ХПН-5. Законодательные акты в Украине
Аналіз регуляторного впливу до проекту постанови Кабінету Міністрів України
"Про затвердження Державної цільової програми розвитку системи надання лікувально-профілактичної допомоги хворим нефрологічного профілю на період до 2013 року" (далі - постанова)
1. Обґрунтування необхідності прийняття проекту Програми
Державна цільова програма розвитку системи надання лікувально-профілактичної допомоги хворим нефрологічного профілю на період до 2013 року підготована МОЗ України на виконання розпорядження Кабінету Міністрів України від 05.11.2005 р. №445-р.
Необхідність прийняття проекту Програми викликана зростанням захворюваності хвороб нефрологічного профілю у зв'язку з несприятливою екологічною ситуацією та значним постарінням населення. У країнах ЄС нефрологічну допомогу надають від 35 до 63 лікарів-нефрологів на 1 млн. населення; в Україні - 8 нефрологів на ту ж кількість населення. У названих країнах державні програми підтримки лікування нефрологічних хворих були прийняті наприкінці 70-х - на початку 80-х років. У США державну програму лікування хворих з хронічною нирковою недостатністю через систему Medicare було прийнято в 1971 році, яка діє і донині. Усі нові члени ЄС також прийняли і виконують відповідні програми.
Станом на 01.01.2008 року в Україні зареєстровано 435 468 хворих на хронічну хворобу нирок І-V стадії. 4529 хворих з V стадією хронічної хвороби нирок потребують лікування методами діалізної терапії або трансплантації нирки. Однак методами діалізної терапії протягом 2007 року в Україні лікувались лише 3397 хворих, а щороку на 1 млн. населення з'являється до 150 нових пацієнтів, які потребують проведення гемо- чи перитонеального діалізу. Однак, протягом 2007 року лише 828 хворих розпочали необхідне лікування і залишились живими. Існуюча в Україні система медичної допомоги нефрологічним хворим не здатна забезпечити необхідний рівень її надання, в зв'язку з чим невпинно зростає кількість інфекцій сечової системи, уражень нирок обумовлених цукровим діабетом та артеріальною гіпертензією. Крім того, до 30 % хворих працездатного віку поступають в нефрологічні заклади в термінальному ступені хронічної недостатності і зберегти їх життя можна лише застосувавши „штучну нирку" або перитонеальний діаліз. Інакше кажучи, в країні практично не діє система попередження виникнення хвороб сечової системи та адекватного їх лікування, що з одної сторони призводить до щорічного збільшення кількості хворих нефрологічного профілю, з іншої - до щорічної смерті більше 5.000 з них унаслідок неотримання адекватної терапії.
В Україні щорічно реєструється до 100 хворих дітей з гострою та хронічною нирковою недостатністю, з них 30% - діти у виці менше 10 років.
Особливістю системи надання допомоги дітям з використанням методів діалізної терапії є відсутність дитячих спеціалізованих відділень у більшості регіонів держави, що обумовлює концентрацію хворих дітей переважно в Українській дитячій спеціалізованій лікарні "ОХМАТДИТ" (м. Києв), обласній спеціалізованій дитячій клінічній лікарні (м. Львів), обласній дитячій клінічній лікарні (м. Донецьк) та міській дитячій клінічній лікарні №5 (м. Запоріжжя).
Необхідність підтримки на державному рівні розвитку нефрологічної допомоги визначається значною розповсюдженістю хвороб сечової системи, високою вартістю гемодіалізу, перитонеального діалізу, що унеможливлює адекватне вирішення цих проблем лише на регіональному рівні.
Проект концепції був надрукований в "Українському журналі нефрології та діалізу" (№3, 2005, С.70-71); громадське обговорення проекту програми відбулось під час II Національного з'їзду нефрологів, що знайшло своє відображення у його резолюції. Необхідність створення Державної цільової програми розвитку нефрологічної допомоги задекларована в наказі МОЗ від 30.09.2003р. №65/462.
