдалари ва
Аллоҳнинг еру-осмонда
яратган махлуқотларига
оид хабарларини ташкил
қилади.
Ундан ташқари, ривоятлар
– Пайғамбарлар қиссаси,
Аллоҳнинг авлиёларига оид
хабарлар, ақл эгаларининг
доно сўзлари,
Пайғамбаримиз саллаллоҳу
алайҳи ва салламнинг
сўзлари ва
мўъжизаларидан ташкил
топгандир. Ва унда (яъни
ҳадис илмида) Қуръони
Каримнинг тафсири,
башоратлар, саҳобалардан
сақланиб қолган асарлар
(яъ
...Ещё
8. Хатиб Бағдодий
раҳимаҳуллоҳ шундай
деганлар: “Агар аҳли рай
(Яъни фақат далили бир
кимсанинг ёки ўзининг
фикри бўлган кимсаларга
айтилади) кимсаси ўзини
дин илмлари ва
Пайғамбаримизнинг
суннатларини билишлик
билан вақтларини
сарфлаганида, бунданда
фойда берадиган нарсани
топа олмас эди. Чунки,
ҳадис илми - тавҳид
таърифи ва илмини,
Пайғабаримиз
алайҳиссаломнинг жазо ва
мукофот, оламлар Роббиси
бўлмиш Аллоҳ таолонинг
сифатлари, Жаннат ва
Жаҳаннам, Аллоҳнинг
муттақин ва фосиқ
кимсаларга ҳозирлаб
қўйган ваъдалари ва
Аллоҳнинг еру-осмонда
яратган махлуқотларига
оид хабарларини ташкил
қилади.
Ундан ташқари, ривоятлар
– Пайғамбарлар қиссаси,
Аллоҳнинг авлиёларига оид
хабарлар, ақл эгаларининг
доно сўзлари,
Пайғамбаримиз саллаллоҳу
алайҳи ва салламнинг
сўзлари ва
мўъжизаларидан ташкил
топгандир. Ва унда (яъни
ҳадис илмида) Қуръони
Каримнинг тафсири,
башоратлар, саҳобалардан
сақланиб қолган асарлар
(яъни доно сўзлар) бордур.
Дарҳақиқат, Аллоҳ таоло
аҳлул ҳадисни шариатнинг
устунлари қилди ва улар
орқали ҳар бир маломатли
бидъатни йўқ қилди. Улар -
Пайғабаримиз саллаллоҳу
алайҳи ва салламга содиқ
бўлишликлари билан
Аллоҳга содиқ бўлган
кимсалардир. Улар -
Пайғамбар саллаллоҳу
алайҳи ва саллам ва унинг
уммати орасини боғлаб
турувчи йўлдурлар ва
ҳадис ривоятларини
сақланиб қолиши учун
қаттиқ курашган
инсонлардур. Уларнинг
нурлари порлоқдур ва
фазилатлари маълум ва
машҳурдур.
Дарҳақиқат, ҳадис
соҳибларининг (асҳабул
ҳадиснинг бидъат аҳллари
билан курашадиган)
қуроли Аллоҳнинг
Китобидир ва суннат
уларнинг далилидур. Улар
Расулуллоҳ саллаллоҳу
алайҳи ва салламнинг
ҳизби (гуруҳи)дурлар ва
унгагина ўзларини боғлаб,
нисбатлайдилар. Улар
қуруқ фикрларга
таянмайдилар ва эътибор
ҳам бермайдилар ва кимда
ким уларга қарши чиқса
Аллоҳ томонидан ҳалок
қилинадилар ва уларга
душманлик қилганларни
Аллоҳ эътиборига олмас”.
</...Ещё
Дарҳақиқат, Аллоҳ таоло
аҳлул ҳадисни шариатнинг
устунлари қилди ва улар
орқали ҳар бир маломатли
бидъатни йўқ қилди. Улар -
Пайғабаримиз саллаллоҳу
алайҳи ва салламга содиқ
бўлишликлари билан
Аллоҳга содиқ бўлган
кимсалардир. Улар -
Пайғамбар саллаллоҳу
алайҳи ва саллам ва унинг
уммати орасини боғлаб
турувчи йўлдурлар ва
ҳадис ривоятларини
сақланиб қолиши учун
қаттиқ курашган
инсонлардур. Уларнинг
нурлари порлоқдур ва
фазилатлари маълум ва
машҳурдур.
Дарҳақиқат, ҳадис
соҳибларининг (асҳабул
ҳадиснинг бидъат аҳллари
билан курашадиган)
қуроли Аллоҳнинг
Китобидир ва суннат
уларнинг далилидур. Улар
Расулуллоҳ саллаллоҳу
алайҳи ва салламнинг
ҳизби (гуруҳи)дурлар ва
унгагина ўзларини боғлаб,
нисбатлайдилар. Улар
қуруқ фикрларга
таянмайдилар ва эътибор
ҳам бермайдилар ва кимда
ким уларга қарши чиқса
Аллоҳ томонидан ҳалок
қилинадилар ва уларга
душманлик қилганларни
Аллоҳ эътиборига олмас”.
Iymon Rasululloh sallolohu alayhi
va sallam bunday deganlar:”Islom
5 dalil asosiga qurilgan.(Islomdan
murod iymon demakdir). Iymon
so’zda ham ,amalda ham
bo’lmog’i kerak. Iymon
kuchaygaydir va susaygaydir”.
Dalili: Olloh taolo Qur’oni
Karimda:”Iymonlarini yanada
ziyoda qilsinlar, deb ularga
hidoyatimizni ziyoda qildik” va
“Olloh taolo hidoyat topgan
kishilarning hidoyatini ziyoda
qildi va ularga taqvo ato etdi”,-
deb aytgan. Rasululloh sallolohu
alayhi va sallamning “Ollohni deb
yaxshi ko’rish va Ollohni deb
yomon ko’rish iymondandir.”
Degan so’zlari ham iymonning
mustahkamlanishi yoki
susayishini anglatadi.