2. Мета і шляхи її досягнення
Головною метою Державної цільової програми розвитку системи надання лікувально-профілактичної допомоги хворим нефрологічного профілю на період до 2013 року (надалі - Програма) є підвищення ефективності загальнодержавних заходів первинної та вторинної профілактики нефрологічної патології, забезпечення функціонування державної системи надання спеціалізованої лікувально-профілактичної допомоги, яка відповідатиме міжнародним стандартам та дозволить поліпшити якість та тривалість життя, рівень соціальної реабілітації, знизить смертність хворих нефрологічного профілю.
Шляхи реалізації:
Впровадження заходів, спрямованих на запобігання поширеності хвороб нефрологічного профілю, вжиття дієвих заходів з профілактики, своєчасної діагностики та адекватного лікування цих хвороб, їх ускладнень, зниження інвалідності та смертності внаслідок цих захворювань.
Створення та забезпечення фінансування державної системи надання спеціалізованої медико-профілактичної допомоги, яка дозволить поліпшити якість та тривалість життя, рівень соціальної реабілітації, знизить смертність хворих нефрологічного профілю всіх вікових груп.
Прийняття Програми дозволить окреслити і конкретизувати можливості державної підтримки запобігання та лікування хворих нефрологічного профілю, визначити необхідні обсяги фінансування Програми на реалізацію відповідних заходів щодо нефрологічних захворювань.
3. Загальна характеристика та основні положення програми
Проект програми передбачає реформування, діяльності та покращення матеріально-технічного забезпечення всіх складових надання медичної допомоги нефрологічним хворим через реалізацію наступних заходів:
- удосконалення державної структури надання поетапної медичної допомоги хворим нефрологічного профілю шляхом підготовки та затвердження необхідних нормативно-правових актів, структурної реорганізації нефрологічної служби, у відповідності до Європейських стандартів;
- наближення лікувально-профілактичної допомоги до населення через створення районних, міжрайонних, міських центрів нефрології та діалізу;
- проведення скринінгу хвороб сечової системи та заходів первинної та вторинної профілактики;
- збільшення потужності центрів нефрології та діалізу щодо застосування гемодіалізу та подальшого впровадження в практику методу перитонеального діалізу;
- створення національного науково-практичного центру Державна установа "Інститут нефрології АМН України" для виконання завдань передбачених програмою;
- забезпечення функціонування національного та регіональних реєстрів дорослих хворих та дітей з хронічною хворобою нирок і пацієнтів з трансплантованою ниркою в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі;
- удосконалення системи підвищення кваліфікації медичного персоналу усіх рівнів з питань нефрології;
4. Правові аспекти
Правове урегулювання проведення заходів, спрямованих на реалізацію державної політики щодо зменшення втрат суспільства шляхом зниження смертності та інвалідності населення внаслідок нефрологічних захворювань та зменшення поширеності захворюваності, визначено Конституцією України, Законом України "Основи законодавства України про охорону здоров'я", Законом України "Про державні цільові програми" від 18.03.04 № 1621-IV, Указом Президента України від 06.12.05 № 1694/2005 "Про невідкладні заходи щодо реформування системи охорони здоров'я населення" та наказом Міністерства охорони здоров'я України від 30.09.03 № 65/462 "Про поліпшення якості та організації системи медичної допомоги дорослим хворим нефрологічного профілю"
5. Фінансово-економічне обґрунтування
Фінансово-економічне обґрунтування проекту Програми виконано з урахуванням необхідних для його реалізації заходів, оцінкою їх значимості та є реальним.
Фінансування Програми здійснюється в межах видатків, передбачених у державному бюджеті органам, відповідальним за виконання Програми, у бюджетах Автономної Республіки Крим, областей, міст Київ та Севастополя, а також за рахунок інших джерел, передбачених законом.
Необхідний обсяг фінансування Програми з державного бюджету, визначається щороку виходячи з конкретних завдань та наявних коштів.
6. Регіональний аспект
Реалізація Державної цільової програми розвитку системи надання лікувально-профілактичної допомоги хворим нефрологічного профілю на період до 2013 року дозволить покращити якість надання спеціалізованої медико-профілактичної допомоги хворим нефрологічного профілю, які мешкають в регіонах України.
Проект Програми було розглянуто і підтримано органами охорони здоров'я Автономної Республіки Крим і обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій.
7. Прогноз соціально-економічних та інших наслідків прийняття Програми
Виконання Програми дасть змогу:
- підвищити рівень інформованості населення щодо факторів ризику хвороб сечової системи та способів їх корекції;
- створити державну систему надання медико-профілактичної допомоги хворим нефрологічного профілю, яка відповідає європейським стандартам ( в тому числі національний та регіональні реєстри пацієнтів з хронічною хворобою нирок та з трансплантованою ниркою );
- встановити розповсюдженість хронічної хвороби нирок, що дозволить приймати, здійснювати та контролювати відповідні рішення з профілактики та лікування хвороб сечової системи;
- підвищити ефективність та якість надання спеціалізованої лікувально-профілактичної допомоги;
- щороку орієнтовно збільшувати кількість хворих, які будуть отримувати діалізну терапію на 20%, зменшувати їх смертність на 20 %; зменшувати рівень часткової непрацездатності на 3-5 %, інвалідизації на 6-8 % щорічно;
вирішити проблему надання висококваліфікованої спеціалізованої медичної допомоги дітям, а також позитивно вплинути на зниження смертності від захворювань нирок у дітей в Україні.
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
до проекту постанови Кабінету Міністрів України"Про затвердження Державної цільової програми
розвитку системи надання лікувально-профілактичноїдопомоги хворим нефрологічного профілю
на період до 2013 року"
Обґрунтування необхідності прийняття проекту Програми
Державна цільова програма розвитку системи надання лікувально-профілактичної допомоги хворим нефрологічного профілю на період до 2013 року підготована МОЗ України на виконання розпорядження Кабінету Міністрів України від 05.11.2005 р. №445-р.
Необхідність прийняття проекту Програми викликана зростанням захворюваності хвороб нефрологічного профілю у зв'язку з несприятливою екологічною ситуацією та значним постарінням населення. У країнах ЄС нефрологічну допомогу надають від 35 до 63 лікарів-нефрологів на 1 млн. населення; в Україні - 8 нефрологів на ту ж кількість населення. У названих країнах державні програми підтримки лікування нефрологічних хворих були прийняті наприкінці 70-х - на початку 80-х років. У США державну програму лікування хворих з хронічною нирковою недостатністю через систему Medicare було прийнято в 1971 році, яка діє і донині. Усі нові члени ЄС також прийняли і виконують відповідні програми.
Станом на 01.01.2008 року в Україні зареєстровано 435 468 хворих на хронічну хворобу нирок І-V стадії. 4529 хворих з V стадією хронічної хвороби нирок потребують лікування методами діалізної терапії або трансплантації нирки. Однак методами діалізної терапії протягом 2007 року в Україні лікувались лише 3397 хворих, а щороку на 1 млн. населення з'являється до 150 нових пацієнтів, які потребують проведення гемо- чи перитонеального діалізу. Однак, протягом 2007 року лише 828 хворих розпочали необхідне лікування і залишились живими. Існуюча в Україні система медичної допомоги нефрологічним хворим не здатна забезпечити необхідний рівень її надання, в зв'язку з чим невпинно зростає кількість інфекцій сечової системи, уражень нирок обумовлених цукровим діабетом та артеріальною гіпертензією. Крім того, до 30 % хворих працездатного віку поступають в нефрологічні заклади в термінальному ступені хронічної недостатності і зберегти їх життя можна лише застосувавши „штучну нирку" або перитонеальний діаліз. Інакше кажучи, в країні практично не діє система попередження виникнення хвороб сечової системи та адекватного їх лікування, що з одної сторони призводить до щорічного збільшення кількості хворих нефрологічного профілю, з іншої - до щорічної смерті більше 5.000 з них унаслідок неотримання адекватної терапії.