Halifa Umar ibn Abdulaziz Adiy
ibn Adiyga bunday deb
yozgan:”Albatta, iymonning ham
o’z farz va amallari,muayyan
chegaralari,bajarilishi lozim
bo’lgan sunnatlari
mavjuddir.Demak, kimki bularga
to’liq amal qilsa, iymoni
mukammal bo’lgaydir,kimki
yetarli rioya qilmasa, iymoni sust
bo’lgaydir.Agar umrim uzoq
bo’lsa,sizlarga bilib olishlaringiz
uchun bu...ЕщёIymon Rasululloh sallolohu alayhi
va sallam bunday deganlar:”Islom
5 dalil asosiga qurilgan.(Islomdan
murod iymon demakdir). Iymon
so’zda ham ,amalda ham
bo’lmog’i kerak. Iymon
kuchaygaydir va susaygaydir”.
Dalili: Olloh taolo Qur’oni
Karimda:”Iymonlarini yanada
ziyoda qilsinlar, deb ularga
hidoyatimizni ziyoda qildik” va
“Olloh taolo hidoyat topgan
kishilarning hidoyatini ziyoda
qildi va ularga taqvo ato etdi”,-
deb aytgan. Rasululloh sallolohu
alayhi va sallamning “Ollohni deb
yaxshi ko’rish va Ollohni deb
yomon ko’rish iymondandir.”
Degan so’zlari ham iymonning
mustahkamlanishi yoki
susayishini anglatadi.
Halifa Umar ibn Abdulaziz Adiy
ibn Adiyga bunday deb
yozgan:”Albatta, iymonning ham
o’z farz va amallari,muayyan
chegaralari,bajarilishi lozim
bo’lgan sunnatlari
mavjuddir.Demak, kimki bularga
to’liq amal qilsa, iymoni
mukammal bo’lgaydir,kimki
yetarli rioya qilmasa, iymoni sust
bo’lgaydir.Agar umrim uzoq
bo’lsa,sizlarga bilib olishlaringiz
uchun bular haqida birma-bir
bayon qilarman,basharti vafot
etsam, suhbatingizga
mushtoqligim yo’q”.
Sahoba Maoz:”Kel, biz bilan biroz
o’tir, oymon haqida
suhbatlashaylik!”-deganlar.
Ibn Umar aytganlar:”Banda
ko’ngliga kelgan har bir gunoh
xavfi bor narsani tark
etmaguncha taqvo haqiqatiga
yeta olmaydir. Rasululloh
sallolohu alayhi va sallam:”Islom 5
dalildan iborat”,-deganlar:
1.Kalimai shahodat(aytmoq);
2.Namoz o’qimoq;
3.Zakot bermoq;
4.Haj qilmoq(imkoni bo’lsa);
5.Ramazon ro’zasini tutmoq”.
Iymon shartlari.
Olloh taolo aytadi:”Yaxshi kishilar,
ibodat vaqtida yuzlarini Sharqqa
va G’arbga qaratgan kishilar
emas, balki Olloh taologa, uning
farishtalriga, oxirat
kuniga,kitoblariga,
payg’ambarlariga ishongan,
yaxshi ko’rgan mol-mulkini
qarindoshlarga,musofiru
tilamchilarga, qulini ozod qilishga
sarflagan hamda 5 vaqt namozni
vaqtida o’qigan va zakot bergan,
Olloh bilan o’zi o’rtasidagi va
bandalar o’rtasidagi ahdiga vafo
qilgan,yetishmovchiliklarga
qanoat qilgan va boshiga kulfat
tushganda bardosh bergan
kishilardir.Mana shunday sifatga
ega bo’lganlar diniga sodiq
odamlar bo’lib, kufr hamda
yaramas xulqlardan o’zlarini
ehtiyotlagaydirlar va o’zlariga
yetuk insoniy fazilatlarni
mujassam qilgaydirlar”.
Iymonning mukammal
bo’lmog’ining uch sharti:
? to’g’ri e’tiqodli bo’lmoq;
? kishilar bilan yahshi
munosabatda bo’lmoq;
? kishi o’z ustida ishlamog’i va
o’zini ibodat va itoatga
chiniqtirmog’i. Kimki bularni to’la
o’zlashtirsa, iymonni mukammal
bo’lgaydir. Rasululloh sallolohu
alayhi va sallam iymon to’g’risida
so’ralganda,yuqoridagi oyati
karimani o’qigan edilar.
Rasululloh sallolohu alayhi va
sallam bunday deganlar:
Iymon daraxt yanlig’ 60dan ortiq
shohga egadir.Gunoh qilmoqqa
Olloh va bandalardan uyalmak
o’sha shohlardan bittasidir”.
3-bob. Birovga zarari tegmagan
kishi musulmondir.
Rasululloh Sallolohu Alayhi va
sallam aytganlar: ”Qo’li bilan va tili
bilan o’zgalarga ozor bermagan
kishi musulmondir.Olloh taola
man etgan narsalardan qaytgan
kishi Xudo yo’lida jihod qilgan
kishidir”
Islomda eng afzal amal qaysi?
Rasululloh sallolohu alayhi va
sallamdan so’radilar:”Yo
Rasululloh,musulmonlarning
afzali qaysi kishidir?”.”Qo’lidan va
tilidan boshqa musulmonlar ozor
topmagan kishidir”,-deb javob
berdilar.
Laylo:
5-bob. Ochlarni to’yg’azish
islomdandir.
Rasululloh sallolohu alayhi va
sallamdan so’radilar:”Qaysi
xislatlar islomda eng
yaxshidir?”.Aytdilar:”Ochlarga
taom bermog’ing va tanigan
tanimaganingga salom
bermog’ing”
. O’zi yahshi ko’rgan narsani
birodariga ravo ko’rmoqlik
iymondandir.
“O’zingiz yaxshi ko’rgan narsani
birodaringizga ravo
ko’rmaguningizcha hech biringiz
chinakam mo’min bo’la olmaysiz”
Islomda eng afzal amal qaysi?
Rasululloh sallolohu alayhi va
sallamdan so’radilar:”Yo
...Ещё
Rasululloh Sallolohu Alayhi va
sallam aytganlar: ”Qo’li bilan va tili
bilan o’zgalarga ozor bermagan
kishi musulmondir.Olloh taola
man etgan narsalardan qaytgan
kishi Xudo yo’lida jihod qilgan
kishidir”
Islomda eng afzal amal qaysi?
Rasululloh sallolohu alayhi va
sallamdan so’radilar:”Yo
Rasululloh,musulmonlarning
afzali qaysi kishidir?”.”Qo’lidan va
tilidan boshqa musulmonlar ozor
topmagan kishidir”,-deb javob
berdilar.
Laylo:
5-bob. Ochlarni to’yg’azish
islomdandir.
Rasululloh sallolohu alayhi va
sallamdan so’radilar:”Qaysi
xislatlar islomda eng
yaxshidir?”.Aytdilar:”Ochlarga
taom bermog’ing va tanigan
tanimaganingga salom
bermog’ing”
. O’zi yahshi ko’rgan narsani
birodariga ravo ko’rmoqlik
iymondandir.
“O’zingiz yaxshi ko’rgan narsani
birodaringizga ravo
ko’rmaguningizcha hech biringiz
chinakam mo’min bo’la olmaysiz”
Islomda eng afzal amal qaysi?
Rasululloh sallolohu alayhi va
sallamdan so’radilar:”Yo
Rasululloh,musulmonlarning
afzali qaysi kishidir?”.”Qo’lidan va
tilidan boshqa musulmonlar ozor
topmagan kishidir”,-deb javob
berdilar.
Rasululloh sallolohu alayhi va sallamdan so’radilar:”Qaysi
xislatlar islomda eng
yaxshidir?”.Aytdilar:”Ochlarga
taom bermog’ing va tanigan
tanimaganingga salom
bermog’ing”
Laylo:
6-bob. O’zi yahshi ko’rgan
narsani birodariga ravo
ko’rmoqlik iymondandir.
“O’zingiz yaxshi ko’rgan narsani
birodaringizga ravo
ko’rmaguningizcha hech biringiz
chinakam mo’min bo’la olmaysiz”
Islomda eng afzal amal qaysi?
Rasululloh sallolohu alayhi va
sallamdan so’radilar:”Yo
Rasululloh,musulmonlarning
afzali qaysi kishidir?”.”Qo’lidan va
tilidan boshqa musulmonlar ozor
topmagan kishidir”,-deb javob
berdilar.
Laylo:
5-bob. Ochlarni to’yg’azish
islomdandir.
Rasululloh sallolohu alayhi va
sallamdan so’radilar:”Qaysi
xislatlar islomda eng
yaxshidir?”.Aytdilar:”Ochlarga
taom bermog’ing va tanigan
tanimaganingga salom
bermog’ing”
Bir kishi Rasululloh s.a.v ning
huzurlariga borib so'rabdi: MEN
YAXSHILIKNI KIMGA QILEY.
Rasululloh s.a.v javob beribdi:
ONANGGA. U yana so'rabdi.
Payg'ambarimiz s.a.v yana
ONANGGA debdi. Shunda u kishi
yana so'rabdi. Payg'ambarimiz
s.a.v yana ONANGGA debdi. Xaligi
kishi keyinchi debdi. Shunda
Payg'ambarimiz s.a.v OTANGGA
deb javob bergan ekanlar.
Расуллуллоҳ саллаллоҳу алайҳи
ва
салламни шундай деганларини
ривоят
қилинган:
َﻲِﻘَﻟ ْﻣَﻦ َ ﺍﻟﻠَّﻪ ِﺑِﻪ ُ ﻳُﺸْﺮِﻙ َﻻ
ﺷَﻴْﺌًﺎ َﺍﻟْﺠَﻨَّﺔ َ ﺩَﺧَﻞ ْ ﻭَﻣَﻦ
ُ ﺑِﻪِ ﻳُﺸْﺮِﻙ ُ ﻟَﻘِﻴَﻪ َ ﺩَﺧَﻞ َﺍﻟﻨَّﺎﺭ
“Кимда ким Аллоҳга Унга ширк
келтирмаган ҳолда рўбаро
бўлса, у
Жаннатга кирур ва кимда ким
Аллоҳга
ширк қилган ҳолда рўбаро
бўлса,
Жаҳаннамга кирур”(Имом
Муслимнинг
Жобир ибн Абдуллоҳ
разияллаҳу
анҳудан қилган ривояти).
“Эй Одам боласи, агарда сен
Менинг
ҳузуримга ер тўла гуноҳлар
билан
келсангда ва Менга ширк
қилмаган
ҳолда Менга йўлиқсанг,Мен
сенга ана
шунча миқдорда Мағфират
билан
йўлиқаман”(Имом
Термизийнинг Бакр
Ибн Абдуллоҳ ал-Музаний
разияллаҳу
анҳудан қилган ривоятлари,
ҳасан
ҳадис).
Маъноси: Агар биронтангиз
Менинг
ҳузуримга ер юзи тўла гуноҳ ва
маъсиятлар билан келсангиз,
лекин
тавҳидда бўлган ҳолда ҳаётдан
ўтган
бўлсангиз (муваҳҳид ҳолида),
унда
сизнинг гуноҳларингизни
кечирурман.
Расулуллоҳ саллаллоҳу алайҳи
ва
саллам шундай дедилар:
ٌﻊْﻀِﺑ ُﺍﻟْﺈِﻳﻤَﺎﻥ َ ﻭَﺳَﺒْﻌُﻮﻥ ﻓَﺄَﻓْﻀَﻠُﻬَﺎ ً ﺷُﻌْﺒَﺔ ُ
ﻗَﻮْﻝ ﻟَﺎ
ﺇِﻟَّﺎ َ ﺇِﻟَﻪ ُﺍﻟْﺄَﺫَﻯ ﺍﻟﻠَّﻪ ُﺇِﻣَﺎﻃَﺔ
ﻭَﺃَﺩْﻧَﺎﻫَﺎ ْﻋَﻦ ِﺍﻟﻄَّﺮِﻳﻖ
ُ ﺷُﻌْﺒَﺔٌﻭَﺍﻟْﺤَﻴَﺎﺀ ْﻣِﻦ ِﺍﻟْﺈِﻳﻤَﺎﻥ
“Иймон 70 дан ортиқ
шоҳчалардан
иборатдур, уларнинг энг афзали
“Ла
илаҳа иллаллоҳ” ва энг
пасткиси
йўлдан озорни олиб
ташлашликдур.
Ҳаё ҳам Иймондандур” (Имом
Муслимнинг Абу Ҳурайра
разияллаҳу
анҳудан қилган ривоятлари).