В Україні щорічно реєструється до 100 хворих дітей з гострою та хронічною нирковою недостатністю, з них 30% - діти у виці менше 10 років.
Особливістю системи надання допомоги дітям з використанням методів діалізної терапії є відсутність дитячих спеціалізованих відділень у більшості регіонів держави, що обумовлює концентрацію хворих дітей переважно в Українській дитячій спеціалізованій лікарні "ОХМАТДИТ" (м. Києв), обласній спеціалізованій дитячій клінічній лікарні (м. Львів), обласній дитячій клінічній лікарні (м. Донецьк) та міській дитячій клінічній лікарні №5 (м. Запоріжжя).
Необхідність підтримки на державному рівні розвитку нефрологічної допомоги визначається значною розповсюдженістю хвороб сечової системи, високою вартістю гемодіалізу, перитонеального діалізу, що унеможливлює адекватне вирішення цих проблем лише на регіональному рівні.
Проект концепції був надрукований в "Українському журналі нефрології та діалізу" (№3, 2005, С.70-71); громадське обговорення проекту програми відбулось під час II Національного з'їзду нефрологів, що знайшло своє відображення у його резолюції. Необхідність створення Державної цільової програми розвитку нефрологічної допомоги задекларована в наказі МОЗ від 30.09.2003р. №65/462.
Мета і шляхи її досягнення
Головною метою Державної цільової програми розвитку системи надання лікувально-профілактичної допомоги хворим нефрологічного профілю на період до 2013 року (надалі - Програма) є підвищення ефективності загальнодержавних заходів первинної та вторинної профілактики нефрологічної патології, забезпечення функціонування державної системи надання спеціалізованої лікувально-профілактичної допомоги, яка відповідатиме міжнародним стандартам та дозволить поліпшити якість та тривалість життя, рівень соціальної реабілітації, знизить смертність хворих нефрологічного профілю.
Шляхи реалізації:
Впровадження заходів, спрямованих на запобігання поширеності хвороб нефрологічного профілю, вжиття дієвих заходів з профілактики, своєчасної діагностики та адекватного лікування цих хвороб, їх ускладнень, зниження інвалідності та смертності внаслідок цих захворювань.
Створення та забезпечення фінансування державної системи надання спеціалізованої медико-профілактичної допомоги, яка дозволить поліпшити якість та тривалість життя, рівень соціальної реабілітації, знизить смертність хворих нефрологічного профілю всіх вікових груп.
Прийняття Програми дозволить окреслити і конкретизувати можливості державної підтримки запобігання та лікування хворих нефрологічного профілю, визначити необхідні обсяги фінансування Програми на реалізацію відповідних заходів щодо нефрологічних захворювань.
Загальна характеристика та основні положення програми
Проект програми передбачає реформування, діяльності та покращення матеріально-технічного забезпечення всіх складових надання медичної допомоги нефрологічним хворим через реалізацію наступних заходів:
- удосконалення державної структури надання поетапної медичної допомоги хворим нефрологічного профілю шляхом підготовки та затвердження необхідних нормативно-правових актів, структурної реорганізації нефрологічної служби, у відповідності до Європейських стандартів;
- наближення лікувально-профілактичної допомоги до населення через створення районних, міжрайонних, міських центрів нефрології та діалізу;
- проведення скринінгу хвороб сечової системи та заходів первинної та вторинної профілактики;
- збільшення потужності центрів нефрології та діалізу щодо застосування гемодіалізу та подальшого впровадження в практику методу перитонеального діалізу;
- створення національного науково-практичного центру Державна установа "Інститут нефрології АМН України" для виконання завдань передбачених програмою;
- забезпечення функціонування національного та регіональних реєстрів дорослих хворих та дітей з хронічною хворобою нирок і пацієнтів з трансплантованою ниркою в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі;
- удосконалення системи підвищення кваліфікації медичного персоналу усіх рівнів з питань нефрології;
Правові аспекти
Правове урегулювання проведення заходів, спрямованих на реалізацію державної політики щодо зменшення втрат суспільства шляхом зниження смертності та інвалідності населення внаслідок нефрологічних захворювань та зменшення поширеності захворюваності, визначено Конституцією України, Законом України "Основи законодавства України про охорону здоров'я", Законом України "Про державні цільові програми" від 18.03.04 № 1621-IV, Указом Президента України від 06.12.05 № 1694/2005 "Про невідкладні заходи щодо реформування системи охорони здоров'я населення" та наказом Міністерства охорони здоров'я України від 30.09.03 № 65/462 "Про поліпшення якості та організації системи медичної допомоги дорослим хворим нефрологічного профілю"
Фінансово-економічне обґрунтування
Фінансово-економічне обґрунтування проекту Програми виконано з урахуванням необхідних для його реалізації заходів, оцінкою їх значимості та є реальним.