Мы используем cookie-файлы, чтобы улучшить сервисы для вас. Если ваш возраст менее 13 лет, настроить cookie-файлы должен ваш законный представитель. Больше информации
Комментарии 21
Amirul mo‘minin Abu Hafs Umar
ibn Xattob (r.a)
dan: Men Rasululloh (s.a.v)ning
shunday
deyayotganlarini eshitdim:
«Amallar (faqatgina) niyatlar
bilan (e’tibor
qilinadi) va har bir kishi uchun
niyat qilgan
narsasigina (savobi yoki jazosi)
bordir. Bas,
kimning hijrati Alloh va Rasuli
uchun bo‘lsa,
uning hijrati Alloh va Rasuli
uchun (deb e’tibor
qilinajak). Kimning hijrati biron
dunyo (matosi) ni qo‘lga kiritish
yoki bir ayolni nikohlab olish
uchun bo‘lsa, uning hijrati nima
uchun qilingan
bo‘lsa, o‘sha uchundir». Buxoriy
va Muslim rivoyati.
Abu Abdurahmon Abdulloh ibn
Umar ibn Xattob
raziyallohu anhumodan:
Rasululloh (s.a.v.) dedilar:
«Islom besh narsa
ustiga barpo qilingandir:
1 Allohdan o‘zga iloh yo‘q va
Muhammad
alayhis-salom Allohning Rasuli,
deb guvohlik
berish;
2 Namozni barpo qilish;
3 Zakotni ado etish;
4 Baytullohni haj qilish;
5 Ramazon oyida ro‘za tutish».
Buxoriy va Muslim rivoyatlari
Abu Abdulloh No‘‘mon ibn
Bashir (r.a)dan: - Men Rasululloh
sollalloћu alayћi vasallamning
shunday deganlarini eshitdim:
«Darhaqiqat,
halol (bo‘lgan narsalar) aniqdir,
harom (bo‘lgan
narsalar) ham aniqdir. Ikkisining
o‘rtasida
ishtibohli bo‘lgan (ya’ni na
halolligi va na
haromligi aniq bo‘lmagan)
narsalar ham borki, ko‘pchilik
ularni bilmaydi. Bas, kimki
shunday
shubhali narsalardan o‘zini
ehtiyot qilib yursa,
dinini ham, nomus-obro‘sini
ham pok asrab
qoladi. >
> Bamisoli (doim) birovning
qo‘riqlanadigan yeri atrofida
suruvni o‘tlatib
yurgan cho‘pon qo‘ylarining
bexosdan o‘sha yerga ham kirib
ketishidan omonda bo‘lmagani
singari, shubhali narsalardan
o‘zini ehtiyot
qilmagan (ularga bemalol jur’at
qilaveradigan)
kishi keyinchalik haromga ham
aralashib qoladi
(ya’ni haromga ham bemalol
jur’at qiladigan
bo‘lib qoladi). Ogoh bo‘ling, har
bir podshohning (o‘zgalar
kirishini man qiladigan)
qo‘riqlanadigan yeri bo‘ladi.
Ogoh bo‘ling,
Allohning qo‘riqlanadigan yeri
Uning harom
qilgan narsalaridir.
Ogoh bo‘ling, tanada bir parcha
go‘sht borki,
agar u salohiyatli bo‘lsa, butun
tana salohiyatli bo‘ladi. Agar u
aynisa, tana ham ayniydi
(buziladi) Ogoh bo‘ling u (parcha
go‘sht) qalbdir. Buxoriy va
Muslim rivoyati.
Сизлар тулин ойни куриб
турганингиздек Раббингизни
курасиз. Уни кураман
десангиз,бир-бирингизни
ранжитманг!(Бухорий ривояти)
Пайғамбаримиз
саллаллоҳу алайҳи ва
саллам шундай деб
марҳамат қилдилар:
ﻋَﻦْ ﻣُﻌَﺎﻭِﻳَﺔَ ﺑْﻦِ
ﻗُﺮَّﺓَ ﻋَﻦْ ﺃَﺑِﻴﻪِ
ﻗَﺎﻝَ ﻗَﺎﻝَ ﺭَﺳُﻮﻝُ
ﺍﻟﻠَّﻪِ ﺻَﻠَّﻰ ﺍﻟﻠَّﻪُ
ﻋَﻠَﻴْﻪِ ﻭَﺳَﻠَّﻢَ
ﺇِﺫَﺍ ﻓَﺴَﺪَ ﺃَﻫْﻞُ
ﺍﻟﺸَّﺎﻡِ ﻓَﻠَﺎ ﺧَﻴْﺮَ
ﻓِﻴﻜُﻢْ ﻭَﻟَﺎ ﻳَﺰَﺍﻝُ
ﺃُﻧَﺎﺱٌ ﻣِﻦْ ﺃُﻣَّﺘِﻲ
ﻣَﻨْﺼُﻮﺭِﻳﻦَ ﻟَﺎ
ﻳُﺒَﺎﻟُﻮﻥَ ﻣَﻦْ
ﺧَﺬَﻟَﻬُﻢْ ﺣَﺘَّﻰ
ﺗَﻘُﻮﻡَ ﺍﻟﺴَّﺎﻋَﺔُ (ﺭﻭﺍﻩ
ﺃﺣﻤﺪ, ﺣﺪﻳﺚ ﺻﺤﻴﺢٌ )
“Қачон Шом вилоятидаги
одамлар (Сурия, Фаластин
ва уларнинг атрофлари)
бузилиб кетса сизларда
яхшилик қолмайди. Ва
менинг умматимдан
ғалаба қозонувчи бир
тоифа давом этаверади
ва уларни ташлаб
кетганлар Қиёматгача
уларга зарар етказа
олмайдилар” (Саҳиҳ,
Аҳмад ривояти).
3. Абдуллоҳ ибн Муборак
раҳимаҳуллоҳ айтган
эканлар: ”Мен уларни
“Асҳабул ҳадис” (ҳадис
аҳли) деб биламан”.
4. Имом Бухорий
раҳимаҳуллоҳ айтган
эканлар: ”Али бин ал-
Маданий шундай деганлар:
”Улар Асҳабул ҳадис (ҳадис
соҳиблари) дир”.
5. Имом Аҳмад ибн Ҳанбал
раҳимаҳуллоҳ шундай
деганлар: ”Ғалаба
қозонувчи гуруҳ ҳадис
аҳли бўлмаса бошқа ким
эканлигини
билмайман” (Яъни бу
гуруҳнинг асҳабул ҳадис
эканлигида шак-шубҳа
йўқдир).
6. Имом Шофеъий
раҳимаҳуллоҳ Имом Аҳмад
раҳимаҳуллоҳга мактуб
йўллаганларида шундай
деган эканлар: ”Сиз мендан
ҳадис соҳасида кўпроқ
илмга эгасиз. Агар бирон
саҳиҳ ҳадис сизга учраб
қолса мени хабардор
қилинг. Мен унга амал
қилай. У ҳадис Ҳижоздан,
Кўфадан ёки Басрадан
топилган бўлса ҳам”.
7. Шак-шубҳа йўқки ҳадис
аҳллари, уларнинг
суннатни билишликка
бўлган хирслари туфайли,
Пайғамбаримизнинг
суннатлари ва уларни
аҳлоқлари, жанглари ва
қўлга киритган ютуқларига
оид илмларга ҳар
тарафлама энг мукаммал
билган зотлардир. Яъни
улар кўр-кўрона бирон бир
шахс тарафига
чақиришмайди, у
кимсанинг муҳим, обрўли,
ёки мартабали
бўлишлигидан қатъий
назар. Улар аҳлул ҳадисга
эътибор бермайдиган ва
ҳадисларга амал
қилмайдиганлардан фарқли
ўлароқ, Пайғамбаримиз
саллаллоҳу алайҳи ва
салламнинг суннатлари
тарафига чақиришади.
Дарҳақиқат, аҳлул ҳадис
Пайғамбаримиз
суннатларига чақирганлари
каби, баъзи шахслар ҳам
кўр-кўрона ўзларининг
имомларига чақиришади.
Мана шунинг учун ҳам
аҳлул ҳадис ҳақиқатдан
ғалаба қозонувчи ва нажот
топгувчи фирқа эканлигида
шак-шубҳа йўқдир.
8. Хатиб Бағдодий
...Ещёраҳимаҳуллоҳ шундай
деганлар: “Агар аҳли рай
(Яъни фақат далили бир
кимсанинг ёки ўзининг
фикри бўлган кимсаларга
айтилади) кимсаси ўзини
дин илмлари ва
Пайғамбаримизнинг
суннатларини билишлик
билан вақтларини
сарфлаганида, бунданда
фойда берадиган нарсани
топа олмас эди. Чунки,
ҳадис илми - тавҳид
таърифи ва илмини,
Пайғабаримиз
алайҳиссаломнинг жазо ва
мукофот, оламлар Роббиси
бўлмиш Аллоҳ таолонинг
сифатлари, Жаннат ва
Жаҳаннам, Аллоҳнинг
муттақин ва фосиқ
кимсаларга ҳозирлаб
қўйган ваъдалари ва
Аллоҳнинг еру-осмонда
яратган махлуқотларига
оид хабарларини ташкил
қилади.
Ундан ташқари, ривоятлар
– Пайғамбарлар қиссаси,
Аллоҳнинг авлиёларига оид
хабарлар, ақл эгаларининг
доно сўзлари,
Пайғамбаримиз саллаллоҳу
алайҳи ва салламнинг
сўзлари ва
мўъжизаларидан ташкил
топгандир. Ва унда (яъни
ҳадис илмида) Қуръони
Каримнинг тафсири,
башоратлар, саҳобалардан
сақланиб қолган асарлар
(яъ
8. Хатиб Бағдодий
раҳимаҳуллоҳ шундай
деганлар: “Агар аҳли рай
(Яъни фақат далили бир
кимсанинг ёки ўзининг
фикри бўлган кимсаларга
айтилади) кимсаси ўзини
дин илмлари ва
Пайғамбаримизнинг
суннатларини билишлик
билан вақтларини
сарфлаганида, бунданда
фойда берадиган нарсани
топа олмас эди. Чунки,
ҳадис илми - тавҳид
таърифи ва илмини,
Пайғабаримиз
алайҳиссаломнинг жазо ва
мукофот, оламлар Роббиси
бўлмиш Аллоҳ таолонинг
сифатлари, Жаннат ва
Жаҳаннам, Аллоҳнинг
муттақин ва фосиқ
кимсаларга ҳозирлаб
қўйган ваъдалари ва
Аллоҳнинг еру-осмонда
яратган махлуқотларига
оид хабарларини ташкил
қилади.
Ундан ташқари, ривоятлар
– Пайғамбарлар қиссаси,
Аллоҳнинг авлиёларига оид
хабарлар, ақл эгаларининг
доно сўзлари,
Пайғамбаримиз саллаллоҳу
алайҳи ва салламнинг
сўзлари ва
мўъжизаларидан ташкил
топгандир. Ва унда (яъни
ҳадис илмида) Қуръони
Каримнинг тафсири,
башоратлар, саҳобалардан
сақланиб қолган асарлар
(яъни доно сўзлар) бордур.
Дарҳақиқат, Аллоҳ таоло
</...Ещёаҳлул ҳадисни шариатнинг
устунлари қилди ва улар
орқали ҳар бир маломатли
бидъатни йўқ қилди. Улар -
Пайғабаримиз саллаллоҳу
алайҳи ва салламга содиқ
бўлишликлари билан
Аллоҳга содиқ бўлган
кимсалардир. Улар -
Пайғамбар саллаллоҳу
алайҳи ва саллам ва унинг
уммати орасини боғлаб
турувчи йўлдурлар ва
ҳадис ривоятларини
сақланиб қолиши учун
қаттиқ курашган
инсонлардур. Уларнинг
нурлари порлоқдур ва
фазилатлари маълум ва
машҳурдур.
Дарҳақиқат, ҳадис
соҳибларининг (асҳабул
ҳадиснинг бидъат аҳллари
билан курашадиган)
қуроли Аллоҳнинг
Китобидир ва суннат
уларнинг далилидур. Улар
Расулуллоҳ саллаллоҳу
алайҳи ва салламнинг
ҳизби (гуруҳи)дурлар ва
унгагина ўзларини боғлаб,
нисбатлайдилар. Улар
қуруқ фикрларга
таянмайдилар ва эътибор
ҳам бермайдилар ва кимда
ким уларга қарши чиқса
Аллоҳ томонидан ҳалок
қилинадилар ва уларга
душманлик қилганларни
Аллоҳ эътиборига олмас”.