Фінансування Програми здійснюється в межах видатків, передбачених у державному бюджеті органам, відповідальним за виконання Програми, у бюджетах Автономної Республіки Крим, областей, міст Київ та Севастополя, а також за рахунок інших джерел, передбачених законом.
Необхідний обсяг фінансування Програми з державного бюджету, визначається щороку виходячи з конкретних завдань та наявних коштів.
Регіональний аспект
Реалізація Державної цільової програми розвитку системи надання лікувально-профілактичної допомоги хворим нефрологічного профілю на період до 2013 року дозволить покращити якість надання спеціалізованої медико-профілактичної допомоги хворим нефрологічного профілю, які мешкають в регіонах України.
Проект Програми було розглянуто і підтримано органами охорони здоров'я Автономної Республіки Крим і обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій.
Прогноз соціально-економічних та інших наслідків прийняття Програми
Виконання Програми дасть змогу:
- підвищити рівень інформованості населення щодо факторів ризику хвороб сечової системи та способів їх корекції;
- створити державну систему надання медико-профілактичної допомоги хворим нефрологічного профілю, яка відповідає європейським стандартам ( в тому числі національний та регіональні реєстри пацієнтів з хронічною хворобою нирок та з трансплантованою ниркою );
- встановити розповсюдженість хронічної хвороби нирок, що дозволить приймати, здійснювати та контролювати відповідні рішення з профілактики та лікування хвороб сечової системи;
- підвищити ефективність та якість надання спеціалізованої лікувально-профілактичної допомоги;
- щороку орієнтовно збільшувати кількість хворих, які будуть отримувати діалізну терапію на 20%, зменшувати їх смертність на 20 %; зменшувати рівень часткової непрацездатності на 3-5 %, інвалідизації на 6-8 % щорічно;
- вирішити проблему надання висококваліфікованої спеціалізованої медичної допомоги дітям, а також позитивно вплинути на зниження смертності від захворювань нирок у дітей в Україні.
Міністр В.М.Князевич
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
від __________2008 р. №_____________
Київ
Про затвердження Державної цільової програми розвитку системи надання лікувально-профілактичної допомоги хворим нефрологічного профілю на період до 2013 року Кабінет Міністрів України ПОСТАНОВЛЯЄ:
1. Затвердити Державну цільову програму розвитку системи надання лікувально-профілактичної допомоги хворим нефрологічного профілю на період до 2013 року (далі-Програма), що додається.
2. Міністерству економіки щороку за поданням Міністерства охорони здоров'я включати завдання, показники і заходи зазначеної Програми до відповідних розділів проекту Державної програми економічного і соціального розвитку на відповідний рік.
3. Міністерству охорони здоров'я, іншим центральним органам виконавчої влади - виконавцям заходів Програми під час формування проекту державного бюджету передбачати кошти на реалізацію завдань, заходів та показників Програми у складі бюджетних програм.
4. Міністерству охорони здоров'я щороку до 1 квітня інформувати Кабінет Міністрів України про хід виконання Програми.
Прем'єр-міністр України Ю. ТИМОШЕНКО
http://www.kidneyhospitaltcm.com/nephroticsyndromesymptoms/674.html
Присоединяйтесь к ОК, чтобы подписаться на группу и комментировать публикации.
Комментарии 2