Дарҳақиқат, Аллоҳ таоло
аҳлул ҳадисни шариатнинг
устунлари қилди ва улар
орқали ҳар бир маломатли
бидъатни йўқ қилди. Улар -
Пайғабаримиз саллаллоҳу
алайҳи ва салламга содиқ
бўлишликлари билан
Аллоҳга содиқ бўлган
кимсалардир. Улар -
Пайғамбар саллаллоҳу
алайҳи ва саллам ва унинг
уммати орасини боғлаб
турувчи йўлдурлар ва
ҳадис ривоятларини
сақланиб қолиши учун
қаттиқ курашган
инсонлардур. Уларнинг
нурлари порлоқдур ва
фазилатлари маълум ва
машҳурдур.
Дарҳақиқат, ҳадис
соҳибларининг (асҳабул
ҳадиснинг бидъат аҳллари
билан курашадиган)
қуроли Аллоҳнинг
Китобидир ва суннат
уларнинг далилидур. Улар
Расулуллоҳ саллаллоҳу
алайҳи ва салламнинг
ҳизби (гуруҳи)дурлар ва
унгагина ўзларини боғлаб,
нисбатлайдилар. Улар
қуруқ фикрларга
таянмайдилар ва эътибор
ҳам бермайдилар ва кимда
ким уларга қарши чиқса
Аллоҳ томонидан ҳалок
қилинадилар ва уларга
душманлик қилганларни
Аллоҳ эътиборига олмас”.
va sallam bunday deganlar:”Islom
5 dalil asosiga qurilgan.(Islomdan
murod iymon demakdir). Iymon
so’zda ham ,amalda ham
bo’lmog’i kerak. Iymon
kuchaygaydir va susaygaydir”.
Dalili: Olloh taolo Qur’oni
Karimda:”Iymonlarini yanada
ziyoda qilsinlar, deb ularga
hidoyatimizni ziyoda qildik” va
“Olloh taolo hidoyat topgan
kishilarning hidoyatini ziyoda
qildi va ularga taqvo ato etdi”,-
deb aytgan. Rasululloh sallolohu
alayhi va sallamning “Ollohni deb
yaxshi ko’rish va Ollohni deb
yomon ko’rish iymondandir.”
Degan so’zlari ham iymonning
mustahkamlanishi yoki
susayishini anglatadi.
Halifa Umar ibn Abdulaziz Adiy
ibn Adiyga bunday deb
yozgan:”Albatta, iymonning ham
o’z farz va amallari,muayyan
chegaralari,bajarilishi lozim
bo’lgan sunnatlari
mavjuddir.Demak, kimki bularga
to’liq amal qilsa, iymoni
mukammal bo’lgaydir,kimki
yetarli rioya qilmasa, iymoni sust
bo’lgaydir.Agar umrim uzoq
bo’lsa,sizlarga bilib olishlaringiz
uchun bu...ЕщёIymon Rasululloh sallolohu alayhi
va sallam bunday deganlar:”Islom
5 dalil asosiga qurilgan.(Islomdan
murod iymon demakdir). Iymon
so’zda ham ,amalda ham
bo’lmog’i kerak. Iymon
kuchaygaydir va susaygaydir”.
Dalili: Olloh taolo Qur’oni
Karimda:”Iymonlarini yanada
ziyoda qilsinlar, deb ularga
hidoyatimizni ziyoda qildik” va
“Olloh taolo hidoyat topgan
kishilarning hidoyatini ziyoda
qildi va ularga taqvo ato etdi”,-
deb aytgan. Rasululloh sallolohu
alayhi va sallamning “Ollohni deb
yaxshi ko’rish va Ollohni deb
yomon ko’rish iymondandir.”
Degan so’zlari ham iymonning
mustahkamlanishi yoki
susayishini anglatadi.
Halifa Umar ibn Abdulaziz Adiy
ibn Adiyga bunday deb
yozgan:”Albatta, iymonning ham
o’z farz va amallari,muayyan
chegaralari,bajarilishi lozim
bo’lgan sunnatlari
mavjuddir.Demak, kimki bularga
to’liq amal qilsa, iymoni
mukammal bo’lgaydir,kimki
yetarli rioya qilmasa, iymoni sust
bo’lgaydir.Agar umrim uzoq
bo’lsa,sizlarga bilib olishlaringiz
uchun bular haqida birma-bir
bayon qilarman,basharti vafot
etsam, suhbatingizga
mushtoqligim yo’q”.
Sahoba Maoz:”Kel, biz bilan biroz
o’tir, oymon haqida
suhbatlashaylik!”-deganlar.
Ibn Umar aytganlar:”Banda
ko’ngliga kelgan har bir gunoh
xavfi bor narsani tark
etmaguncha taqvo haqiqatiga
yeta olmaydir. Rasululloh
sallolohu alayhi va sallam:”Islom 5
dalildan iborat”,-deganlar:
1.Kalimai shahodat(aytmoq);
2.Namoz o’qimoq;
3.Zakot bermoq;
4.Haj qilmoq(imkoni bo’lsa);
5.Ramazon ro’zasini tutmoq”.
Iymon shartlari.
Olloh taolo aytadi:”Yaxshi kishilar,
ibodat vaqtida yuzlarini Sharqqa
va G’arbga qaratgan kishilar
emas, balki Olloh taologa, uning
farishtalriga, oxirat
kuniga,kitoblariga,
payg’ambarlariga ishongan,
yaxshi ko’rgan mol-mulkini
qarindoshlarga,musofiru
tilamchilarga, qulini ozod qilishga
sarflagan hamda 5 vaqt namozni
vaqtida o’qigan va zakot bergan,
Olloh bilan o’zi o’rtasidagi va
bandalar o’rtasidagi ahdiga vafo
qilgan,yetishmovchiliklarga
qanoat qilgan va boshiga kulfat
tushganda bardosh bergan
kishilardir.Mana shunday sifatga
ega bo’lganlar diniga sodiq
odamlar bo’lib, kufr hamda
yaramas xulqlardan o’zlarini
ehtiyotlagaydirlar va o’zlariga
yetuk insoniy fazilatlarni
mujassam qilgaydirlar”.
Iymonning mukammal
bo’lmog’ining uch sharti:
? to’g’ri e’tiqodli bo’lmoq;
? kishilar bilan yahshi
munosabatda bo’lmoq;
? kishi o’z ustida ishlamog’i va
o’zini ibodat va itoatga
chiniqtirmog’i. Kimki bularni to’la
o’zlashtirsa, iymonni mukammal
bo’lgaydir. Rasululloh sallolohu
alayhi va sallam iymon to’g’risida
so’ralganda,yuqoridagi oyati
karimani o’qigan edilar.
Rasululloh sallolohu alayhi va
sallam bunday deganlar:
Iymon daraxt yanlig’ 60dan ortiq
shohga egadir.Gunoh qilmoqqa
Olloh va bandalardan uyalmak
o’sha shohlardan bittasidir”.
3-bob. Birovga zarari tegmagan
kishi musulmondir.
Rasululloh Sallolohu Alayhi va
...Ещёsallam aytganlar: ”Qo’li bilan va tili
bilan o’zgalarga ozor bermagan
kishi musulmondir.Olloh taola
man etgan narsalardan qaytgan
kishi Xudo yo’lida jihod qilgan
kishidir”
Islomda eng afzal amal qaysi?
Rasululloh sallolohu alayhi va
sallamdan so’radilar:”Yo
Rasululloh,musulmonlarning
afzali qaysi kishidir?”.”Qo’lidan va
tilidan boshqa musulmonlar ozor
topmagan kishidir”,-deb javob
berdilar.
Laylo:
5-bob. Ochlarni to’yg’azish
islomdandir.
Rasululloh sallolohu alayhi va
sallamdan so’radilar:”Qaysi
xislatlar islomda eng
yaxshidir?”.Aytdilar:”Ochlarga
taom bermog’ing va tanigan
tanimaganingga salom
bermog’ing”
. O’zi yahshi ko’rgan narsani
birodariga ravo ko’rmoqlik
iymondandir.
“O’zingiz yaxshi ko’rgan narsani
birodaringizga ravo
ko’rmaguningizcha hech biringiz
chinakam mo’min bo’la olmaysiz”
Islomda eng afzal amal qaysi?
Rasululloh sallolohu alayhi va
sallamdan so’radilar:”Yo
Rasululloh Sallolohu Alayhi va
sallam aytganlar: ”Qo’li bilan va tili
bilan o’zgalarga ozor bermagan
kishi musulmondir.Olloh taola
man etgan narsalardan qaytgan
kishi Xudo yo’lida jihod qilgan
kishidir”
Islomda eng afzal amal qaysi?
Rasululloh sallolohu alayhi va
sallamdan so’radilar:”Yo
Rasululloh,musulmonlarning
afzali qaysi kishidir?”.”Qo’lidan va
tilidan boshqa musulmonlar ozor
topmagan kishidir”,-deb javob
berdilar.
Laylo:
5-bob. Ochlarni to’yg’azish
islomdandir.
Rasululloh sallolohu alayhi va
sallamdan so’radilar:”Qaysi
xislatlar islomda eng
yaxshidir?”.Aytdilar:”Ochlarga
taom bermog’ing va tanigan
tanimaganingga salom
bermog’ing”
. O’zi yahshi ko’rgan narsani
birodariga ravo ko’rmoqlik
iymondandir.
“O’zingiz yaxshi ko’rgan narsani
birodaringizga ravo
ko’rmaguningizcha hech biringiz
chinakam mo’min bo’la olmaysiz”
Islomda eng afzal amal qaysi?
Rasululloh sallolohu alayhi va
sallamdan so’radilar:”Yo
Rasululloh,musulmonlarning
afzali qaysi kishidir?”.”Qo’lidan va
tilidan boshqa musulmonlar ozor
topmagan kishidir”,-deb javob
berdilar.
Rasululloh sallolohu alayhi va sallamdan so’radilar:”Qaysi
xislatlar islomda eng
yaxshidir?”.Aytdilar:”Ochlarga
taom bermog’ing va tanigan
tanimaganingga salom
bermog’ing”
Laylo:
6-bob. O’zi yahshi ko’rgan
narsani birodariga ravo
ko’rmoqlik iymondandir.
“O’zingiz yaxshi ko’rgan narsani
birodaringizga ravo
ko’rmaguningizcha hech biringiz
chinakam mo’min bo’la olmaysiz”
Islomda eng afzal amal qaysi?
Rasululloh sallolohu alayhi va
sallamdan so’radilar:”Yo
Rasululloh,musulmonlarning
afzali qaysi kishidir?”.”Qo’lidan va
tilidan boshqa musulmonlar ozor
topmagan kishidir”,-deb javob
berdilar.
Laylo:
5-bob. Ochlarni to’yg’azish
islomdandir.
Rasululloh sallolohu alayhi va
sallamdan so’radilar:”Qaysi
xislatlar islomda eng
yaxshidir?”.Aytdilar:”Ochlarga
taom bermog’ing va tanigan
tanimaganingga salom
bermog’ing”
IMOM BUXORIY: INNAMALU BIN
NIYAT- AMALLAR NIYATGA BOG'LIQ
huzurlariga borib so'rabdi: MEN
YAXSHILIKNI KIMGA QILEY.
Rasululloh s.a.v javob beribdi:
ONANGGA. U yana so'rabdi.
Payg'ambarimiz s.a.v yana
ONANGGA debdi. Shunda u kishi
yana so'rabdi. Payg'ambarimiz
s.a.v yana ONANGGA debdi. Xaligi
kishi keyinchi debdi. Shunda
Payg'ambarimiz s.a.v OTANGGA
deb javob bergan ekanlar.
Аллоҳдангина сўрагин, агар
мадад
сўрамоқчи бўлсанг фақат
Аллоҳдангина сўрагин”
(Имом Термизий ривояти,ҳасан
саҳиҳ)
Расуллуллоҳ саллаллоҳу алайҳи
ва
салламни шундай деганларини
ривоят
қилинган:
َﻲِﻘَﻟ ْﻣَﻦ َ ﺍﻟﻠَّﻪ ِﺑِﻪ ُ ﻳُﺸْﺮِﻙ َﻻ
ﺷَﻴْﺌًﺎ َﺍﻟْﺠَﻨَّﺔ َ ﺩَﺧَﻞ ْ ﻭَﻣَﻦ
ُ ﺑِﻪِ ﻳُﺸْﺮِﻙ ُ ﻟَﻘِﻴَﻪ َ ﺩَﺧَﻞ َﺍﻟﻨَّﺎﺭ
“Кимда ким Аллоҳга Унга ширк
келтирмаган ҳолда рўбаро
бўлса, у
Жаннатга кирур ва кимда ким
Аллоҳга
ширк қилган ҳолда рўбаро
бўлса,
Жаҳаннамга кирур”(Имом
Муслимнинг
Жобир ибн Абдуллоҳ
разияллаҳу
анҳудан қилган ривояти).
Ҳадиси қудсийда, Аллоҳ таоло
шундай деди:
ﻳَﺎ َ ﺇِﻧَّﻚ َ ﺁﺩَﻡ َﺍﺑْﻦ ْﻟَﻮ ِ ﺑِﻘُﺮَﺍﺏ ﺃَﺗَﻴْﺘَﻨِﻲ
ﺧَﻄَﺎﻳَﺎ ِ ﺍﻟْﺄَﺭْﺽ َّ ﺛُﻢ
ﻟَﻘِﻴﺘَﻨِﻲ ُ ﺗُﺸْﺮِﻙ َﻻ ﺑِﻲ ﺷَﻴْﺌًﺎ َﻷَﺗَﻴْﺘُﻚ
ﺑِﻘُﺮَﺍﺑِﻬَﺎ ًﻣَﻐْﻔِﺮَﺓ
“Эй Одам боласи, агарда сен
Менинг
ҳузуримга ер тўла гуноҳлар
билан
келсангда ва Менга ширк
қилмаган
ҳолда Менга йўлиқсанг,Мен
сенга ана
шунча миқдорда Мағфират
билан
йўлиқаман”(Имом
Термизийнинг Бакр
Ибн Абдуллоҳ ал-Музаний
разияллаҳу
анҳудан қилган ривоятлари,
ҳасан
ҳадис).
Маъноси: Агар биронтангиз
Менинг
ҳузуримга ер юзи тўла гуноҳ ва
маъсиятлар билан келсангиз,
лекин
тавҳидда бўлган ҳолда ҳаётдан
ўтган
бўлсангиз (муваҳҳид ҳолида),
унда
сизнинг гуноҳларингизни
кечирурман.
ва
саллам қуйидаги ҳадисда
шундай
дедилар:
ْﻥَﺃ َ ﺷَﻬِﺪ ْ ﺇِﻟَّﺎ ﻣَﻦ َ ﺇِﻟَﻪ ﻟَﺎ ُﺍﻟﻠَّﻪ ُ ﻭَﺣْﺪَﻩ
ﻟَﺎ َّ ﻭَﺃَﻥ ُﻟَﻪ َﺷَﺮِﻳﻚ
ﻣُﺤَﻤَّﺪًﺍ ُﻭَﺭَﺳُﻮﻟُﻪ ُ ﻋَﺒْﺪُﻩ ُ ﻋَﺒْﺪ ﻋِﻴﺴَﻰ
ﻭَﺃَﻥ ِﺍﻟﻠَّﻪ
ُ ﻭَﺭَﺳُﻮﻟُﻪُ ﻭَﻛَﻠِﻤَﺘُﻪ ﺇِﻟَﻰ ﺃَﻟْﻘَﺎﻫَﺎ َﻣَﺮْﻳَﻢ
ﻭَﺭُﻭﺡ ُﻣِﻨْﻪ
ﺣَﻖٌّ ُﻭَﺍﻟﻨَّﺎﺭ ٌّﺣَﻖ ُ ﻭَﺍﻟْﺠَﻨَّﺔ ُ ﺃَﺩْﺧَﻠَﻪ ُﻣَﺎ ﺍﻟﻠَّﻪ
ﻋَﻠَﻰ َﺍﻟْﺠَﻨَّﺔ
ْ ﻛَﺎﻥَﻣِﻦ ِﺍﻟْﻌَﻤَﻞ
“Кимда ким шериги йўқ
бўлмиш,
Яккаю Ягона Аллоҳдан ўзга
сиғинилишга лойиқ маъбуд
йўқлигига
ва Муҳаммад Унинг бандаси ва
элчиси
эканлигига, ва Исо Аллоҳнинг
бандаси
ва Марямга юборган сўзи ва
Унинг
ҳузуридан бўлган Руҳи
эканлигига, ва
Жаннат Ҳақлигига ва Жаҳаннам
Ҳақ
эканлигига шаҳодат берса,
унинг
амаллари қанча бўлишидан
қатъий
назар Аллоҳ у кимсани албатта
Жаннатга киритур” (Имом
Бухорий ва
Муслим, Уббода ибн Сомит
разияллаҳу
анҳудан ривоятлари).
ва
саллам шундай дедилар:
ٌﻊْﻀِﺑ ُﺍﻟْﺈِﻳﻤَﺎﻥ َ ﻭَﺳَﺒْﻌُﻮﻥ ﻓَﺄَﻓْﻀَﻠُﻬَﺎ ً ﺷُﻌْﺒَﺔ ُ
ﻗَﻮْﻝ ﻟَﺎ
ﺇِﻟَّﺎ َ ﺇِﻟَﻪ ُﺍﻟْﺄَﺫَﻯ ﺍﻟﻠَّﻪ ُﺇِﻣَﺎﻃَﺔ
ﻭَﺃَﺩْﻧَﺎﻫَﺎ ْﻋَﻦ ِﺍﻟﻄَّﺮِﻳﻖ
ُ ﺷُﻌْﺒَﺔٌﻭَﺍﻟْﺤَﻴَﺎﺀ ْﻣِﻦ ِﺍﻟْﺈِﻳﻤَﺎﻥ
“Иймон 70 дан ортиқ
шоҳчалардан
иборатдур, уларнинг энг афзали
“Ла
илаҳа иллаллоҳ” ва энг
пасткиси
йўлдан озорни олиб
ташлашликдур.
Ҳаё ҳам Иймондандур” (Имом
Муслимнинг Абу Ҳурайра
разияллаҳу
анҳудан қилган ривоятлари).